Volkswagen-konserni on saanut Saksan viranomaiselta (KBA) hyväksynnän kaikille tyypin EA 189 -dieselmoottoreiden korjauksille

• Saksan viranomainen (KBA) on antanut hyväksynnän kaikkiin teknisiin korjaustoimenpiteisiin, jotka koskevat tyypin EA 189 -dieselmoottoreita
• Nyt kaikki loput kutsukampanjan piirissä olevat asiakkaat tulevat saamaan kutsukirjeen

Wolfsburg, 21.12.2016. Saksan viranomainen (KBA) on nyt hyväksynyt kaikki tekniset korjaustoimenpiteet, jotka koskevat tyypin EA 189 -dieselmoottoreita. Nyt kaikki loputkin kampanjan piiriin kuuluvat autojen omistajat/haltijat tulevat saamaan kutsukirjeen. Kutsukirjeen saatuaan he voivat varata ajan valtuutettuun merkkihuoltoon korjaustoimenpiteiden suorittamiseksi.

Saksan viranomainen on jo aikaisemmin vahvistanut, että tekniset toimenpiteet eivät vaikuta auton polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin, ajokäyttäytymiseen tai akustiikkaan. Korjauksella ei ole myöskään vaikutusta autojen verotukseen Suomessa, sillä typen oksidipäästöjä (NOx) ei käytetä Suomessa auto- tai ajoneuvoverotuksen perusteena. Teknisten toimenpiteiden suorittamisen jälkeen autot täyttävät tyyppihyväksynnän mukaiset päästöstandardit.

Suomessa maahantuoja lähettää takaisinkutsukirjeen asiakkaille, joiden autoja takaisinkutsu koskee. Kirjeen saatuaan asiakas voi varata ajan valtuutettuun merkkihuoltoon. Korjaustoimenpide kestää 30 minuutista tuntiin, ja vaivattomimmin korjaus hoituu esimerkiksi huoltokäynnin tai renkaanvaihdon yhteydessä. Korjaustoimenpide voidaan tehdä vain valtuutetussa merkkikorjaamossa ja se on asiakkaalle maksuton. Kun korjaustoimenpide on suoritettu, saa asiakas korjauksen suorittamisesta todistuksen.

Mikäli asiakas ei ole saanut takaisinkutsukirjettä ennen seuraavaa katsastusta, auton voi katsastaa normaaliin tapaan ja korjaustoimenpide tehdään katsastuksen jälkeen.

Johtuen eri moottorinohjainlaitteiden suuresta määrästä, takaisinkutsu toteutetaan KBA:n kanssa sovitussa aikataulussa. Tästä johtuen takaisinkutsu ei ala samanaikaisesti kaikille malleille ja moottori-/vaihteistoversioille.

Tähän mennessä korjausratkaisu on ollut saatavilla yhteensä 37 000 autoon ja näistä 30 % on jo korjattu (tilanne 19.12.2016). Suomessa tyypin EA 189 -dieselautoja koskevaan kampanjaan kuuluu kaiken kaikkiaan noin 53 000 autoa, joihin kaikkiin on nyt hyväksytty korjausratkaisu (Volkswagen, Audi, SEAT).