Volkswagen-konsernin tutkimusyksikkö ja automaatioasiantuntija KUKA solmivat uuden yhteistyösopimuksen

• Strateginen kumppanuus sovittiin robotisoitujen innovaatioiden kehittämiseksi tulevaisuuden ajoneuvoihin
• Tavoitteena uudet ratkaisut pysäköintiin ja lataamiseen

Volkswagen-konsernin tutkimusyksikkö ja automaatioasiantuntija KUKA tehostavat strategista kumppanuuttaan tulevaisuuden autojen palvelukonseptien osalta. Yhteistyösopimuksen robottipohjaisten innovaatiokonseptien kehittämisestä tulevaisuuden ajoneuvoihin allekirjoittivat Volkswagen-konsernin pääjohtaja Matthias Müller, Volkswagen-konsernin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Ulrich Eichhorn ja KUKA AG:n toimitusjohtaja Till Reuter.

Autonomiset autot ja palvelurobotit ovat tulevaisuuden liikkumisessa kaksi toisiinsa liittyvää näkökulmaa, joita analysoidaan yhdessä strategisina kumppaneina. ”Työskentelemme intensiivisesti tulevaisuuden liikkumisen parissa. Tämä ei koske ainoastaan innovatiivisia ajoneuvokonsepteja, vaan se sisältää myös täysin uusia palveluita”, kertoi Matthias Müller.

Yksi tutkimusyhteistyön tavoitteista on kehittää robottipohjaisia innovaatioita sähköautoihin sekä autonomisiin autoihin. ”Tulevaisuudessa robotit tukevat ihmisiä monissa rutiinitehtävissä ja arkielämä ilman autonomista ajamista on tulevaisuudessa käsittämätön asia. Teemme yhdessä innovatiivisia konsepteja, jotta voimme muovata tätä tulevaisuutta”, sanoo KUKA AG:n toimitusjohtaja Till Reuter.

Uusi yhteistyö liittyy olemassa olevaan yhteiseen tutkimushankkeeseen, jossa tarkastellaan ihmisen ja robotin välistä yhteistyötä. E-smart Connect -projekti sisältää käytännöllisen ja käyttäjäystävällisen ratkaisun Volkswagen-konsernin valmistamien sähköautojen suurjänniteakkujen lataamiseen. Projektissa KUKA-robotti liittää ajoneuvon latausasemaan erityisesti tähän kehitetyllä sovelluksella. Kuljettajan tarvitsee vain ajaa sähköauto merkitylle pysäköintipaikalle ja robotti huolehtii auton latauskaapelin kiinnittämisestä kuljettajan puolesta.

Teknisten perusasioiden lisäksi uudessa strategisessa kumppanuudessa suunnitellaan uusien innovatiivisten konseptien kehittämistä. ”Autonomiset ajoneuvot edistävät turvallisempaa, yksinkertaisempaa ja mukavampaa liikkumista. Tämä sisältää innovatiivisia autoihin liittyviä palveluita”, Eichhorn kommentoi. ”Tavoitteenamme on hyödyntää uutta strategista kumppanuutta kehittääksemme muita mahdollisuuksia tällä alueella.”

Volkswagen-konsernin strateginen sähköisen liikkumisen tehostaminen tapahtuu uudistamalla käyttövoimastrategiaa. Vuoden 2018 loppuun mennessä esitellään yli kymmenen uutta sähkökäyttöistä versiota ja vuoteen 2025 mennessä yli 30 versiota lisää. Nämä kaikki ovat täyssähköisiä akkukäyttöisiä ajoneuvoja. Samanaikaisesti Porschen johdolla konserni jouduttaa pikalatausasemien infrastruktuurin rakentamista. Volkswagen-konserni tarjoaa tulevaisuuden autonomisen ajamisen vision SEDRIC-konseptiautollaan. Audi on hiljattain perustanut itseajavien järjestelmien Autonomous Intelligent Driving GmbH:n, joka tekee työtä koko Volkswagen-konsernille.

KUKA AG on yksi suurimmista älykkäiden automaatioratkaisujen toimittajista ja maailman johtava autoteollisuuden tuotantolaitosten valmistaja. Konsernin oma Augsburgissa sijaitseva pääkonttori muodostaa teknologiset perusteet teollisuustuotannon ja palvelurobotisaation innovaatioille.