Volkswagen laajentaa maakaasuautoja koskevaa takaisinkutsukampanjaa

Volkswagen laajentaa varotoimenpiteenä maakaasuautoja koskevaa takaisinkutsukampanjaa, koska kaikissa EU-maissa ei suoriteta säännöllisiä maakaasusäiliöiden tarkastuksia.

Auton pohjan alla sijaitsevat CNG-säiliöt ovat alttiita ulkoisille tekijöille, mikä saattaa heikentää säiliöiden lujuutta. Säiliöiden tarkistaminen säännöllisesti huolto-ohjelman mukaisesti on hyvin tärkeää, jotta mahdolliset korroosiovauriot pystytään havaitsemaan. Mikäli säiliöitä ei tarkasteta säännöllisesti, korroosiovauriot voivat jäädä huomaamatta. Tämä puolestaan voi aiheuttaa räjähdysriskin.

Takaisinkutsukampanjaan kuuluvien maakaasuautojen säiliöt tarkastetaan ja vaihdetaan uudemmalla maalaustekniikalla päällystettyihin säiliöihin.

Takaisinkutsukampanja koskee vuosimallien 2006–2010 Volkswagen Caddy ja Touran EcoFuel sekä vuosimallien 2009–2010 Passat EcoFuel -maakaasumalleja. Näitä autoja on Suomessa yhteensä noin 300 kappaletta.

Suomessa maakaasusäiliöt tarkastetaan normaalin huolto-ohjelman mukaisesti, ja osa näistä autoista on jo tarkastettu aikaisempien huolto- ja takaisinkutsukampanjoiden yhteydessä. Suomessa aikaisempi takaisinkutsu koski mallivuosien 2006–2009 Volkswagen Touran EcoFuel -maakaasuautoja.

Takaisinkutsu hoidetaan normaalilla menettelyllä ja asiakkaille lähetetään takaisinkutsukirje, jossa pyydetään varaamaan huoltoaika. Asiakkaille maakaasusäiliöiden tarkastus ja säiliöiden vaihto on veloitukseton. Maakaasusäiliöiden tarkastus ja vaihto voidaan tehdä vain valtuutetussa Volkswagen-merkkihuollossa ja työn kesto on arviolta 4–5 tuntia.

Vuosimallien 2006–2009 Volkswagen Touran EcoFuel -maakaasuautojen käyttäjiä pyydetään varotoimenpiteenä ajamaan pelkästään bensiinikäytöllä, kunnes säiliöt on tarkastettu ja vaihdettu. Volkswagen Passat ja Caddy EcoFuel -malleissa säiliöiden suojaus ja sijainti on erilainen, joten näissä malleissa ei ole samanlaista riskiä. Mikäli auton maakaasulaitteistoa ei kuitenkaan ole tarkastettu ja huollettu joulukuun 2014 jälkeen, on varmuuden vuoksi ajettava pelkästään bensiinikäytöllä, kunnes säiliöt on vaihdettu. Säiliöt voi myös erikseen käydä tarkastuttamassa valtuutetussa Volkswagen-merkkihuollossa