Volkswagen maailman innovatiivisin suurista autonvalmistajista

• Volkswagen palkittiin maailman innovatiivisimmaksi suureksi autonvalmistajaksi 15 täysin uudella innovaatiolla ja 89 uudella ominaisuudella
• Volkswagen oli myös ensimmäisellä sijalla kategorioissa "perinteiset ajojärjestelmät" ja "liitettävyyspalvelut"

Volkswagen on yksi maailman innovatiivisimmista autonvalmistajista. Autoalan arvostetuimpiin tutkimuslaitoksiin kuuluva Center of Automotive Management (CAM) jakoi AutomotiveINNOVATIONS 2016 -palkinnot yhdessä konsultointiyritys PricewaterhouseCoopersin kanssa (PwC). Volkswagen voitti kolme kategoriaa – innovatiivisin suuren volyymin automerkki, perinteiset ajojärjestelmät ja liitettävyyspalvelut. Tämän lisäksi Volkswagen-konserni nimettiin innovatiivisimmaksi autokonserniksi jo kuuden kerran peräkkäin.

Volkswagenin tuotekehitysjohtaja Frank Welsch painotti puheessaan elektroniikkaa ja sähköistymistä: "Tulevaisuudessa Volkswagenin mallit tutkivat ajoympäristöä ja kommunikoivat sen kanssa. Autojen järjestelmät tutkivat eri ajotilanteita ja tekevät älykkäitä päätöksiä. Meillä Volkswagenilla moni näistä ominaisuuksista on jo käytössä nykyisissä automalleissamme kuten Golfissa, Passatissa ja uudessa Tiguanissa."

Kuljettajaa avustavat järjestelmät kuten pysäköintiavustin, hätäjarrutustoiminto ja ruuhka-avustin arvostettiin korkealle. Kilpailun tuomaristo mainitsi erikseen Volkswagen Passat GTE:n ja arvioi sen taloudellisimmaksi ladattavaksi hybridiksi luokassaan.

Volkswagen on johtava alallaan myös perinteisten ajojärjestelmien kategoriassa 20 uudella innovaatiollaan. Tuomaristo toi esille Sharanin, Touranin, Tiguanin, Golfin ja Passatin uudet polttoainetaloudelliset bensiini- ja dieselmoottorit. Volkswagen on esimerkiksi pystynyt vähentämään 1,4 TSI DSG-automaattivaihteisen bensiinimoottorin polttoaineenkulutusta 18 prosentilla verrattuna edeltäjään. Tuomaristo mainitsi perusteluissaan myös, että 15 täysin uuden järjestelmän esitteleminen oli hätkähdyttävää.