Volkswagen vahvistaa: tyypin EA 288 EU5 ja EU6 -päästöluokkien dieselmoottorit eivät ole väärinkäytöksen piirissä

• Dieselpäästötapauksen perusteellinen selvitys

Wolfsburg, 22.10.2015 Volkswagen vahvistaa, että laitonta ohjelmistoa ei ole Euroopan Unionin alueella asennettu EU5 ja EU6 -päästönluokkien mukaisiin EA 288 -moottorityypin autoihin. Täten näillä dieselmoottoreilla varustetut uudet autot, joita Volkswagen myy Euroopan Unionin alueella, täyttävät lain säännökset ja ympäristöstandardit.

Volkswagen AG:n maailmanlaajuinen systemaattinen selvitystyö on parhaillaan käynnissä. Konserni pyrkii kokonaisvaltaiseen ratkaisuun noudattaakseen kaikkia voimassa olevia standardeja.

Perusteellisen selvityksen jälkeen on vahvistettu, että laitonta ohjelmistoa ei ole asennettu autoihin, jotka ovat EU5-päästöluokan mukaista EA 288 -moottorityyppiä. Aiemmin Volkswagen-konserni on jo vahvistanut, että uudet EU6-päästöluokan autot Euroopan Unionin alueella täyttävät kaikki lain säännökset ja ympäristöstandardit.

Volkswagenin asiakkaat voivat esimerkiksi Suomessa käydä verkkosivulla www.volkswagen.fi, ja syöttää hakupalveluun oman auton rekisteri- tai alustanumeron, ja saada välittömästi selville koskettaako tapaus omaa autoa. Samanlaiset verkkosivut ovat käytössä myös muissa Euroopan maissa ja muilla brändeillä Audi, SEAT ja Volkswagen-hyötyautot.

Yksityiskohtaiset tekniset ratkaisut toimenpiteineen ovat työn alla ja etenevät hyvää vauhtia. Autojen korjaaminen voidaan aloittaa Saksassa tammikuussa 2016 - korjaus on asiakkaalle maksuton. Teknisiä ratkaisuja kehitetään parhaillaan jokaiseen yksittäiseen malliin ja mallivuoteen. Volkswagen informoi asiakkaita asian edistymisestä seuraavien viikkojen ja kuukausien ajan. Tällä hetkellä Suomea koskevat aikataulut eivät ole vielä selvillä. Asiakkaisiin, joita tapaus koskee, ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti, kun korjauskampanja voidaan aloittaa.

Volkswagen vahvistaa myös, että EA 189 -tyypin rekisteröimättömät uudet autot on toistaiseksi asetettu myyntikieltoon EU28-alueella. Myyntikielto koskee vain rajattua määrää autoja ja Suomessa määrä on erittäin vähäinen. Myös kaikki nämä autot tullaan korjaamaan viranomaisten hyväksyttyä tekniset ratkaisut.