VV-Auto aloittaa tyypin EA 189 -dieselautojen takaisinkutsun Suomessa

Volkswagen-konsernin tyypin EA 189 -dieselmoottorien ohjainlaitteisiin on asennettu ohjelmisto, joka muuttaa typenoksidien (NOx) päästöjä ennen markkinoille saattamista tehtävissä tyyppihyväksyntätesteissä.

Saksan viranomainen (KBA) on hyväksynyt näiden autojen tekniset korjaustoimenpiteet ja osa päivitykseen tarvittavista ohjelmistoista on nyt valtuutettujen merkkihuoltojen käytettävissä. Takaisinkutsu voidaan täten aloittaa myös Suomessa. Ohjelmistopäivityksessä moottorinohjainlaite päivitetään siten, että auton päästöt vastaavat tyyppihyväksynnän mukaisia arvoja.

Ensimmäisenä takaisinkutsun piiriin tulevat 2,0-litraisella moottorilla varustetut Volkswagen Golf, Volkswagen Amarok, Audi A4 ja Audi A5 sekä Audi Q5. Johtuen eri moottorinohjainlaitteiden suuresta määrästä, takaisinkutsu ei ala samanaikaisesti kaikille malleille ja moottori-/vaihteistoversioille.

"Maahantuoja lähettää takaisinkutsukirjeen asiakkaille, joiden autoja takaisinkutsu koskee. Kirjeen saatuaan asiakas voi varata ajan valtuutettuun merkkihuoltoon. Korjaustoimenpide kestää 30 minuutista tuntiin, ja vaivattomimmin korjaus hoituu huoltokäynnin tai esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä. Korjaustoimenpide voidaan tehdä vain valtuutetussa merkkihuollossa ja se on asiakkaalle maksuton." kertoo VV-Auto Groupin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.

1,2- tai 2,0-litraisella dieselmoottorilla varustettuihin autoihin tehdään moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisella moottorilla varustettuihin autoihin asennetaan ilmanvirtausohjain moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi. Teknisten toimenpiteiden suorittamisen jälkeen autot täyttävät tyyppihyväksynnän mukaiset päästöstandardit.

Kun korjaustoimenpide on suoritettu, asiakas saa mukaansa todistuksen, jossa Volkswagen AG vakuuttaa, että toimenpiteet eivät vaikuta korjatun auton polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin, ajokäyttäytymiseen tai akustiikkaan. Korjauksella ei ole myöskään vaikutusta autojen verotukseen Suomessa, sillä typen oksidien (NOx) päästöjä ei käytetä Suomessa auto- tai ajoneuvoverotuksen perusteena.

Autot ovat edelleen teknisesti turvallisia ja niillä voi ajaa normaalisti. Mikäli asiakas ei ole saanut takaisinkutsukirjettä ennen seuraavaa katsastusta, auton voi katsastaa normaaliin tapaan ja korjaus tehdään katsastuksen jälkeen.