15 miljoonaa Volvo-henkilöautoa

Kaikkien aikojen ensimmäinen Volvo valmistui huhtikuun 14. päivänä 1927. Helmikuussa tänä vuonna tehtiin historiaa, kun auto numero 15 000 000 rullasi Uddevallan tehtaan tuontantolinjalta. Merkkipaalun saavuttanut auto oli Volvo C70 –malli, kun historian ensimmäinen tunnettiin nimellä ÖV4 – molemmat avoautoja. Suomessa on myyty 270.059 Volvo-autoa.

Tehtaan alkuvuosina myynti oli vaatimatonta. Kesti 23 vuotta ennen kuin Volvo oli myynnyt 100.000 autoa, määrän, joka nykyään ylittyy vuosineljänneksittäin. Volvo ei kuitenkaan koskaan ole ollut volyymituottaja. Alusta lähtien Volvon arvoihin on kuulunut laatu ja turvallisuus, 1970-luvusta lähtien myös huoli ympäristöstä. Vuosien saatossa Volvo on tuonut autoihinsa uraauurtavia uudistuksia, esimerkkinä kolmipisteturvavyö 1959 ja Lambdatunnistinjärjestelmä 1976. Lambdatunnistinjärjestelmä merkitsi yhtä suurta läpimurtoa ajoneuvojen ympäristöystävällisyydelle kuin Volvon kehittämä kolmipisteturvavyö henkilökohtaiselle turvallisuudelle. Tänä päivänä Volvo yhdistetään moderniin muotoiluun, jossa näkyy skandinaavisen muotoilun vahvat perinteet.

Käytännöllisyys on aina ollut tärkeätä ja tästä Volvo on saanut alalla usein tunnustusta. Brittiläinen Autoexpress palkitsi esim. Volvo C70 –mallin parhaana urheiluautona. Suomessa Volvo on tänä vuonna pärjännyt erinomaisesti kahdessa eri testissä. Volvo V70 palkittiin Tekniikan Maailman talvitestivoittajana ja Volvo S40 oli Tuulilasin Ekoautotestin paras diesel.

Volvo Auto Oy Ab oli Volvo Car Corporationin ensimmäinen maahantuoja maailmassa. Suomessa Volvo-autoja on myyty vuosina 1928-2007 yhteensä 270.059 kpl. Viime vuonna Volvo nousi 8.793 kappaleella kolmannelle sijalle Suomen autokaupassa seitsemän prosentin markkinaosuudellaan.

29.2.2008

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoja:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325