190 hevosvoimaa puhdasta ajonautintoa ja CO2-päästöt vain 85 g/km

Volvo Car Groupin uudet Drive-E-moottorit tarjoavat maailmanluokan ajettavuutta ja vähäisiä CO2-päästöjä. Voimanlähteet ovat nyt saatavilla myös Volvo V40- ja V40 Cross Country -malleihin. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetun 190-hevosvoimaisen Volvo V40 D4 -mallin CO2-päästöt ovat ainoastaan 85 g/km. Kilpailijat eivät pääse lähellekään tällaisia lukemia.

- Volvo V40 D4 tarjoaa peräti 80 hevosvoimaa enemmän ajonautintoa kuin segmentin muut autot, joiden CO2-päästöt ovat samalla tasolla. Tämä on jälleen yksi osoitus siitä, kuinka Drive-E-moottorit nostavat taloudellisen ajonautinnon aivan uudelle tasolle, kertoo Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Michael Fleiss.

V40-malliin on aluksi saatavilla kaksi moottoria nelisylinterisestä Drive-E-tuoteperheestä: 245 hevosvoiman T5-bensiiniturbomoottori ja D4-turbodiesel (190 hv). 8-vaihteinen automaattivaihteisto edesauttaa hienostunutta ajokokemusta.

Upea yhdistelmä

- Moottorien loistava kiihtyvyys ja reaktiivisuus sekä miellyttävä ääni tekevät ketterästä V40-mallista entistä hauskemman ajettavan ilman kompromisseja taloudellisuuden ja vähäpäästöisyyden suhteen, Michael Fleiss jatkaa.

Jotta Drive-E-moottorit voivat tuottaa halutun sulavan ja taloudellisen ajettavuuden, niiden parina toimii joko Volvon uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto tai 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto, jota on hienosäädetty taloudellisuuden parantamiseksi. Automaattivaihteistolla varustetuissa versioissa on vaihdevivut ohjauspyörässä manuaalista vaihtamista vartan.

Dieselmoottori mullistavalla i-Art-tekniikalla

D4-turbodieselmoottori kehittää 190 hevosvoimaa tehoa ja 400 Nm vääntöä. Moottori hyödyntää ensimmäisenä maailmassa i-ART-tekniikkaa, joka käyttää painepalautetta kustakin ruiskutussuuttimesta perinteisen yksittäisen paineanturin sijaan.

Jokaisella suuttimella on älykäs siru, joka valvoo ruiskutuspainetta. Näitä tietoja käyttämällä itsesäätyvä i-ART-järjestelmä varmistaa, että moottoriin ruiskutetaan aina ihanteellinen määrä polttoainetta.

- 2 500 barin ruiskutuspaineen ja i-ART-tekniikan yhdistelmä tarjoaa asiakkaalle erittäin suorituskykyisen, taloudellisen ja vähäpäästöisen moottorin, Michael Fleiss toteaa.

Dieselmoottori sisältää myös huipputeknisen kaksoisturbon sekä jäähdytysjärjestelmän älykkään venttiiliratkaisun, joka takaa nopeamman lämmitysvaiheen kylmäkäynnistyksen jälkeen.

V40 D4 ja polttoaineen kulutus 3,3 l/100 km

Käsivalintaisella vaihteistolla varustetun Volvo V40 D4 -mallin polttoaineen kulutus on ainoastaan 3,3 l/100 km (EU-yhdistetty), ja vastaavat CO2-päästöt ovat 85 g/km. V40 Cross Countryn vastaavat lukemat ovat 4,0 l/100 km ja 104 g/km käsivalintaisen vaihteiston kanssa.

Nelisylinterinen T5-bensiiniturbomoottori kehittää tehoa 245 hv ja vääntöä 350 Nm. Polttoaineen kulutus 8-vaihteisella automaattivaihteistolla varustetussa Volvo V40 -mallissa on 5,8 l/100 km (136 g/km). Kaikki lukemat ovat alustavia.

Esittely vuonna 2013

Ensimmäiset kaksilitraiset nelisylinteriset Drive-E-moottorit (joita kutsuttiin kehitysvaiheessa nimellä Volvo Engine Architecture [VEA]) lanseerattiin vuoden 2013 syksyllä. Vuoden 2014 toukokuusta alkaen uuden voimansiirtoperheen moottoreita on saatavilla kaikkiin uusiin Volvo-malleihin XC90:ää lukuun ottamatta. Katso video

Seuraa myös Volvon kansainvälistä mediasuhdetyöryhmää Twitterissä osoitteessa https://twitter.com/volvocarsnews

25.2.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi https://twitter.com/volvocarsnews www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Michael Fleiss