Autonomiset autot mullistavat autovakuutusalan

Miljardien eurojen autovakuutusala joutuu arvioimaan toimintaansa uudelleen autonomisten autojen vuoksi, sillä onnettomuuksien määrän odotetaan vähenevän peräti 80 prosentilla vuoteen 2035* mennessä ja vakuutusmaksut todennäköisesti romahtavat. Asia tuli ilmi Volvon ja Thatcham Researchin järjestämässä keskustelupaneelissa.

Swiss Ren ja HEREn** aikaisemmin tässä kuussa julkistaman tutkimuksen mukaan autonominen ajotekniikka voi leikata kansainvälisesti vakuutusmaksuista lähes 20 miljardia euroa jo vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä autovakuutukset muodostavat 42 prosentin osuuden kaikista vakuutusmaksuista henkivakuutuksia lukuun ottamatta.**

Volvon mielestä vakuutusyhtiöillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin reagoida liiketoimintamalliensa valtaviin haasteisiin.

– Keskipitkän ja pitkän aikavälin vaikutus vakuutusyhtiöiden toimintaan on todennäköisesti merkittävä. Ei kuitenkaan sovi unohtaa tämän syytä – onnettomuuksien, loukkaantumisten ja kuolintapauksien määrä vähenee. Autonomiset autot ovat tärkein yksittäinen autoturvallisuuden kehitysaskel viime vuosina, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson Lontoossa myöhemmin tänään järjestettävässä seminaarissa, jonka aiheena on tulevaisuus autonomisten autojen kanssa ja niiden vaikutus vakuutusalaan.

– Autonvalmistajat ennustavat, että autonomisia autoja, jotka antavat kuljettajan “poistua oravanpyörästä” tietyillä matkan osilla, tulee saataville noin vuonna 2021. Törmäysten määrä vähenee epäilemättä merkittävästi. Olemme jo nähneet merkkejä tästä monien uusien autojen automaattisten hätäjarrutustekniikoiden ansiosta. Amerikkalaisen NHTSA:n tutkimukset ennustavat, että vuoteen 2035 mennessä onnettomuuksien määrä vähenee 80 prosentilla autonomisten autojen ansiosta. Ja jos onnettomuutta ei voi välttää, järjestelmät vähentävät törmäysnopeutta ja lieventävät iskun voimakkuutta, kertoo Thatcham Researchin johtaja Peter Shaw.

Volvo on sitoutunut autonomisten autojen turvallisuuden optimointiin. Se ilmoitti viime viikolla aloittavansa Ison-Britannian laajimman autonomisten autojen kokeen (Drive Me UK) vuonna 2017. Kokeeseen osallistuu jopa 100 autonomista autoa, joita tavalliset ihmiset ajavat julkisilla maanteillä. Koe on osa kansainvälistä kokonaisuutta, johon kuuluvat vastaavat ohjelmat myös Ruotsissa ja Kiinassa.

– Autoteollisuus ei voi tehdä kaikkea yksin. Tarvitsemme hallitusten apua. On oleellista, että autonvalmistajat työskentelevät yhdessä hallitusten kanssa, jotta saadaan aikaan lait ja säädökset, jotka sallivat nämä autot maanteille mahdollisimman pian ja ihmishenkiä pelastuu, Håkan Samuelsson toteaa.

– Ilman kuljettajaa toimivat autot tekevät matkoista nopeampia, puhtaampia ja turvallisempia. Iso-Britannia näyttää tietä tämän tekniikan kehitystyössä. Meillä on maailmanluokan tutkimuslaitokset, ja tällaiset kokeet yleistyvät tulevaisuudessa. Tekniikan kehitys osoittaa, että uusi teollinen vallankumous on jo oven takana. Haluamme olla sen eturintamassa ja palveluksessamme on huippunimiä eri puolilta maailmaa, kertoo Ison-Britannian kauppaministeri Sajid Javid.

Håkan Samuelsson odottaa yhteistyötä Ison-Britannian hallituksen kanssa. Hän toivoo, että tekniikka voidaan ottaa käyttöön mahdollisimman pian.

– Autonomisen ajamisen käyttöönotto edustaa vallankumousta autoturvallisuudessa. Volvon vision mukaan kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvo -autossa enää vuonna 2020. Autonominen ajaminen on avainasemassa tämän tavoitteen saavuttamisessa, Samuelsson sanoo.

Huomautuksia toimittajille:

* Amerikkalaisen NHTSA:n tutkimus.

** "The future of motor insurance: How incar connectivity and ADAS are impacting the market”, Swiss Re/HERE, 2016.

Kuvia, video ja linkki raporttiin löytyvät täältä: www.media.volvocars.com

3.5.2016

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group 2015

Tilivuonna 2015 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 703,9 miljoonaa euroa (226,3 miljoonaa euroa vuonna 2014). Tuotot

jakson aikana olivat yhteensä 17,4 miljardia euroa (14,6 miljardia euroa). Vuoden 2015 myynti oli ennätykselliset 503 127

autoa, mikä merkitsi 8 prosentin kasvua vuoteen 2014 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille

eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista

autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2015 yhteensä 503 127 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen

Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia

ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2015 lähes 29 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-,

markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee

Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja

Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä