Espace 2.0 dCi -malliin nyt saatavana kuusivaihteinen automaattivaihteisto

Espace-malliston voimanlähdevalikoimaa on täydennetty uusimpien 2.0 dCi -moottorien (150 hv ja 175 hv) ja käsivalintaisella tilalla varustetun kuusivaihteisen AJ0-automaattivaihteiston yhdistelmällä. Vaihteisto on kehitetty Renaultin ja Nissanin yhteistyön tuloksena.

Uusimman sukupolven voimansiirtotekniikka ja huolellisesti säädetyt kuuden vaihteen välityssuhteet takaavat joustavan suorituskyvyn, vähäisen polttonesteen kulutuksen ja ripeän kiihtyvyyden. Voimansiirtoratkaisuja on optimoitu Espace-mallia silmälläpitäen: uusi momentinmuunnin ja lyhyemmät välityssuhteet parantavat suorituskykyä, ja OCS-öljynhallintajärjestelmän ansiosta öljynvaihtovälit voivat – käyttötavasta riippuen – olla jopa 30 000 kilometriä. Kuusivaihteisella automaattivaihteistolla varustettu 175 hevosvoiman Espace 2.0 dCi sisältää hiukkassuodattimen ja tarjoaa luokkansa johtavaa taloudellisuutta. Ajoneuvon yhdistetty polttonesteen kulutus on vain 8,2 litraa/100 km (CO2-päästöt 217 g/km). Auto kiihtyy 0-100 km/h:iin yhdessätoista sekunnissa.

AJ0-vaihteisto on käsivalintaisella tilalla varustettu kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Sen ohjausyksikkö tarkkailee ja analysoi jatkuvasti eri parametreja (auton nopeus, moottorin käyntinopeus ja vääntömomentti, poljinten asento jne.) ja valitsee tilanteeseen sopivimman vaihteen. Vaihteisto myös kommunikoi jatkuvasti moottorinohjausyksikön kanssa, jotta vääntömomentti olisi vaihteenvaihtojen aikana optimaalinen. Automaattisesti säätyvät asetukset perustuvat kolmeen parametriin (ajotyyli, tietyyppi (ylämäki, alamäki, tasainen) ja kuljettajan reaaliaikaiset reaktiot). Ohjausyksikkö on ohjelmoitu vaihtamaan välittömästi pienemmälle vaihteelle, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta voimakkaasti, mikä tarjoaa lisätehoa esimerkiksi ohitustilanteisiin.

Käsivalintaisessa tilassa kuljettaja sanelee itse oman ajotyylinsä vaihteenvalitsinta käyttämällä. Tila on omimmillaan ripeässä ajossa tai vaikkapa vuoristoteillä. Se sisältää myös useita automaattisia toimintoja, jotka on suunniteltu helpottamaan ajamista, esimerkiksi ensimmäinen vaihde kytkeytyy automaattisesti, kun ajoneuvo pysähtyy. Kolmiakselisessa vaihteistossa on kiinnitetty erityistä huomiota vaihteenvaihdon laatuun ja mekaanisen kitkan minimointiin, mikä takaa entistä paremman ajonautinnon ja taloudellisuuden. Vaihteisto tarjoaa neli- ja viisivaihteisiin automaattivaihteistoihin verrattuna kaksi huomattavaa etua: lyhyempi ensimmäinen vaihde tehostaa liikkeellelähtöjä ja pidempi kuudes vaihde varmistaa vähäisemmän polttonesteen kulutuksen ja matalamman melutason moottoriteillä ajettaessa. Akustiseen mukavuuteen on muutoinkin kiinnitetty paljon huomiota.

2.7.2007

Lisätietoa ja korkearesoluutiokuvia: