Hallitseva maailmanmestari Renault F1 Team esitteli uuden F1-autonsa

Renault F1 Team esitteli vuoden 2006 F1-mestaruussarjaan osallistuvan kilpakalustonsa Monacossa. Tallin tavoitteena on jälleen taistella kuljettajien ja valmistajien MM-tittelistä.

F1:n hallitseva maailmanmestari Renault F1 Team esitteli kauden 2006 mestaruuskampanjaansa kansainväliselle toimittaja- ja vierasjoukolle Monte Carlossa. Tallin suunnitelmat ovat selkeät: tavoitteena on puolustaa menestyksekkäästi sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruutta. “Tulokselliset tavoitteemme ovat selvät. Haluamme olla mukana taistelemassa maailmanmestaruudesta vuoden viimeisissä GP-kilpailuissa. Lähdemme uuteen kauteen tutun miehistön turvin. Johtoporras, kuljettajat ja tekninen tiimi ovat pysyneet ennallaan. Viryn ja Enstonen tukikohdat ovat tehneet rajusti töitä, jotta käytössämme olisi jälleen voittoisa kilpakalusto. Omahyväisyydelle ei ole sijaa. Keskitymme täysipainoisesti viimevuotisen menestyksemme uusimiseen”, kertoi Renault F1 Teamin pääjohtaja Patrick Faure. Renault F1 Team joutuu muiden tallien tapaan mukautumaan kaudella 2006 merkittäviin teknisiin sääntömuutoksiin. Vielä viime vuonna käytetyt kolmilitraiset V10-voimanlähteet ovat vaihtuneet 2,4 litran V8-moottoreihin, joiden tarkoituksena on rajoittaa suorituskykyä. Tehovähennys on aluksi noin 20 prosentin luokkaa. Sääntöuudistuksilla pyritään lisäksi vähentämään keskipitkän ja pitkän aikavälin kehitystyöpotentiaalia ja leikkaamaan tätä kautta yleisiä kustannuksia. Renaultin uudesta RS26-voimanlähteestä on vastannut Viry-Châtillonin työryhmä. Projektia on johtanut vuoden 2004 syyskuusta asti Léon Taillieu. Moottoriosaston teknisenä johtajana toimii Rob White. “RS26 on täysin uusi moottori, joka on suunniteltu hyödyntämään uusia sääntöjä mahdollisimman tehokkaasti. Sääntömuutokset vaikuttavat moottorin moniin ominaisuuksiin, kuten vähimmäispainoon, rakenteeseen ja jopa painopisteeseen. Olemme lähestyneet haastetta käytännön näkökulmasta ja pyrkineet yksinkertaisesti valmistamaan voittoisan voimanlähteen. Kommunikointimme auton runkoon keskittyvän teknisen osaston kanssa on ollut avointa ja laaja-alaista, mikä takaa parhaan mahdollisen kokonaispaketin. Suhtaudumme V8-projektiin innokkaasti ja suurin odotuksin”, Rob White selvittää. Uutta V8-moottoria ympäröivä auton runko kantaa mallinimeä R26. Runkoprojektia on johtanut pääsuunnittelija Tim Densham ja valvonut tekninen johtaja Bob Bell. Kehitystyö on ottanut huikeita harppauksia eteenpäin. Vaikka F1:n aerodynaamiset säännöt ovat pysyneet ennallaan, Renault on suunnitellut täysin uuden kokonaisuuden voidakseen taata rungon optimaalisen suorituskyvyn. “Olemme tehneet paljon töitä parantaaksemme autoa jokaisella osa-alueella ja vastataksemme uuden V8-moottorin synnyttämiin haasteisiin. Olemme käytännössä uusineet koko aerodynamiikkapaketin. Auton näkyvimpiä ulkoisia muutoksia ovat mm. pienemmät sivuponttonit. Käytämme seitsenvaihteista vaihteistoa, jotta voimme parhaiten hyödyntää uuden moottorin teho- ja vääntömomenttiominaisuudet. Olemme luonnollisesti yrittäneet säilyttää edellisen auton erinomaiset ajo-ominaisuudet. R26 on vahva näyttö koko tiimiltä. Se kertoo kilpailijoille, että Renault aikoo pysyä huipulla myös kaudella 2006”, Bob Bell sanoo. R26-malli otti ensiaskeleensa Jerezin radalla Espanjassa tammikuun 10. päivänä. Autolla on sittemmin ajettu yli 2 700 kilometriä, ja sen suorituskyky ja luotettavuus ovat olleet rohkaisevalla tasolla. Renault F1 Teamin kilpakuljettajina jatkavat Fernando Alonso ja Giancarlo Fisichella, jotka muodostavat yhden sarjan kovimmista parivaljakoista. He saavat alkavalla kaudella tukea Suomen Heikki Kovalaiselta, joka toimii tallin testi- ja varakuljettajana. Kovalainen sijoittui viime vuonna ensimmäistä kertaa ajetussa GP2-sarjassa toiseksi. Vuonna 2005 F1-historian nuorimmaksi maailmanmestariksi kruunattu Fernando Alonso lähtee uuteen kauteen piikkipaikalta. Espanjalaiskuljettaja pyrkii puolustamaan mestaruuttaan hänelle tyypillisten vahvojen ja tarkkojen ajosuoritusten turvin. Vaikka Alonso on aloittamassa viimeistä kauttaan Renault F1 Teamin palveluksessa, hän on valmistautunut tulevaan koitokseen huolellisesti. “Kausi 2006 on minulle aivan uusi haaste. Kaikki alkaa tänä vuonna alusta. Tässä vaiheessa ei vielä kannata julistaa voittavansa mestaruutta, mutta haluan toki taistella siitä. Renaultilla on potentiaalia ja itseluottamusta. Ensivaikutelmani uudesta autosta ovat olleet erittäin myönteisiä. Näyttää siltä, että olemme kilpailukykyisiä nopeimpien tallien kanssa. Tavoitteenani on puolustaa kunnialla R26-auton nokassa koreilevaa numeroa 1”, Alonso toteaa. Tallikaveri Giancarlo Fisichella keskittyy kaudella 2006 vahvistamaan asemiaan. Viime vuoden MM-sarjassa viidenneksi sijoittuneella italialaisella oli merkittävä rooli Renaultin voitokkaassa kamppailussa valmistajien MM-tittelistä. Tänä vuonna Fisichella aikoo kilpailla tasaisesti kärkijoukossa ja taistella maailmanmestaruudesta. “Tavoitteeni on maailmanmestaruus. Talli puolustaa valmistajien mestaruutta ja aikoo voittaa sen uudelleen, joten minulla on hyvä syy odottaa tulevalta kaudelta paljon. Kilpailu Fernandon kanssa on kovaa. Haluan kerätä pisteitä, voittaa kilpailuja ja olla mukana mestaruustaistossa”, Fisichella sanoo. Palapelin viimeinen pala ovat erinomaiset yhteistyökumppanit ja alihankkijat. Renault F1 Team tarjosi yhteistyökumppaneilleen viime vuonna parhaan hinta-laatu-suhteen F1-radoilla. Toimitusjohtaja Flavio Briatore on ylpeä siitä, että tukijoukot saivat sijoituksilleen vastinetta. “Meillä on yksinkertainen sääntö. Etusijalla ovat aina ne ratkaisut, jotka saavat auton kulkemaan nopeammin. Olemme ylpeitä tiimin tehokkuudesta. Renault voitti maailmanmestaruuden, vaikka eräät kilpailijat toimivat kolme kertaa suuremmilla budjeteilla. Kilpakauden alussa on aina paineita, eikä niiltä voi piiloutua. Toivomme saavuttavamme alkavalla kaudella yhtä hyviä tuloksia kuin viime vuonna”, Briatore toteaa. 31.1.2006 www.renault.f1.com www.media.renault.com