Hienostunutta suorituskykyä ja edistyksellistä turvallisuutta

Volvo Concept XC Coupé on toinen Volvon kolmesta uudesta konseptiautosta. Kyseessä on hienostunut ja kyvykäs, aktiiviseen elämäntyyliin suunniteltu malli, joka on saanut innoituksensa nykyaikaisten urheiluvarusteiden muotoilusta ja esittelee Volvon uuden skaalautuvan alustarakenteen turvallisuusominaisuuksia.

- Seikkailulajien harrastajat etsivät jatkuvasti uusia haasteita. Varmistaakseen, että he palaavat kotiin yhtenä kappaleena, he suosivat edistyksellisiä varusteita, jotka tarjoavat äärimmäistä vapautta ja suojaa. Volvo Concept XC Coupé istuu täydellisesti tähän elämäntyyliin. Sen ominaisuudet ja turvallisuus on integroitu nerokkaasti hienostuneeseen ulkoasuun. Concept XC Coupé on valmiina viemään sinut turvallisesti seikkailuun ja takaisin, kertoo Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath.

Yhtä aikaa sekä sulavampi että turvallisempi

Volvon kolme uutta konseptiautoa on suunniteltu esittelemään yhtiön uuden skaalautuvan alustarakenteen (SPA) keskeisiä ratkaisuja: itsevarmaa asentoa, mittasuhteita ja näkyvimpiä muotoiluelementtejä.

- Concept XC Coupé osoittaa myös, kuinka kekseliään insinöörityön ansiosta voimme vahvistaa johtavaa asemaamme turvallisuudessa ilman kompromisseja muotoilun, koon tai painon suhteen. Erittäin vahvan booriteräksen laaja-alaisen käytön sekä uusien rakenteiden ansiosta voimme tehdä SPA-autoista entistä kompaktimpia ja turvallisempia, Thomas Ingenlath toteaa.

Kaksiovisella ja nelipaikkaisella Volvo Concept XC Coupélla on vahva yhteys Volvo Concept Coupé -malliin, mutta sen suuremmat 21-tuumaiset vanteet, korostetummat pyöräkotelot ja pidempi kattolinja luovat entistä vankemman vaikutelman.

Pidempi etäisyys kojelaudan ja etuakselin välillä on yhä erittäin voimakas visuaalinen elementti. Vahvaa asentoa korostavat erinäiset yksityiskohdat, kuten uusi konepelti ja vyölinja, joka luo elegantin kaaren auton koko pituudelle.

Huipputeknisiä urheiluvarusteita

Yhteys nykyaikaisiin ja huipputeknisiin urheiluvarusteisiin on selvästi esillä. Suunnitteluryhmän inspiraation lähteenä on ollut muun muassa ruotsalainen POC-yhtiö, joka kehittää huipputeknisiä suojavarusteita seikkailu-urheilijoille.

- Useat oranssit yksityiskohdat ja ulkoiset tyylikeinot yhdessä takaosan rohkeiden mattakumilistojen kanssa korostavat muotoilun toiminnallista ilmettä, Thomas Ingenlath sanoo.

Jotta estetiikan ja toiminnallisuuden tasapaino olisi juuri oikea, suunnitteluryhmä on antanut myös perinteisille SUV-elementeille, kuten kylkilistoille ja suojalevyille, nykyaikaisen käsittelyn. Ne on integroitu paremmin sulavaan muotoiluun.

T-muotoiset päiväajovalot

Volvo Concept Coupén tyyliin Volvo Concept XC Coupé -mallin keulalle on ominaista uusi muotoilu konepellissä ja ”kelluvassa” säleikössä, jota ympäröivät uudet T-muotoiset päiväajovalot. Myös takavalot ovat vahvasti erottuva elementti Volvon muotoilun uudessa suunnassa.

- Molemmat konseptiautot osoittavat, kuinka voimme muotoilla autojamme tästä eteenpäin. Lisäämme tunnearvoa Volvo-merkkiin rauhallisella ja itsevarmalla kauneudella, joka on skandinaavisen muotoilun peruspiirre, Thomas Ingenlath kertoo.

Ylpeä XC-perintö

Volvo loi tietä täysin uudelle segmentille esittelemällä V70 Cross Country -mallin vuonna 1997. Mallistoa on sittemmin kehitetty ja laajennettu jatkuvasti. Tällä hetkellä se käsittää Volvo V40 Cross Countryn, XC60:n, XC70:n ja XC90:n.

- Volvo Concept XC Coupé -mallilla olemme nostaneet kyvykkyyden ja ilmeikkään eleganssin ainutlaatuisen yhdistelmän uudelle urheilullisemmalle tasolle, Thomas Ingenlath toteaa.

Katso video

Lue lisää muotoilusuuntauksesta

8.1.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath