Kaksi uutta turvallisuusinnovaatiota, yksi maailman turvallisimmista autoista

● Ensimmäisenä maailmassa: automaattijarrutustoiminto vastaan tulevan auton eteen käännyttäessä

● Ensimmäisenä maailmassa: maantieltä ulosajoissa suojaava ratkaisu

● Markkinoiden edistyksellisin vakioturvallisuuspaketti

● Seuraa automaattisesti hitaassa jonossa edessä liikkuvaa autoa

● Viisi kertaa enemmän erittäin vahvaa booriterästä kuin ensimmäisen sukupolven XC90-mallissa

Volvo Carsin täysin uusi XC90 – joka paljastetaan elokuussa – tarjoaa autoteollisuuden perusteellisimman ja teknisesti hienostuneimman vakioturvallisuuspaketin. Uudet tekniikat vievät yhtiön merkittävän askeleen lähemmäksi tavoitetta, jonka mukaan kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvossa vuoteen 2020 mennessä.

Nelivetoisen, seitsenpaikkaisen premium-SUVin vakioturvallisuuspaketti sisältää kaksi uutta turvallisuusinnovaatiota: ulosajosuojatekniikan ja risteyksissä toimivan automaattijarrutustoiminnon. Nämä ratkaisut muodostavat osan monipuolisesta turvallisuuskokonaisuudesta, joka tekee täysin uudesta XC90:stä yhden kaikkien aikojen turvallisimmista autoista.

– Lähtökohtamme turvallisuuden suhteen on sama kuin 87 vuotta sitten: tosielämän tilanteet, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

– Tutkimme dataa. Laskemme numeroita. Teemme innovaatioita. Lopputulos on yksi historian turvallisimmista autoista.

Ensimmäinen innovaatio: ulosajosuoja

Maantieltä ulosajo on yleinen onnettomuustyyppi, joka voi aiheutua monista eri syistä, kuten kuljettajan väsymyksestä, keskittymiskyvyn häiriintymisestä tai huonosta säästä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa puolet liikennekuolemista aiheutuu ulosajo-onnettomuuksista, kun Ruotsissa taas yhden auton onnettomuudet kattavat kolmanneksen kaikista kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneista henkilöauto-onnettomuuksista.

Volvo on erittäin huolestunut näistä tilastoista. Vaikka autojen kyvyille hallita ulosajo-onnettomuuksia ei ole tällä hetkellä virallisia säädöksiä tai mittauksia, yhtiö on päättänyt kehittää tekniikan, joka suojaa autossa olijoita, jos tällainen tilanne syntyy.

– Turvallisuuteen sitoutuminen ei tarkoita vain testien läpäisyä tai arvosanojen saamista. Kyse on onnettomuuksien ja loukkaantumisten syiden selvittämisestä ja niitä estävien tekniikoiden kehittämisestä. Me johdamme, ja muut tulevat perässä, toteaa Volvon turvallisuuskeskuksen tekninen asiantuntija Lotta Jakobsson.

Volvo kehitti näitä tilanteita varten nk. turvallisen sijoitustekniikan. Sen avulla täysin uusi XC90 tunnistaa uhkaavan ulosajotilanteen tapahtumat ja kiristää etuturvavöitä, jotta autossa olijat pysyvät paikoillaan. Vöitä kiristetään niin kauan, kun auto on liikkeessä.

Selkärankavammojen torjumiseksi istuimen ja istuinrungon väliset energiaa sitovat toiminnot pehmentävät pystyvoimia, jotka syntyvät, kun auto ajautuu rajusti maastoon. Ratkaisu pystyy vähentämään voimia jopa kolmanneksen. Tämä auttaa estämään vakavia selkärankavammoja, jotka ovat usein syntyviä seurauksia tällaisissa tilanteissa.

XC90 sisältää myös tekniikoita, jotka auttavat kuljettajaa välttämään tieltä ulosajoja:

Kaista-apu käyttää ylimääräistä ohjauspyörän vastetta, jos auto on poistumassa kaistalta tahattomasti. Vakiona oleva Driver Alert Control -hälytys puolestaan havaitsee kuljettajan väsymyksen tai keskittymisen herpaantumisen ja varoittaa siitä. Järjestelmässä on jopa lepopaikan opastustoiminto, joka neuvoo kuljettajan lähimmälle lepopaikalle.

Toinen innovaatio: automaattijarrutus risteyksissä

XC90 on maailman ensimmäinen auto, joka käyttää automaattijarrutustekniikkaa, jos kuljettaja kääntää vastaan tulevan auton eteen. Tämä on yleinen tilanne vilkkaissa kaupunkiristeyksissä sekä valtateillä, joilla nopeudet ovat suuremmat. Täysin uusi Volvo XC90 tunnistaa mahdollisen vaaratilanteen ja jarruttaa automaattisesti välttääkseen onnettomuuden tai vähentääkseen törmäyksen seurauksia.

– Nämä kaksi innovaatiota ovat esimerkkejä siitä, kuinka uudet tekniikat vastaavat tosielämän liikenneonnettomuuksiin. Tämä strategia vie meitä lähemmäksi kohti tavoitettamme, jonka mukaan vuonna 2020 kukaan ei enää menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvossa, Lotta Jakobsson sanoo.

Laaja valikoima turvallisuusominaisuuksia

Täysin uuteen XC90-malliin on saatavilla laaja valikoima myös muita turvallisuusratkaisuja:

Törmäyssuoja peräänajotilanteessa

Tutkat havaitsevat, jos peräänajon vaara on välitön, ja turvavöitä kiristetään etukäteen, jotta ne pitävät autossa olijat hyvässä asennossa. Valot alkavat vilkkua varoittaakseen takana tulevaa kuljettajaa, ja jarrut aktivoituvat.

Yhdessä Volvon uuden istuinmuotoilun kanssa, joka integroi uuden sukupolven mullistavan WHIPS-suojajärjestelmän, tämä uusi suojatoiminto auttaa vähentämään niskan retkahdusvammoja.

Mullistava kallistuksenesto ja -suoja

Täysin uudessa XC90-mallissa on vakiona uusin RSC-kallistuksenestojärjestelmä. Järjestelmä käyttää kehittyneitä antureita ja laskee auton kaatumisriskin. Jos riski arvioidaan suureksi, moottorin vääntöä rajoitetaan ja yhtä tai useampaa pyörää jarrutetaan kallistuksen torjumiseksi.

Jos kaatumista ei voi estää, IC-turvaverhot aktivoituvat. Ne kattavat kaikki kolme istuinriviä pidemmän aikaa ja auttavat torjumaan päävammoja.

Jokaisella seitsemällä paikalla on pyrotekniset turvavöiden esikiristimet, jotka aktivoituvat kaatumistilanteessa.

City Safety

City Safety on kattotermi Volvon kaikille automaattijarrutustoiminnoille – jotka ovat vakiona täysin uudessa XC90:ssä.

Uuden törmäyksenestojärjestelmän tarkoituksena on auttaa kuljettajaa, jos vaarana on yhteentörmäys toisen auton, jalankulkijan tai pyöräilijän kanssa. Tekniikka käyttää intuitiivista varoitusstrategiaa ja jarrutukijärjestelmää. Jos törmäys on lähes väistämätön, järjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi vallitsevaan uhkatilanteeseen.

– City Safety on yksi edistyneimmistä vakiona saatavista törmäyksenestotekniikoista nykyaikaisissa autoissa. Se käsittää nyt muut ajoneuvot, pyöräilijät ja jalankulkijat auton edessä, päivin ja öin. Pystymme kattamaan vuorokauden kaikki ajat älykkäämmällä ja nopeammalla kameralla, Lotta Jakobsson kertoo.

Laajennettu liikennemerkkien tunnistus

XC90 on markkinoiden ensimmäinen auto, jossa on vakiona liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Sitä on kehitetty edelleen, ja se näyttää nyt laajemman valikoiman liikennemerkkejä digitaalinäytössä kuljettajan edessä.

Paljastaa kuolleet kulmat

Kuollutta kulmaa tarkkaileva BLIS-järjestelmä kertoo, jos kuolleissa kulmissa on toisia ajoneuvoja. Se varoittaa kuljettajaa myös takaa nopeasti lähestyvistä ajoneuvoista.

Jonoaputoiminto

Jonoaputoiminto mahdollistaa turvallisen ja mukavan ajamisen seuraamalla edessä kulkevaa ajoneuvoa hitaasti etenevissä jonoissa. Kiihdytystä, jarrutusta ja ohjaamista säädetään automaattisesti.

– Huomion herpaantuminen ja tarkkaavaisuuden puute ovat yleisimpiä onnettomuuksien syitä nykypäivään liikenteessä. Mukautuva vakionopeudensäädin yhdessä jonoaputoiminnon kanssa tekee ajamisesta turvallisempaa ja rennompaa monotonisessa liikenteessä. Se säätelee nopeuden lisäksi myös ohjausta, Lotta Jakobsson kertoo.

Vahvempi joka osa-alueella

Jotta autossa olijat pysyisivät turvassa kolaritilanteessa, täysin uudesta XC90:stä on kirjaimellisesti tehty entistä vahvempi ajoneuvo. Tämä on saavutettu käyttämällä laajemmin kuumamuovattua booriterästä, joka on vahvinta autoteollisuuden käyttämää terästä.

Kuljettajan ja matkustajien ympärillä oleva turvakehikko on valmistettu kuumamuovatusta booriteräksestä, ja se on suunniteltu tarjoamaan parasta mahdollista suojaa kaikissa onnettomuustyypeissä. Kuumamuovattu teräs käsittää noin 40 prosenttia korin kokonaispainosta.

– Tämä on noin viisi kertaa enemmän kuin ensimmäisen sukupolven XC90-mallissa. Meidän tietojemme mukaan näin laaja-alainen erittäin vahvan teräksen käyttö on ainutlaatuista kilpailijoihimme verrattuna, Lotta Jakobsson toteaa.

Katso video 1 , video 2

Visio 2020

Volvon visiona on suunnitella autoja, jotka eivät joudu onnettomuuksiin. Lyhyellä aikavälillä tavoitteena on, että vuoden 2020 jälkeen kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvo-autossa. Maailman terveysjärjestö (WHO) arvioi, että noin 1,2 miljoonaa ihmistä menehtyy ja yli 50 miljoonaa loukkaantuu liikenneonnettomuuksissa joka vuosi. Näiden lukujen odotetaan nousevan nopeasti, jos toimenpiteisiin ei ryhdytä. Volvo on päättänyt ottaa johtavan aseman käyttämällä visiota liikenteestä ilman onnettomuuksia ohjenuoranaan.

Volvon liikenneonnettomuuksien tutkimustyöryhmä on tutkinut onnettomuuksia vuodesta 1970 lähtien. Nykypäivänä sen onnettomuustietokanta sisältää tietoja noin 43 400 onnettomuudesta.

Käyttämällä tutkimuksessa tietoja tosielämän liikennetilanteista Volvo on oppinut suunnittelemaan autoja, jotka tarjoavat erittäin hyvää suojaa yhteentörmäyksissä. Yhtiö pitää tätä erittäin tärkeänä perustana laadittaessa huipputeknisiä ratkaisuja, jotka voivat auttaa välttämään onnettomuuksia kokonaan. Jotta tästä voitaisiin ottaa askel eteenpäin, liikenneonnettomuuksien tutkimustyöryhmä tutkii kolariautoja, ajotilanteita ja kuljettajien käyttäytymistä oppiakseen lisää tapahtumista, jotka voivat johtaa vaarallisiin liikennetilanteisiin.

Lisätietoja täysin uudesta XC90-mallista, kuvineen ja videoineen, löytyy mediapaketissa verkossa Volvo Carsin kansainvälisessä uutishuoneessa.

22.7.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi https://twitter.com/volvocarsnews www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens