Maailman ensi-ilta: täysin uusi Volvo XC90

Kuukausia kestänyt odotus päättyi, kun Volvo Cars paljasti täysin uuden Volvo XC90 –mallin Tukholmassa tiistaina. Auto lunastaa sille asetetut lupaukset olemalla upea premium-luokan seitsenpaikkainen SUV, joka sisältää johtavia turvallisuusominaisuuksia, uutta voimansiirtotekniikkaa, loistavan yhdistelmän tehoa ja taloudellisuutta ja huipputyylikkään sisustuksen.

Uutta XC90-mallia on valmisteltu kolme vuotta, ja se on osa Volvon yli 8 miljardin euron sijoitusohjelmaa. Malli aloittaa uuden luvun Volvon historiassa esittelemällä muotoilun uutta suuntaa ja monia uusia tekniikoita ja käyttämällä uutta skaalautuvaa SPA-alustatekniikkaa.

– Tämä on yksi yhtiömme historian tärkeimmistä päivistä. Emme vain lanseeraa uutta autoa, vaan lanseeraamme koko brändimme uudelleen. Tämä päivä aloittaa uuden aikakauden. XC90 luo tietä uusien jännittävien autojen mallistolle tulevina vuosina, kertoo Håkan Samuelsson, Volvo Car Groupin pääjohtaja.

Volvon uusi ilme

Uusi XC90 symboloi tätä historiallista päivää Volvon 87-vuotisessa historiassa. Se on ensimmäinen auto, joka kantaa yhtiön korostetumpaa rautamerkkiä, jonka ikoninen nuoli on elegantissa linjassa säleikköä halkovan elementin kanssa. Yhdessä T-muotoisten “Thorin vasara” -päiväajovalojen kanssa rautamerkki esittelee täysin uuden itsevarman ilmeen Volvon tulevan sukupolven autoille.

XC90:n suurempi konepelti, vyölinja ja terävämmät hartiat, jotka yhdistyvät tatuoinninomaisiin uusiin takavaloihin, ovat toinen tärkeä muotoiluelementti, joka heijastuu koko tulevaan mallistoon.

Sivuille lisää vahvuutta tuovat XC90:n eri vanteet, joista suurimmat ovat 22-tuumaiset.

– Yleisvaikutelmassa sekä ulkona että sisällä on vahva yhteys ruotsalaisen elämäntyylin avainelementteihin: runsaaseen tilaan, valoisuuteen ja hyvinvointiin, kertoo Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath.

Ensimmäinen SUV-malli ilman kompromisseja

XC90 on vahva todiste Volvon itsenäisestä strategiasta. Sen ainutlaatuinen yhdistelmä ylellisyyttä, tilavuutta, monipuolisuutta, tehokkuutta ja turvallisuutta vie SUV-segmentin uusiin ulottuvuuksiin, aivan kuten alkuperäinen XC90 teki vuonna 2002.

– SPA-tekniikka on antanut meidän luoda maailman ensimmäisen kompromissittoman SUV-mallin. Voit nauttia hallinnan tunteesta, runsaista sisätiloista ja monipuolisuudesta yhdessä pienemmälle ja matalammalle autolle ominaisen ketteryyden ja sulavuuden kanssa. Aitoon ajonautintoon yhdistettävästä adrenaliiniryöpystä vastaavat voimansiirrot, jotka tarjoavat vertaansa vailla olevan yhdistelmän tehoa ja puhdasta toimintaa. Ja koska XC90 kantaa Volvon tunnusta, maailmanluokan turvallisuus on siinä vakiona, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

Verraton yhdistelmä tehoa ja taloudellisuutta

Uusi XC90 tarjoaa valikoiman kaksilitraisia nelisylinterisiä Drive-E-voimansiirtoja, jotka kaikki takaavat loistavan yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Malliston huippuversio on XC90 Twin Engine, joka käyttää kaksilitraista nelisylinteristä bensiiniturbomoottoria ja sähkömoottoria. Kokonaisuus tarjoaa erinomaisen yhdistelmän tehoa ja puhdasta toimintaa: hevosvoimia on noin 400 ja hiilidioksidipäästöt (CO2) ovat noin 60 g/km (NEDC-ajosykli).

Monipuolisin vakioturvallisuuspaketti

Täysin uusi XC90 tarjoaa autoteollisuuden perusteellisimman ja teknisesti hienostuneimman vakioturvallisuuspaketin. Mukana on kaksi uutta turvallisuustekniikkaa: ulosajosuoja ja automaattijarrutus risteyksissä.

Uhkaavassa ulosajotilanteessa täysin uusi Volvo XC90 havaitsee, mitä on tapahtumassa ja kiristää etuturvavöitä, jotta kuljettaja ja matkustaja pysyvät paikoillaan. Istuimen ja istuinrungon välinen energiaa sitova toiminto torjuu selkärankavammoja pehmentämällä pystyvoimia, jotka voivat syntyä, kun auto ajautuu ulos kovaan maastoon. XC90 on lisäksi maailman ensimmäinen auto, joka käyttää automaattijarrutusta, jos kuljettaja kääntää vastaantulevan auton eteen. Tämä on yleinen tilanne ruuhkaisissa kaupunkiristeyksissä sekä valtateillä, joilla nopeusrajoitus on korkeampi.

City Safety on yleisnimi Volvon kaikille automaattijarrutustoiminnoille, jotka ovat vakiona täysin uudessa XC90:ssä. Se kattaa nyt toiset ajoneuvot, pyöräilijät ja jalankulkijat auton edessä päivin ja öin.

– Uudet tekniikat vievät meitä merkittävästi lähemmäksi visiotamme, jonka mukaan kukaan ei enää vuonna 2020 menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo-autossa. Lähestymme turvallisuutta samalla tavalla kuin yhtiömme perustamisvuonna lähes 90 vuotta sitten: tosielämän tilanteiden kautta. Tutkimme dataa. Laskemme numeroita. Teemme innovaatioita. Lopputulos on yksi kaikkien aikojen turvallisimmista autoista, Peter Mertens kertoo.

Kolme keskeistä osa-aluetta auttavat Volvoa saavuttamaan vuoden 2020 vision: turvallisuus, yhteystekniikka ja autonominen ajo.

– Otamme XC90:n kanssa ensimmäisen askeleen kohti itseajavia autoja. Uusi toiminto, joka seuraa automaattisesti edessä ajavaa autoa kaupunkiliikenteessä, tarjoaa reilusti yksinkertaistetun puoliautonomisen ajokokemuksen, sanoo Volvon tuotestrategian johtaja Lex

Kerssemakers.

Katso video turvallisuustesteistä tästä

Ylellinen sisustus

XC90:n sisustus on ylellisin, jonka Volvo on suunnitellut. Upein yksityiskohta on tablet-tietokonetta muistuttava kosketusnäyttökonsoli, joka muodostaa auton toimintojen ohjausjärjestelmän ytimen. Kokonaisuus toimii käytännössä ilman painikkeita ja edustaa uutta tapaa, jolla kuljettajat voivat käyttää autoa ja monia Internet-pohjaisia tuotteita ja palveluja. Se auttaa myös luomaan sisustuksen, joka on nykyaikainen, tilava ja häiriötön.

– Uudet sisätilat ovat puhtaat ja siistit, mutta niistä huokuu silti se hienostunut itsevarmuus ja muodollisuus, jota ylellisten SUV-autojen ostajat odottavat. Yksinkertaisuus on täysin linjassa skandinaavisen muotoiluperimämme kanssa. Se avaa laajoja pintoja ja antaa mahdollisuuden luoda nykyaikainen ja ylellinen sisäarkkitehtuuri, Thomas Ingenlath toteaa.

Uuden XC90:n sisätiloissa on yhdistelty eri materiaaleja, kuten pehmeää nahkaa ja puuta, käsityönä tehtyihin yksityiskohtiin, kuten Orreforsin kristallilasista valmistettuun vaihteenvalitsimeen ja start/stop-painikkeen ja äänenvoimakkuuden timanttileikattuihin säätimiin. Käsityö on ollut keskeisessä roolissa koko kehitystyön ajan.

Aito 7-paikkainen auto sisältää uudet innovatiivisesti suunnitellut istuimet, jotka vapauttavat sisätilaa toisen ja kolmannen rivin matkustajille. Kolmas rivi tarjoaa luokkansa johtavaa mukavuutta enintään 170 cm pitkille matkustajille.

Yksi maailman parhaista audiojärjestelmistä

XC90 sisältää yhden automaailman parhaista audiojärjestelmistä. Volvon asiantuntijat tekivät yhteistyötä kuuluisa brittiläisen audioalan yrityksen, Bowers & Wilkinsin, kanssa.

Malliston huippuversio XC90:ssä sisältää 1 400 watin D-luokan vahvistimen ja 19 Bowers & Wilkins -kaiutinta.

Se sisältää myös yhden ensimmäisistä ilmajäähdytteisistä subwoofereista autossa. Auton koriin integroitu ratkaisu muuntaa sisätilat yhdeksi jättimäiseksi subwooferiksi.

Uusinta äänenkäsittelyohjelmistoa on käytetty hallitsemaan äänen ajoitusta ja kaiuttimien koordinaatiota. Tämä saa aikaan autossa maailmanluokan musiikkiesitysten synnyttämän tunteikkaan kokemuksen.

Kaksi päälisävarusteteemaa

Täysin uuteen XC90:een on saatavilla monia lisävarusteita, joiden avulla omistaja voi luoda aidosti yksilöllisen auton. Ulkoisia päätyyliteemoja on kaksi:

Urban Luxury -kokonaisuus yhdistää korin värisen korisarjan ja kiillotetut ruostumattomasta teräksestä valmistetut yksityiskohdat, kuten etukoristukset, etu- ja takasuojalevyt ja sivukynnyslevyt. 21 tuuman kiillotetut vanteet viimeistelevät elegantin yleisilmeen.

Rugged Luxury -sarja kohentaa XC90 SUV -mallin voimakasta ulkoasua mustilla Tech Matte- koristuksilla, ruostumattomasta teräksestä valmistetuilla suojalevyillä, valaistuilla astinlaudoilla ja integroiduilla pakoputkenpäillä. Tämän version viimeistelevät ainutlaatuiset 22 tuuman vanteet.

Täysin uusi XC90 First Edition -hinta Suomessa (D5 AWD): arviolta n. 116.000 euroa

Täysin uusi XC90, alkaen hinta Suomessa (D5 AWD): arviolta n. 83.000 euroa

Katso video

Aikaisempia suomenkielisiä tiedotteita löytyy osoitteesta: http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx

Kuvamateriaalia ja lisää videoita löytyy osoitteesta: www.media.volvocars.com

27.8.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Håkan Samuelsson, Volvo Car Groupin pääjohtaja