Monipuoliset uudistukset kohentavat Volvon 60-sarjan autojen dynaamista ulkoasua ja vetovoimaa

● Uusi muotoilu, joka korostaa laatua ja yksityiskohtaisuutta
● Volvo S60:n polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt luokkansa matalinta tasoa – 4,0 l/100 km ja 106 g/km
● Uudet mukavammat urheiluistuimet (lisävaruste)
● Sensus Connected Touch -järjestelmä ja ainutlaatuisia verkkotoimintoja
● Mullistava kaukovalotekniikka

- Tämä on laajin nykyisten malliemme kehitysprojekti Volvon historiassa. Jokainen uudistus on suunniteltu asiakkaiden tarpeiden ympärille. Olemme keskittyneet laatuun ja yksityiskohtaisuuteen ja antaneet näille dynaamisille malleille uutta ilmettä ja terävöittäneet niiden kilpailukykyä. S60 ja XC60 ovat myydyimpiä mallejamme useilla tärkeillä markkina-alueilla, ja innovatiivinen V60 Plug-in Hybrid on saanut lentävän lähdön. Olemme kuunnelleet asiakkaitamme erittäin tarkasti, jotta olemme voineet tehdä autoihin parannuksia, jotka varmistavat, että menestyksekkäät tuotteemme ovat entistä vetovoimaisempia, kertoo Volvo Car Groupin tuotestrategian varajohtaja Lex Kerssemakers.

Enemmän painotusta yksityiskohtiin
Skandinaavista muotoilua kuvastavat kauniit, yksinkertaiset muodot ja pinnat. Tämä näkyy uusien 60-sarjan autojen uudelleensuunnitelluissa sisätiloissa ja ulkokuoressa. Matkustamossa lukuisat tyylikkäät yksityiskohdat, puun ja nahan kaltaiset autenttiset materiaalit sekä helppokäyttöiset säätimet edesauttavat hallittua ja mukavaa ajokokemusta.
Hyvin vartaloa tukevat ja mukavat istuimet varmistavat, että kuljettaja ja matkustajat saapuvat määränpäähänsä pirteinä ja rentoutuneina pitkänkin matkan jälkeen. Tämä on ollut yksi Volvon vahvuuksista jo vuosikymmeniä. Uuden S60:n, V60:n tai XC60:n ostaja voi nyt valita autoonsa myös uudet urheiluistuimet, jotka säilyttävät perinteisen mukavuuden ja lisäävät hallinnan tunnetta ja vaikutelmaa todellisesta kuljettajan autosta.
- Uudessa urheiluistuimessa on erinomainen sivutuki reisistä olkapäihin asti. Istuin pitää kuljettajan tiukasti oikeassa asennossa myös nopeassa kaarreajossa. Istuinta on testannut lähes sata erikokoista ja -muotoista ihmistä, ja olemme saaneet siitä innostunutta palautetta. Olemme myös säätäneet istuimen selkänojaa, jotta takamatkustajilla olisi enemmän jalkatilaa, sanoo projektijohtaja Patrik Widerstrand.
Uusissa 60-sarjan autoissa on kiinnitetty erityistä huomiota lukuisiin yksityiskohtiin. Aikaisemmin näkyvissä olleet tuulilasin pesunestesuuttimet on sijoitettu piiloon konepellin alle. Tutkan suojus on maalattu kiiltävän mustaksi, mikä saa sen lähes katoamaan näkyvistä auton etusäleikössä. Säleikön kromattu kehys on poistettu, ja uusi suurempi rautamerkki korostaa autojen itsevarmaa ulkoasua.

Uudet integroidut pakoputket, jotka voi valita tiettyjen moottoriversioiden yhteyteen, ovat fyysinen ja visuaalinen linkki teknisesti kehittyneisiin moottoreihin. Kyse ei kuitenkaan ole vain tyylikkäästä muotoilusta. Suunnittelijoiden on täytynyt ottaa huomioon se tosiseikka, että toimintalämpötiloissa pakoputkien on pysyttävä täydellisesti paikoillaan huolimatta siitä, että pakojärjestelmä pitenee jopa 25 millimetrillä. Tämä on jälleen yksi osoitus tarkasta skandinaavisesta insinöörityöstä.
Uudet S60-, V60- ja XC60-mallit tarjoavat enemmän vannevaihtoehtoja ja antavat näin asiakkaalle mahdollisuuksia tehdä autostaan entistä yksilöllisemmän.
- Asiakkaat voivat auton visuaalisen vetovoiman kohentamiseksi valita S60- tai V60-malliin ilmeikkäät 19 tuuman vanteet ja säilyttää saman profiilikorkeuden kuin 18 tuuman vanteiden kanssa, jolloin mukavuudesta ei tarvitse tinkiä, Patrik Widerstrand kertoo.
XC60-malliin on saatavana 20-tuumaiset vanteet, joiden kanssa voi käyttää samaa rengasprofiilikorkeutta ja nauttia samasta ajomukavuudesta kuin 19 tuuman vanteiden kanssa.

Uusi Volvo S60: entistä dynaamisempi ja elegantimpi
Uuden S60-mallin dynaaminen muotoilu ja tarkoituksenmukainen ulkoasu korostavat auton urheilullista luonnetta.
- Olemme korostaneet S60:n vahvaa ilmettä uudella keulamuotoilulla. Keskittyneemmät ja määrätietoisemmat ajovalot auttavat luomaan tämän uuden ilmeikkään etuosan. Inspiraation lähteenä suunnittelutyön aikana olivat suden silmät. Olemme korostaneet S60-mallin vaakalinjoja sekä edessä että takana. Yhdessä leveämmän säleikön, päiväajovalojen ja uusien takavalojen LED-ohjainten kanssa ne antavat S60:lle upean ilmeen. Auton kauneus on peräisin luonnollisesta maailmasta. Puhtaat pinnat ja ääriviivat luovat erittäin skandinaavista tunnelmaa, kertoo ulkomuotoilun johtaja Fedde Talsma.
Sisätiloissa on nähtävissä useita päivityksiä, kuten uudet verhoiluvärit, puukoristukset, kattoverhoilu ja ilmasuuttimien ja valosäädinten ympärillä olevat silkkimetallikehykset.
- Yleisvaikutelma on erittäin lämmin ja mukava ja tuntuu siltä, kuin istuisit lämpimässä ruotsalaisessa talossa kylmänä iltana. Väriteemat istuvat kauniisti taustavalaistuihin säätimiin kojetaulussa ja auton muissa osissa, värien ja verhoilujen suunnittelujohtaja Lena Jiseborn lisää.
Pinnan alla dynaamisen ajokokemuksen ytimessä on laaja valikoima alusta-asetuksia, jotka on suunniteltu asiakkaan henkilökohtaisten vaatimusten ympärille. S60-auton ostaja voi valita kolmesta eri alustatyypistä: Dynamic -vakioalusta, aktiivinen Four-C ja madallettu Sport-alusta, joka on aikaisemmin ollut saatavana vain R-Design-versiossa.

Uusi Volvo V60: entistä monipuolisempi, dynaamisempi ja elegantimpi
Uusi Volvo V60 on auto ihmisille, jotka tarvitsevat farmarimallin monikäyttöisyyttä mutta haluavat samalla urheilullisen sedanin ajettavuutta tyylikkäässä skandinaavisessa kokonaisuudessa. Suunnittelutiimi on uuden Volvo S60 -mallin tapaan kohentanut V60:n ilmettä korostamalla vaakalinjoja, jotka yhdistävät auton visuaalisesti maantiehen. V60:n ääriviivat ovat visuaalinen muistutus siitä, että kyseessä ei ole mikään tavallinen farmarimalli, vaan sportswagon coupémaisilla piirteillä.
V60 tarjoaa dynaamisen ajokokemuksen ja yhtä terävää ohjattavuutta kuin sedan-vastineensa. Saatavilla ovat samat alustavaihtoehdot eli Dynamic -vakioalusta, aktiivinen Four-C ja madallettu Sport-alusta, joka on aikaisemmin ollut R-Design-version yksinoikeus.
- Olemme erittäin ylpeitä Dynamic-vakioalustasta. Se tarjoaa hyvin reagoivaa ja hallittavaa ajettavuutta. Uskomme aidosti, että se on yksi luokkansa parhaista alustoista, Widerstrand sanoo.
V60-mallin monikäyttöisyyden perustana on älykäs istuinjärjestely. Takaistuimet voidaan taittaa alas kolmessa osassa (40/20/40), jolloin 430 litran tavaratilaa voidaan laajentaa nopeasti ja helposti. Lasten vanhemmat pitävät V60:n kaksivaiheisista integroiduista turvaistuimista. Ne tulevat esiin istuimista yhdellä vaivattomalla liikkeellä ja tarjoavat lapsille (3-vuotiaasta ylöspäin) mukavan ja turvallisen matkustuskorkeuden.

Uusi Volvo V60 Plug-in Hybrid: yhä omaa luokkaansa
'Pure Limited' -muodossa menestyksekkäästi esitelty nerokas Volvo V60 Plug-in Hybrid on nyt saatavilla täydellisen väri- ja varustevalikoiman kanssa. Mukana ovat useimmat normaalista V60-mallista tutut muotoilulliset ja tekniset uudistukset, mutta malli on säilyttänyt myös omat ainutlaatuiset piirteensä ja synnyttää edelleen päästöjä ainoastaan 48 g/km.
- Olemme tehneet auton ulkoasusta tarkoituksenmukaisemman ja dynaamisemman, mikä kuvastaa sen persoonallisuutta. Jokainen vuorovaikutus auton kanssa on intuitiivisempi ja ilmeikkäämpi, Patrik Widerstrand sanoo.
Maailman ensimmäisen plug-in-dieselhybridin takaluukussa on edelleen D6 AWD -tunnus, joka antaa viitteitä pinnan alla piilevästä suorituskyvystä. Auton etupyöriä vauhdittaa viisisylinterinen 2,4 litran turbodieselmoottori, joka kehittää tehoa 215 hevosvoimaa ja vääntöä 440 Nm. Voima välitetään kuusivaihteisen automaattivaihteiston kautta.
Taka-akseli saa voimansa sähkömoottorista, joka kehittää tehoa 70 hevosvoimaa ja vääntöä 200 Nm. Sähkömoottorin virta on peräisin 11,8 kWh:n litium-ioniakustosta, joka on asennettu tavaratilan lattian alle.
Kuljettaja valitsee haluamansa ajotilan kolmella painikkeella, jotka antavat autolle kolme täysin erilaista luonnetta. Painikkeet ovat Pure, Hybrid ja Power.
Pure-tilassa auto saa voimansa mahdollisimman paljon pelkästä sähkömoottorista. Toimintasäde on jopa 50 kilometriä.
Hybrid on vakioasetus aina autoa käynnistettäessä. Diesel- ja sähkömoottori toimivat tällöin yhdessä. CO2-päästöt (NEDC, yhdistetty ajo) ovat ainoastaan 48 g/km (1,8 l/100 km).
Power-tilassa tekniikka optimoidaan tarjoamaan autolle mahdollisimman paljon voimaa. Diesel- ja sähkömoottori tuottavat yhdessä 215+70 hevosvoimaa tehoa ja yli 600 Nm vääntöä. Auto kiihtyy 0 - 100 km/h 6,1 sekunnissa.

Uusi Volvo XC60: vahvoja ominaisuuksia tyylikkäässä pakkauksessa
Volvon myydyin malli, XC60, on saanut ulkoasuunsa urbaanimpia piirteitä. Uudelleensuunnitellussa keulassa on uusi konepellin muoto, joka korostaa auton leveää ja itsevarmaa ilmettä.
- Olemme poistaneet mustat koristukset, joten auto on nyt yksivärinen. Uudet ajovalot näyttävät erittäin keskittyneiltä ja määrätietoisilta, ja säleikön vaakalinjat ja kromipuolat korostavat auton leveyttä, Fedde Talsma toteaa.
XC60 on saanut päivityksen myös sisätiloihin. Uusia ominaisuuksia ovat uudet puukoristukset, kattoverhoilu, kangaspäällystetyt B-pilarit ja ilmasuuttimien ja valosäädinten ympärillä olevat silkkimetallikehykset.
Hienostunut XC60 tarjoaa korkean ajoasennon, jota tukee runsas maavara ja luokkansa johtava alusta. XC60 on suunniteltu tuntumaan yhtä ketterältä kuin normaalinkorkuinen auto.
Kaarreluistonestotekniikka on nyt autossa vakiona. Se auttaa kuljettajaa välttämään aliohjautuvuutta välittämällä juuri oikean verran jarruvoimaa sisäpyörille ja tehoa ulkopyörille kaarteissa kiihdytettäessä.
Nelivedon kanssa XC60-mallista tulee erittäin pätevä ajoneuvo kaikkiin olosuhteisiin. Valinnainen alamäkihidastin säätelee auton nopeutta automaattisesti jyrkkiä rinteitä laskeuduttaessa.

Parannuksia S60-, V60- ja XC60-mallistossa

Sensus Connected Touch: yhteyden muodostusta uudella tasolla
Sensus on Volvon käyttämä nimi kaikille HMI-käyttöliittymän toiminnoille. Täysin uusi Sensus Connected Touch on viimeisin versio tästä tekniikasta. Sen avulla käyttäjä voi olla monipuolisesti yhteydessä autoon ja Internetiin. Seitsemän tuuman näyttö muuntautuu huippuluokan infrapunakosketusnäytöksi, jota voi käyttää jopa hansikkaat kädessä. Tämä on ainutlaatuista automaailmassa ja erittäin kätevää talvisin.
Yhteyden muodostus onnistuu joko autoon asennetun 3G/4G-nettitikun tai kuljettajan matkapuhelimen avulla.
Käyttäjä voi selata Internetiä (ei ajaessaan), suoratoistaa musiikkia Internetistä (Spotify ja Deezer), kuunnella Internet-radiota (Tune In ja Orange Live Radio) tuhansilta kanavilta eri puolilta maailmaa, käyttää karttapalveluja (Google Map), hakutoimintoja ja 3D-navigointia liikennetiedoilla ja vaarallisten alueiden varoituksilla, hyödyntää ilmaisen pysäköinnin paikanninta, Volvo-huollon paikanninta, säätietoja ja monia käytännöllisiä sovelluksia sekä etsiä App Storesta uusia toimintoja ja päivityksiä. Lisäksi autossa voi jakaa WiFi-verkon muiden matkustajien iloksi.
- Tarjoamme asiakkaillemme maailman ensimmäisen ääniohjatun autoon integroidun Spotify-yhteyden. Voit nyt hakea haluamasi kappaleen vain sanomalla sen nimen. Ääniohjattu järjestelmä toimii myös muissa musiikkilähteissä, jotka on yhdistetty Sensus Connected Touch -järjestelmään. TripInfo on toinen erinomainen ominaisuus, joka osaa lukea Wikipedia-tietoja kiinnostavista kohteista reitin varrella audiojärjestelmän kautta, kertoo Patrik Widerstrand.

Mukautuva digitaalinäyttö
Täysin uudessa V40-mallissa esitelty täysgraafinen digitaalimittaristo kolmella näyttögrafiikalla on nyt saatavilla uusiin S60-, V60- ja XC60-malleihin. Tämä aktiivinen TFT-näyttö nostaa vuorovaikutuksen auton ja kuljettajan välillä uudelle tasolle ja näyttää aina tärkeimmät tiedot kussakin tilanteessa.
Kuljettaja voi valita kolmesta graafisesta teemasta:
Elegance-teema on perinteinen ja rauhallinen perustila.
Eco-teemassa on vihreä taustavalaistus, jonka tarkoituksena on luoda ympäristöllisesti innostava ulkoasu. Vasemmalla näytetään erityinen Eco-mittari. Myös polttoaineen kulutustiedot näytetään, ja kuljettaja palkitaan taloudellisesta ajotavasta vihreällä E-valolla.
Performance-teemassa on punainen taustavalaistus, joka luo urheilullista tunnelmaa. Mittariston keskellä käyntinopeusmittari korvaa Elegance- ja Eco-versioiden nopeusmittarin. Ajonopeus näytetään digitaalisesti näytön keskellä. Oikeanpuoleisessa näytössä on tehomittari, joka kertoo kuljettajalle, kuinka paljon tehoa on käytettävissä ja kuinka paljon tehoa kulloinkin käytetään.
V60 Plug-in Hybrid -mallissa on lisäksi Hybrid-teema sinisellä valaistuksella. Se näyttää hybridi- ja akkutietoja, jotka tukevat voimansiirron energiatehokasta käyttöä.

Vähäisempi polttoaineen kulutus
Volvo Car Group jatkaa työtään entistä matalamman polttoaineen kulutuksen ja vähäisempien CO2-päästöjen parissa koko mallistossaan.
Uuden Volvo S60:n 115 hevosvoiman nelisylinterisen D2-dieselmoottorin polttoaineen kulutus käsivalintaisella vaihteistolla on laskenut luokkansa matalimmalle tasolle – 4,0 l/100 km (EU-yhdistetty, alustavia arvoja). Vastaavat CO2-päästöt ovat vain 106 g/km. Lukemat automaattivaihteiston kanssa ovat 4,1 l/100 km ja 107 g/km (alustavia arvoja).
Myös uuden Volvo V60 D2 -mallin polttoaineen kulutus on luokkansa matalinta tasoa. Lukemat ovat 4,1 l/100 km (109 g/km) käsivalintaisen vaihteiston kanssa ja 4,2 l/100 km (110 g/km) automaattivaihteiston kanssa (alustavia arvoja).
Uuden Volvo S60:n ja V60:n automaattisten D3- (136 hv) ja D4-versioiden (163 hv) CO2-päästöt ovat nyt 129 g/km (4,9 l/100 km).
Kehitystä on tapahtunut myös uuden Volvo XC60:n kanssa. D5- (215 hv) ja D4-versioiden (163 hv) yhdistetty polttoaineen kulutus käsivalintaisella vaihteistolla ja nelivedolla on nyt 5,3 l/100 km (139 g/km).
Myös bensiinipuolella on parannuksia. S60 ja 1,6-litrainen GTDi-moottori T4 (180 hv) tai T3 (150 hv) automaattivaihteistolla kuluttavat polttoainetta 6,8 l/100 km (159 g/km). Vastaava lukema V60 T4- ja T3-versioille on 7,2 l/100 km (167 g/km).
Täydelliset tiedot kaikista moottori- ja vaihteistoversioista löytyvät teknisistä tiedoista.

Ohjauspyörään asennetut vaihdevalitsimet
Kolmipuolaiseen ohjauspyörään voi nyt yhdistää vaihdevalitsimet autoissa, joissa on automaattivaihteisto. Ne muuntavat automaattivaihteiston käsivalintaiseksi, ja kuljettaja voi vaihtaa vaihdetta pitämällä samalla molemmat kätensä ohjauspyörässä. Nämä vaihdevalitsimet tuovat ajamiseen enemmän innostavuutta ja dynaamisuutta erityisesti mutkikkailla teillä ajettaessa.
Suomessa ja muissa kylmissä maissa asuvia ilahduttaa tieto, että ohjauspyörään on tarjolla lämmitystoiminto, joka lisää mukavuutta kylminä talvipäivinä.

Jatkuvat kaukovalot mullistavalla tekniikalla
Uusi aktiivinen kaukovalojen ohjaustekniikka tekee pimeällä ajamisesta turvallisempaa ja mukavampaa. Tekniikka poistaa tarpeen vaihtaa lähi- ja kaukovalojen välillä, ja sen ansiosta kaukovalot voivat olla koko ajan päällä. Kun toinen auto lähestyy vastakkaisesta suunnasta, järjestelmä estää vastaantulevan kuljettajan häikäistymisen varjostamalla valonsädettä tarvittavan määrän. Tämä tapahtuu käyttämällä nerokasta heijastinmoduulimekanismia, joka on integroitu ajovaloon. Sama toiminto toimii myös tilanteissa, joissa kuljettaja ajaa toisen ajoneuvon takana.

Kaarrevalot tarjoavat parempaa näkyvyyttä
Toinen innovatiivinen toiminto pimeällä ajettaessa on hitaammissa nopeuksissa toimiva kaarrevalo. Se on laajennus nykyisistä aktiivisista kääntyvistä valoista ja sytyttää valon alueelle, jota kohtaan kuljettaja on ohjaamassa. Tämä tekee ajamisesta turvallisempaa esimerkiksi käännyttäessä pienemmälle tielle pimeän aikaan.

Lämmitettävä tuulilasi
Sadetunnistimella varustettuihin autoihin on saatavana sähköisesti lämmitettävä tuulilasi, joka poistaa huurteen ja jään nopeasti kylminä talvipäivinä.
S60-, V60- ja XC60-malleihin on lisäksi saatavana automaattisesti himmenevät sivupeilit. Kromaattista lasia käyttävät peilit himmenevät automaattisesti torjuakseen muun liikenteen aiheuttamat häikäisyt.

IntelliSafe-järjestelmät tukevat kuljettajaa
IntelliSafe on Volvon käyttämä termi kaikista aktiivista turvallisuusjärjestelmistä, joista City Safety -tekniikalla on keskeinen rooli. Tämä vakiona asennettu kehittynyt turvallisuusjärjestelmä toimii 50 km/t nopeuteen asti. Kaikkiin malleihin on lisäksi saatavana jalankulkijoiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella, joka tarkkailee auton reitille kulkevia ihmisiä. S60-, V60- ja XC60-autoihin voi myös asentaa parannetun kuollutta kulmaa tarkkailevan järjestelmän (BLIS), joka on nyt tutkapohjainen. Tekniikka pystyy tarkkailemaan auton takana 70 metrin säteellä olevia ajoneuvoja ja varoittamaan kuljettajaa niistä. Lisäksi se informoi kuljettajaa auton molemmilla puolilla kuolleessa kulmassa olevista ajoneuvoista.
Risteävän liikenteen varoitin käyttää auton takaosaan asennettuja tutka-antureita ja varoittaa kuljettajaa risteävästä liikenteestä kummallakin sivulla pysäköintiruudusta ulos peruutettaessa. Tämä on erityisen hyödyllistä ahtailla ja ruuhkaisilla alueilla, joilla näkyvyys sivulle voi olla rajoittunut.
Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tukee kuljettajaa näyttämällä liikennemerkit mittariston näytössä.
- Olemme autoturvallisuuden johtajana pienentäneet riskiä onnettomuuteen joutumisesta tai loukkaantumisesta uusissa automalleissamme noin 50 prosentilla vuodesta 2000. Esittelemällä jatkuvasti uusia ennaltaehkäiseviä ja suojaavia järjestelmiä etenemme tasaisesti kohti visiotamme, jonka mukaan kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvo-autossa vuonna 2020, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Thomas Broberg.

19.2.2013

Lisätietoja: Volvo Auto
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com
www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Tämä on laajin nykyisten malliemme kehitysprojekti Volvon historiassa.
Volvo Car Groupin tuotestrategian varajohtaja Lex Kerssemakers.