Muotoilun uusi suunta tuo Volvoihin lisää tunnetta

Volvo Concept Coupé -konseptiauto on ensimmäinen tulkinta Volvon uudesta suunnasta, jossa muotoilulla on suurempi strateginen merkitys tunteikkuuden lisäämisessä Volvo-merkkiin.

- Muutossuunnitelmamme sisältää sitoumuksen luoda Volvosta entistä korkeatasoisempi premium-tuote. Ihmiskeskeisen muotoiluperintömme emotionaalisen voiman vapauttaminen on yksi avainelementeistä tässä strategiassa, kertoo Volvo Car Groupin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun johtaja Alain Visser.

­- Entistä parempi premium-imago on todella tärkeässä roolissa matkallamme kohti 800 000 auton vuosimyyntiä. Se tukee myös hinnoittelustrategiaamme pääkilpailijoitamme vastaan premium-segmentissä, jatkaa Visser.

Perustana aikaisempi menestys

Vuonna 2012 esitelty Volvo V40 oli ensimmäinen askel tähän suuntaan. Medialta ja asiakkailta saatu positiivinen palaute korostaa, että Volvo on parhaiden joukossa monilla tärkeillä osa-alueilla, kuten muotoilussa. Tuleva skaalautuva alusta antaa yhtiölle kuitenkin mahdollisuuden nopeuttaa muutosta. Volvo Concept Coupé on ensimmäinen kolmesta konseptiautosta, jotka esittelevät uuden SPA-alustan (Scalable Product Architecture) tarjoamia muotoilumahdollisuuksia. Ne luovat tietä täysin uuden Volvo XC90 -mallin esittelylle vuonna 2014.

Teknologia tunteiden tulkkina

Uusi yhtiön sisällä kehitetty alusta ja moottoriohjelma mahdollistavat vahvemman tunteikkaan kuvauksen Volvo-merkistä sekä ulkomuotoilun että sisustuksen, käyttöliittymän ja yhteystoimintojen suhteen.

- Volvon ainutlaatuinen ihmiskeskeinen lähestymistapa sekä tunnepitoisuuden lisääminen automuotoiluun ovat täydellisiä kumppaneita. Volvon ihmiskeskeiset arvot ovat olennainen osa skandinaavista kulttuuria ja elämäntapaa. Haasteenamme on kuvastaa tätä rohkeammalla ja erottuvalla muotoilulla, joka on todella tärkeä asiakasvaatimus premium-autoille, kertoo Volvo Car Groupin muotoiluosaston johtaja Thomas Ingenlath.

Muotoilu synnyttää haluttavuutta

Aidot premium-merkit perustuvat rationaalisten ja kvalitatiivisten parametrien sekä vahvojen emotionaalisten arvojen monimutkaiselle yhdistelmälle. Tämä synnyttää haluttavuutta. Teollisuudessa on useita esimerkkejä brändeistä, jotka ovat siirtyneet valtavirrasta premium-tasolle keskittymällä vahvemmin muotoiluun.

- Tutkimukset merkeistä, jotka ovat tehneet samanlaisen matkan kuin me, tarjoavat arvokasta näkemystä mekanismeista, jotka laukaisevat kuluttajien näkemyksen premium-tason tuotteesta. Tämä, yhdessä omien tutkimustemme kanssa ihmisten käsityksistä Volvosta, on arvokas perusta muotoilun kehitykselle, Alain Visser sanoo.

Rationaalisia ominaisuuksia ja lisää emotionaalisia arvoja

Emotionaalisuus on tärkeää myös muokattaessa ominaisuuksia, jotka ovat Volvon asiakkaille tärkeitä:

Keskittyminen turvallisuuteen on siirtymässä pois pelkästä onnettomuussuojasta ominaisuuksiin, jotka tukevat kuljettajaa ja kohentavat ajokokemusta.

Nykyaikainen ympäristöystävällisyys yhdistää vähäiset päästöt ja pienemmän polttoaineen kulutuksen parempaan ajokokemukseen esimerkiksi plug-in-hybriditekniikan kautta.

Klassinen toiminnallisuus on paljon enemmän kuin käytännöllisyyttä. Volvon lähestymistapa on luoda ihmiskeskeisiä ominaisuuksia, jotka tekevät nykypäivän kiireisestä elämästä käyttäjälle helpompaa.

- Luotettava toimivuus on aina ollut ehdoton edellytys skandinaavisille suunnittelijoille. Ratkaisujen täytyy tulla toimeen karujenkin realiteettien kanssa. Yksityiskohtiin ja laatuun täytyy panostaa väsymättä. Yhdistämällä tämän ajattelun ainutlaatuisen skandinaavisen ympäristön innoittamaan erottuvaan muotokieleen saamme kilpailullisen edun, johon muut eivät pysty vastaamaan. Voisi sanoa, että teemme jatkossakin sen, mitä Volvo on aina tehnyt. Teemme vain sen paremmin ja paljon tunteikkaammin, Thomas Ingenlath sanoo.

Katso video

29.8.2013

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Car Groupin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.