Täysin uusi Volvo S60 on suunniteltu herättämään suuria tunteita

Täysin uusi Volvo S60 saa maailman ensi-iltansa Geneven autonäyttelyssä 2. päivä maaliskuuta. Malli astuu yhdelle automaailman kovimmista segmenteistä valtteinaan Volvolle ainutlaatuinen aistikkuus ja tyylikkyys. Täysin uusi S60 on suunniteltu herättämään suuria tunteita. Se on samalla myös epäilemättä kaikkien aikojen dynaamisin Volvo-malli. Uusi jalankulkijoiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella on mullistava turvallisuusominaisuus.

- Uuden S60-mallin urheilullinen muotoilu antaa visuaalisen lupauksen innostavista ajo-ominaisuuksista. Ja voin vakuuttaa, että ajoneuvo lunastaa kaikki lupaukset. Uuden S60:n ajo-ominaisuudet ovat paremmat kuin yhdenkään aikaisemman Volvo-mallin. Lisäksi uudet innovatiiviset tekniikat auttavat tekemään meistä jokaisesta paremman ja turvallisemman kuljettajan, kertoo Volvon pääjohtaja Stephen Odell. Volvo vahvistaa uuden S60-mallin myötä asemaansa yhdellä automaailman kovimmista segmenteistä. - Kilpailu on erittäin kovaa, ja asiakkaat tietävät tarkalleen, mitä he haluavat. Painopiste on tunteisiin vetoavalla urheilullisella muotoilulla ja dynaamisilla ajo-ominaisuuksilla. Premium-sedanien segmentissä menestymisellä on suuri merkitys koko brändin imagolle. Olemme vakuuttuneita, että täysin uusi S60 on yksi luokkansa vahvimmista tekijöistä, Stephen Odell jatkaa. Coupé-malli yllättävillä taka-ovilla Täysin uusi S60 on urheilullisempi ja dynaamisempi kuin yksikään aikaisempi Volvo-malli, mutta se ei kuitenkaan ole hylännyt skandinaavisia muotoiluperinteitään. - S60 on muotoiltu herättämään tunteita. Jokaisen linjan tehtävänä on liikuttaa kuljettajaa – sekä fyysisesti että emotionaalisesti. Profiilista huokuu niin vahvaa coupémaista tunnelmaa, että autoon asennetut takaovet saattavat tulla joillekuille yllätyksenä, kertoo Volvon designjohtaja Peter Horbury. Lähes kaikkien linjojen tarkoituksena on luoda dynaaminen profiili. Täysin uuden S60-mallin C-pilari yltää aistikkaasti aina takavaloihin asti, ja hoikkaa coupémaista kattolinjaa täydentävät uudet hartioiden ääriviivat korin molemmilla puolilla, mikä luo tyylikkään mutta voimakkaan kaksoisaallon ajovaloista takavaloihin. Kaksoisaallon keskellä oleva painauma työntää visuaalisesti autoa alaspäin. Tämä saa auton näyttämään sulavammalta ja matalammalta. Muotoiltu konepelti ja lyhyet ylitykset edessä ja takana korostavat urheiluautomaista olemusta. Kaikkien aikojen dynaamisin Volvo Täysin uusi S60 on kuljettajan perspektiivistä poikkeuksellinen ajoneuvo. Kyseessä on epäilemättä kaikkien aikojen dynaamisin Volvo-malli. - Olemme tässä projektissa halunneet viedä Volvon alustakehitystyön huippuunsa. Olemme astuneet täysin uudelle tasolle, toteaa uuden S60:n alustan kehitystyöstä vastaava Stefan Sällqvist. Volvon uuteen sedan-malliin kehitetään kaksi erilaista alustaa. Euroopan markkinoilla vakiona on uusi dynaaminen alusta, kun useimmilla Pohjois-Amerikan ja Aasian markkinoilla vakiovarustukseen kuuluu Comfort-alusta urheilullisemman version ollessa valinnainen varuste. Kahden alustavaihtoehdon eroavaisuudet löytyvät iskunvaimentimista ja etu- ja taka-apurungoista. Comfort-alustan asetukset ovat hieman pehmeämmät, mikä tarjoaa sulavamman ajokokemuksen heikommissa tieolosuhteissa. Hienostunut jokaista yksityiskohtaa myöten - Tavoitteenamme oli määritellä mukavuuden käsite uudelleen. Dynaamisella alustalla on valpas ja nopeasti reagoiva arkkitehtuuri, joka painottaa vahvaa ajokokemusta heikentämättä silti vaikutelmaa mukavasta ajettavuudesta, Stefan Sällqvist kertoo. Alustatyöryhmä laati kehitystyön aikana holistisen ratkaisun, joka käsitti muutoksia ja parannuksia käytännössä kaikkiin yksityiskohtiin, joilla on vaikutusta auton ajo-ominaisuuksiin (mm. parannettu ohjaus, jäykemmät jouset ja runsaampi vaimennus). AWD-nelivetojärjestelmän ohjelmistoa on muokattu, jotta täysin uuden Volvo S60 -mallin nelivetoversiot (neliveto on vakiona T6-versiossa ja lisävaruste D5-versiossa) voivat hyödyntää urheilullista uutta alustaa maksimaalisesti. Kaikkiin uuden S60:n versioihin on saatavana kehittynyt itsesäätyvä FOUR-C-alusta. Aktiivista FOUR-C-alustaa on hienosäädetty, jotta se tarjoaisi parempaa hallittavuutta ja mukavuutta aikaisempiin Volvoihin verrattuna. Ensimmäinen Volvo-malli lisävakautustoiminnolla Täysin uuden Volvo S60 -mallin dynaamista alustaa tukee joukko elektronisia järjestelmiä, jotka terävöittävät urheilullista ajokokemusta entisestään. S60 on markkinoiden ensimmäinen sedan-malli, johon on asennettu edistyksellinen lisävakautustoiminto (Advanced Stability Control). Tekniikka osaa uuden kallistuskulma-anturin avulla tunnistaa uhkaavat luisut erittäin varhaisessa vaiheessa. Tämän ansiosta DSTC-ajovakauden hallintajärjestelmä voi puuttua tilanteeseen aikaisemmin ja tarkemmin. Lisävakautustoiminto on erittäin hyödyllinen apuväline dynaamisessa ajossa, jossa vaikuttavat huomattavat sivuttaisvoimat. Se parantaa sekä auton hallittavuutta että nopeita väistöliikkeitä. Kaarreluistonesto auttaa mutkissa Kaarreluistonesto on uusi tekniikka, joka auttaa autoa selviytymään kaarteista entistä sulavammin. Tekniikka on hienostunut osa DSTC-järjestelmää. Kaarreajossa auton sisempää vetävää pyörää jarrutetaan samalla, kun lisätehoa välitetään ulommalle vetävälle pyörälle. Näin kuljettaja voi ajaa kaarteen jyrkemmin, ja samalla aliohjautuvuuden riski pienenee. Erittäin kehittynyt jarrujärjestelmä on tärkeä osa uuden S60:n dynaamisia ajo-ominaisuuksia. Malli on varustettu lukuisilla vuorovaikutteisilla ominaisuuksilla, jotka varmistavat mahdollisimman lyhyet jarrutusmatkat kaikissa tilanteissa. Korkealaatuinen matkustamo Täysin uuden S60:n sisätilat nostavat laadukkuudellaan Volvon uudelle tasolle. Volvon suunnittelijat ovat lisänneet jännitystä, kontrastia ja viihtyisyyttä skandinaavisen muotoiluperinteen rationaaliseen yksinkertaisuuteen. - Matkustamolla on aikaisempaa persoonallisempi asenne, mutta se ei silti ole menettänyt käytännöllisiä skandinaavisia juuriaan. Täysin uusi S60 nostaa meidät uudelle tasolle värien, muodon, materiaalien ja tekniikan upean yhdistelmän avulla, Peter Horbury kertoo. Skandinaavista muotoilua kuvataan usein järkiperäisillä laatusanoilla, kuten käytännöllisyys, yksinkertaisuus ja selkeys. Uutta S60-mallia luodessaan suunnittelutyöryhmä lisäsi kokonaisuuteen myös modernin tuulahduksen, joka muodostuu jännittävistä ja viihdyttävistä yksityiskohdista. Täysin uusi S60 on ylenpalttinen kokonaisuus kuljettajakeskeisissä yksityiskohdissaan, mutta kyse on kuitenkin yhä viisipaikkaisesta autosta, joka tarjoaa mukavasti tilaa myös kaikille matkustajille. Muotoillut reunimmaiset takaistuimet antavat keskimmäisellä paikalla istuvalle matkustajalle tervetullutta sivutukea. Takaistuimen polvitila on kasvanut 30 millimetrillä edellisen sukupolven S60-malliin verrattuna. Takaistuimet on jaettu 40:60-suhteessa, ja tavaratilan aukkoa on levennetty 107 millimetrillä aikaisempaan S60:een verrattuna. Kaikkien aikojen huipputeknisin Volvo jalankulkijoiden havaitsemistoiminnolla Täysin uuden S60-mallin urheilullinen matkustamo on myös kaikkien aikojen edistyksellisin Volvon tarjoama ajoympäristö. - Täysin uuden S60:n sisätilat kuvastavat innovatiivista muotoilua, jolle on ominaista urheilullinen raikkaus pienintä yksityiskohtaa myöten. Matkustamon tekninen puoli käsittää kaikki älykkäät ratkaisut, jotka muodostavat poikkeuksellisen ajokokemuksen – törmäyksenestotekniikasta ja mukavuusjärjestelmistä viihde- ja tietojärjestelmään ja maailmanluokan audiotekniikkaan, kertoo uuden S60-mallin projektijohtaja Tomas Ahlborg. Jalankulkijoiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella on mullistava tekninen ratkaisu. Järjestelmä osaa havaita auton eteen kävelevät jalankulkijat, varoittaa kuljettajaa ja käyttää automaattisesti auton täyttä jarrutusvoimaa, jos kuljettaja ei reagoi tilanteeseen ajoissa. - Olemme todella ylpeitä siitä, että olemme saaneet tekniikastamme luotettavan. Voimme nyt tuoda autoihin järjestelmän, joka auttaa välttämään yhteentörmäykset jalankulkijoiden kanssa havaitsemis-, varoittamis- ja jarrutustoimintojen kautta. Olemme tietojemme mukaan maailman ensimmäinen autonvalmistaja, jolla on tarjota asiakkailleen tällaista tekniikkaa. Olemme lisäksi saaneet nostettua automaattijarrutusjärjestelmän tehokkuuden 50 prosentista täyteen jarrutusvoimaan, kertoo Volvon vanhempi turvallisuuskonsultti Thomas Broberg. Törmäyksenesto nopeuteen 35 km/h asti Hätätilanteessa kuljettajaa varoitetaan ensin äänimerkillä ja tuulilasissa vilkkuvalla merkkivalolla. Samalla auton jarrut valmistautuvat voimakkaaseen jarrutukseen. Jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen, ja törmäysvaara on välitön, auto jarruttaa automaattisesti täydellä jarrutusvoimalla. Jalankulkijoiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella voi auttaa välttämään yhteentörmäyksen jalankulkijan kanssa alle 35 km/h nopeuksissa, jos kuljettaja ei reagoi tilanteeseen ajoissa. Suuremmissa nopeuksissa painopiste on auton mahdollisimman tehokkaassa hidastamisessa ennen törmäystä. Matalampi törmäysnopeus vähentää merkittävästi vakavia loukkaantumisriskejä. Jos nopeus esimerkiksi putoaa 50 kilometristä tunnissa 25 kilometriin tunnissa, jalankulkijoiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella voi vähentää kuolemaan johtavan onnettomuuden riskiä jopa 20 prosentilla ja joissakin tapauksissa peräti 85 prosentilla. Tehokkaampi T6-versio Täysin uuteen Volvo S60 -malliin on ensimmäisenä tuotantovuotena saatavana laaja valikoima diesel- ja bensiinimoottoreita taloudellisesta 115 hevosvoiman DRIVe-versiosta erittäin suorituskykyiseen turboahdettuun 304 hevosvoiman T6-yksikköön. T6-bensiinimoottorin iskutilavuus on 3,0 litraa, ja moottorin ominaisuuksia on kehitetty edelleen pääasiassa matalamman sisäisen kitkatason ansiosta. Voimanlähde kehittää tehoa 304 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 440 Nm. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 6,5 sekuntia ja huippunopeus 250 km/h. Volvon moottoriasiantuntijat ovat samalla onnistuneet vähentämään polttoaineen kulutusta noin 10 prosentilla tasolle 10,2 l/100 km (yhdistetty ajo, alustava arvo). Moottorin teho välitetään pyörille Volvon toisen sukupolven kuusivaihteisen Geartronic-automaattivaihteiston välityksellä. Uudet venttiilit ja pienempi kitka varmistavat entistä nopeammat vaihteidenvaihdot. T6-versiossa on vakiona AWD-neliveto. Uusi suoraruiskutusta käyttävä 2,0-litrainen moottori Uuden nelisylinterisen 2.0 GTDi -bensiinimoottorin iskutilavuus on kaksi litraa. Yksikkö kehittää tehoa 203 hv ja vääntöä 300 Nm käyntinopeudelta 1 750 r/min alkaen. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 7,7 sekuntia käsivalintaisella vaihteistolla ja 8,2 sekuntia automaattivaihteistolla. Huippunopeuslukemat ovat 235 km/h (käsivalintainen) ja 230 km/h (automaatti). Volvo S60 2.0T -malli käsivalintaisella vaihteistolla kuluttaa polttoainetta vain 7,9 l/100 km (yhdistetty ajo, alustava arvo). Volvon kehittämä uusi turbotekniikka, suoraruiskutus ja muuttuvat nokka-akselit muodostavat ainutlaatuisen kompaktin yhdistelmän taloudellisuutta, ympäristöystävällisyyttä ja tehokasta suorituskykyä laajalla käyntinopeusalueella. Turboahdin on markkinoiden pienikokoisin suhteessa moottorin enimmäistehoon. Toinen uusi ominaisuus on raskaamman valumateriaalin sijaan levyteräksestä valmistettu pakosarja ja turboahdin. Levyteräksestä valmistettu sarja ei sinänsä ole mitään uutta, mutta sitä on tähän asti käytetty vain yhdessä valuturbokotelon kanssa. Uusi levyteräksestä valmistettu täysin integroitu turbojärjestelmä on Volvon patentoima todellinen innovaatio. Myöhemmin ensimmäisen tuotantovuoden aikana täysin uudesta S60-mallista on saatavana 2.0 GTDi -versio (T5), joka kehittää tehoa 240 hv ja vääntöä 320 Nm. Lisäksi markkinoille tuodaan 1,6-litrainen GTDi-moottori, josta on saatavana kaksi versiota: 180 hv (T4) ja 150 hv (T3). Kaikki GTDi-moottorit ovat saatavilla yhdessä Volvon kuusivaihteisen Powershift-automaattivaihteiston tai kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kanssa. Kaksi viisisylinteristä turbodieselmoottoria Moottorivalikoima sisältää myös kaksi viisisylinteristä turbodieseliä. Erittäin suorituskykyinen D5-moottori kaksoisturbolla kehittää tehoa 205 hevosvoimaa ja vääntöä 420 Nm. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 7,8 sekuntia (käsivalintainen ja automaatti) ja huippunopeus 235 km/h (käsivalintainen) ja 230 km/h (automaatti). Vuoden 2009 keväällä esitelty uusin D5-versio vastaa suorituskykyyn ja ajettavuuteen liittyviin vaatimuksiin kahdella erikokoisella turboahtimella, jotka tarjoavat lisätehoa laajemmalla käyntinopeusalueella. Polttoaineen kulutus on 5,9 l/100 km (yhdistetty ajo, alustava arvo) käsivalintaisella vaihteistolla, mikä on luokkansa alhaisimpia lukemia. Lisäksi saatavana on uusi 2,0-litrainen D3-moottori, joka kehittää tehoa 160 hv ja vääntöä 400 Nm. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 9,2 sekuntia (käsivalintainen ja automaatti) ja huippunopeus 220 km/h (käsivalintainen) ja 215 km/h (automaatti). Uusi viisisylinterinen D3-yksikkö on periaatteessa sama moottori kuin nykyinen 2.4D, mutta iskun pituutta on lyhennetty, mikä optimoi polttoaineen kulutuksen. Polttoaineen kulutus on käsivalintaisella vaihteistolla laskenut tasolle 5,2 l/100 km (yhdistetty ajo, alustava arvo). Molempiin turbodieselmoottoreihin on saatavana kuusivaihteinen automaattivaihteisto ja kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. D5-versioon on saatavana myös neliveto. DRIVe-dieselmoottorin päästöt alle 115 g/km Ensimmäisen tuotantovuoden aikana täysin uudesta S60-mallista esitellään myös DRIVe-versio, joka sisältää 1,6-litraisen dieselmoottorin. Sen polttoaineen kulutus on vain 4,3 l/100 km (yhdistetty ajo, alustava arvo), mikä vastaa alle 115 g/km:n CO2-päästötasoa. Moottori kehittää tehoa 115 hv ja vääntöä 270 Nm, ja sen yhteyteen on saatavana vain kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Moottorivalikoima tuotannon alussa Bensiinimoottorit Iskutilavuus Tyyppi Teho Vääntömomentti T6 3,0 6 syl. 304 hv 440 Nm 2.0T 2,0 4 syl. 203 hv 300 Nm Dieselmoottorit Iskutilavuus Tyyppi Teho Vääntömomentti D5 2,4 5 syl. 205 hv 420 Nm D3 2,0 5 syl. 160 hv 400 Nm Uudet moottorit loppuvuodesta 2010: Bensiinimoottorit Iskutilavuus Tyyppi Teho Vääntömomentti T5 2,0 4 syl. 240 hv 320 Nm T4 1,6 4 syl. 180 hv 240 Nm T3 1,6 4 syl. 150 hv 240 Nm Uusi moottori ensimmäisen tuotantovuoden aikana: Dieselmoottorit Iskutilavuus Tyyppi Teho Vääntömomentti 1.6 D DRIVe 1,6 4 syl. 115 hv 270 Nm Uusi tieto- ja viihdejärjestelmä sekä maailmanluokan äänentoisto Uuteen S60-malliin on asennettu täysin uusi tieto- ja viihdejärjestelmä, jossa audioyksikön, navigointijärjestelmän, matkapuhelimen ja muiden toimintojen tiedot esitetään 5- tai 7-tuumaisella värinäytöllä keskikonsolin yläosassa. Näyttö on asennettu korkealle, jotta kuljettajan on helppo tarkastella sitä samalla, kun hän pitää katseensa maantiessä. - Olemme yksi harvoista autonvalmistajista, jotka antavat kuljettajan käyttöön kaikki tieto- ja viihdetoiminnot ohjauspyörään asennettujen säädinten kautta, Tomas Ahlborg kertoo. Myös äänentoistoa on parannettu uudessa S60-mallissa aikaisempiin malleihin verrattuna. Ensimmäisiä MultEQ-tekniikkaa käyttäviä automalleja - Kehittynein audiojärjestelmämme, Premium Sound, käyttää D-luokan 5x130 W:n digitaalivahvistinta, ruotsalaisen Anaview’n piirejä, Dolby Pro Logic II Surround -ääntä, Audyssey Laboratoriesin palkittua MultEQ-tekniikkaa sekä kahtatoista kaiutinta. Komponentit muodostavat maailmanluokan audioelämyksen, Tomas Ahlborg kertoo. Volvo S60 on yksi maailman ensimmäisistä automalleista, jotka käyttävät Audyssey Laboratoriesin MultEQ–tekniikkaa, joka on koti- ja ammattiteatterien taajuuskorjauksen todellinen standardi. MultEQ poistaa auton ohjaamon akustiikan aiheuttamaa säröä ja tuottaa kirkasta ja puhdasta ääntä kaikille istumapaikoille. Premium Sound -järjestelmän lisäksi täysin uuteen S60-malliin on saatavana kolme muuta audiojärjestelmävaihtoehtoa. Vuosittainen myyntitavoite 90 000 autoa Täysin uuden Volvo S60:n vuosimyyntitavoite on aluksi 90 000 autoa. Asiakaskanta levittäytyy poikkeuksellisen tasaisesti ympäri maailmaa. Eurooppa (mukaan lukien Venäjä), Pohjois-Amerikka ja muu maailma kattavat kukin noin kolmanneksen kokonaismyynnistä. Täysin uutta S60-mallia valmistetaan Volvon tehtaalla Belgian Ghentissä. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille alkusyksystä 2010. - Olivatpa asiakkaat kotoisin USA:sta, Euroopasta tai muualta maailmasta, he kaikki arvostavat samoja ominaisuuksia. Tarjoamme nyt heille täysin uuden S60-mallin, jonka ainutlaatuisuus vetoaa vaativimpaankin kuluttajaan, Stephen Odell toteaa. 9.2.2010 Lisätietoja: Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvocars.com Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.