Täysin uuteen Volvo XC90 -malliin Bowers & Wilkinsin mullistava audiojärjestelmä

Uusi järjestelmä on yksi automaailman kehittyneimmistä audiojärjestelmistä ja sisältää täysin integroidun ilmajäähdytteisen subwooferin.

Myöhemmin tänä vuonna paljastettava täysin uusi Volvo XC90 tarjoaa yhden automaailman kehittyneimmistä audiojärjestelmistä. Ruotsalaisen autonvalmistajan insinöörit ovat tehneet yhteistyötä kuuluisan brittiläisen audiolaiteyrityksen, Bowers & Wilkinsin, kanssa.

XC90-mallissa käytettävä Bowers & Wilkins -järjestelmä hyödyntää erityistä akustista tekniikkaa, joka on tulosta viisi vuosikymmentä kestäneestä uraa uurtavasta kaiutinsuunnittelusta. XC90:n järjestelmä on johdettu suoraan teknologiasta, joka on kehitetty maailman vaativimpia akustisia ympäristöjä, kuten Lontoon legendaarisia Abbey Roadin studioita, varten.

Kokonaisuus käyttää erittäin tehokkaita ja häiriöttömiä kaiuttimia, kuten alumiinidiskanttikaiuttimia ja Kevlar®-keskialueyksiköitä. Komponentit ovat tuttuja Bowers & Wilkinsin palkituista premium-tason ratkaisuista. Järjestelmä sisältää myös ensimmäistä kertaa autossa keskikaiuttimen, jossa on Bowers & Wilkinsin ylädiskanttikaiutintekniikkaa, mikä tarjoaa avaramman ja tilavamman äänen.

- XC90 käyttää ylädiskanttikaiutintekniikkaa, jolla on paljon etuja autokäytössä. Se periaatteessa parantaa suoran ja heijastetun äänen suhdetta, kun suurempi osa signaalia saavuttaa kuuntelijan suoraan diskanttikaiuttimesta sen sijaan, että se heijastuisi ensin tuulilasista. Tämä tarkoittaa sitä, että XC90-mallissa käytettävä Bowers & Wilkinsin audiojärjestelmä kuulostaa todella elävältä, kertoo Bowers &

Wilkinsin insinöörijohtaja Stuart Nevill.

Järjestelmä sisältää 12-kanavaisen 1 400 watin D-luokan HARMAN-vahvistimen, joka huolehtii yhteensä 19 Bowers & Wilkins -kaiuttimesta. Käytettävissä on 7 Nautilus-diskanttikaiutinta (25 mm), 7 keskialueen kaiutinta (5x100 mm ja 2x80 mm), joiden kannen takaa on nähtävissä Bowers & Wilkinsin keltainen Kevlar-kartio, 4 kartion wooferit (200/165 mm) ja uusi mullistava ilmajäähdytteinen subwoofer (250 mm).

Volvon audio-osaston ja Bowers & Wilkinsin insinöörit ovat sitoutuneet korkeimpaan mahdolliseen äänenlaatuun, ja he halusivat tehdä uuden XC90:n audiojärjestelmästä vertaansa vailla olevan vaihtoehdon nykypäivän automarkkinoilla. Tämä näkyy myös muotoilun integroinnin näkökulmasta, kun ainutlaatuisesti muotoiltua diskanttikaiutinta tarkastelee kojelaudassa.

- Minun mielestäni täysin uuden XC90:n Premium Sound -järjestelmä on yksi automaailman kolmesta parhaasta audiojärjestelmästä, toteaa entinen musiikkituottaja ja Volvon audioasiantuntija Michael Adenauer.

Volvo päätti, että Bowers & Wilkins olisi sille ihanteellinen yhteistyökumppani. Brittifirman perustivat vuonna 1966 kaksi ystävää, joilla oli yhteinen intohimo valmistaa täydellinen kaiutin. Tämä perintö on luonut maailmanlaajuisesti arvostetun audioalan yrityksen, joka on tunnettu teknisistä innovaatioistaan, joista monet ovat nyt osa uutta XC90-mallia.

Ilmajäähdytteinen subwoofer

Uuden XC90:n audioinnovaatioihin kuuluu yksi ensimmäisistä autojen ilmajäähdytteisistä subwoofereista, joka on integroitu auton runkoon sen sijaan, että se olisi erillinen kiinni pultattava laatikko.

- Subwooferin rakenne on integroitu uuteen skaalautuvan alusta-arkkitehtuuriimme, ja tämä ratkaisu saattaa olla ensimmäinen laatuaan maailmassa. Tämä kasvattaa subwooferin kapasiteettia, mikä mahdollistaa erittäin matalat bassoäänet aina 20 hertsiin asti. Periaatteessa se muuntaa koko auton sisätilat jättimäiseksi subwooferiksi, Michael Adenauer kertoo.

Uusi ohjelmisto kohentaa kuuntelukokemusta

XC90:n uusi audiojärjestelmä käyttää myös uusinta ja kehittyneintä ruotsalaisen Dirac Researchin äänenkäsittelyohjelmistoa, joka hallitsee äänen ajoitusta ja kaiuttimien vuorovaikutusta optimoidessaan äänen tietyille tai kaikille istuinpaikoille. Se voi myös luoda yksittäisiä eri musiikkilavojen tai konserttisalien akustiikkoja.

Uudessa XC90:ssä ohjelmistolla voidaan toistaa Göteborgin konserttisalin tarkat akustiset ominaisuudet. Sali sijaitsee Volvon kotikaupungissa, ja se on Göteborgin sinfoniaorkesterin ja samalla Ruotsin kansallisorkesterin koti. Nopea muutos kosketusnäytöstä, joka ohjaa auton kaikkia ominaisuuksia, ja järjestelmä vaihtaa asetuksensa välittömästi tämän konserttisalin, äänitysstudion tai lavan mukaiseksi.

Huipputason Premium Sound on yksi kolmesta täysin uuteen XC90-malliin saatavilla olevasta audiojärjestelmästä. Mallisto sisältää myös High Performance -järjestelmän, jossa on 224 W:n vahvistin, 12 kaiutinta ja mahdollisuus lisätä raitisilma-subwoofer. Perustasolla XC90:ssä on Performance-järjestelmä, joka sisältää 52 W:n vahvistimen ja 6 kaiutinta.

- Loistava musiikki ja ääni ovat yksi tärkeimmistä nautinnollisen ajokokemuksen osatekijöistä. Audiojärjestelmän valinta on oleellinen osa sinulle suunniteltu -filosofiaamme. Olemme erittäin iloisia voidessamme tarjota musiikin ystäville ja XC90:n ostajille yhden markkinoiden halutuimmista audiojärjestelmistä, toteaa Volvon tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Peter Mertens.

Katso video , video2

5.6.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens