Teknistä hienosäätöä - UUSI RENAULT LAGUNA SUOMEEN HUHTIKUUSSA

Renault tuo nyt markkinoille uudistetun Laguna –mallinsa. Tehdas on kiinnittänyt valmistusprosessissa erityistä huomiota entistä korkeampaan laatuun. Ajo- ja matkustusmukavuutta on parannettu uusien teknologioiden avulla. Ensimmäinen Laguna-sukupolvi oli merkkipaalu turvallisuuden saralla. Uusi versio ottaa tälläkin osa-alueella ison askeleen eteenpäin ja vankistaa Lagunan asemaa yhtenä turvallisuuden edelläkävijöistä. Uusi mallisto sisältää myös urheilullisen Grand Touring -version, Laguna Celsiumin.

Renault on painottanut tuotekehittelyssään entistä enemmän huippulaatua, joka vastaa ison perheautoluokan asiakkaiden korkeita odotuksia. Yhtiön suunnittelijat ja insinöörit ovat keskittyneet luomaan dynaamisen tyylikkään ajoneuvon, jonka laatu näkyy myös ulospäin. Lagunan uudessa keulamuotoilussa on sovellettu Renaultin muista malleista tuttua visuaalista identiteettiä. Lagunan lyhennetty ja kupera konepellin linja, kylkiä kohti kaartuvat ajovalot ja pystysuorempi Renault-logo muodostavat linjakkaan kokonaisuuden. Alaosan v-muotoinen ilmanottoaukko antaa ajoneuvolle dynaamista ilmettä. Kromilistat kyljissä viimeistelevät uuden Lagunan ulkokuoren. Sisätiloissa on kiinnitetty erityistä huomiota tyylikkääseen viimeistelyyn. Uusi Laguna toivottaa kuljettajan ja matkustajat tervetulleiksi rauhallisen hienostuneeseen ilmapiiriin. Sekä kojelaudan muotoilu että materiaalit ovat uusia. Ohjaamoon on sisällytetty paljon uutta tekniikkaa. Kojelauta on erityisen käyttäjäystävällinen, ja uusittu keskiosa tekee kokonaisuudesta tiiviimmän ja hallintalaitteiden käytöstä vaivattomampaa. Kojelaudan yläosa korostaa yleisiä sulavia linjoja ja sisustuksen laadukkuutta. Uudessa Lagunassa on käytetty entistä nykyaikaisempia kankaita: plyysi on korvattu pehmeämmällä mikrokuitukankaalla. Matkustamoon on saatavana kaksi eri värikokonaisuutta (tumma carbone ja vaalea beige). Uusi teknologia nostaa mukavuustasoa Uusi Laguna on suunniteltu tarjoamaan erinomaista ajomukavuutta. Tämä näkyy auton kaikissa toiminnoissa hallintalaitteista uusiin innovatiivisiin tekniikoihin. Uusi Laguna on varustettu monilla matkustusmukavuuden parantamiseen tähtäävillä tuoreilla ratkaisuilla. Auton käynnistys on Renault-kortin avulla todella vaivatonta, ja tehostetussa seisontajarrussa on automaattinen vapautustoiminto. Uudesta Lagunasta löytyvä Carminat-navigointi- ja viestintäjärjestelmä on johtava huipputekninen multimediakokonaisuus, jota on mukava käyttää ja joka säästää tien päällä aikaa. Laitteisto käsittää uuden navigointijärjestelmän, Cabasse Tronic 4X50W -audiojärjestelmän 6 CD:n vaihtajalla ja Bluetooth-puhelimen hands-free-ohjaimet. Carminat-järjestelmää ohjataan keskikyynärnojan ergonomisella multimediavalitsimella, joka sijaitsee perinteisen seisontajarrun paikalla. Kuljettajat voivat käyttää tekniikkaa ajosuorituksen häiriintymättä, sillä painikkeet on muotoiltu siten, että ne tunnistaa ilman näkökontaktia. Carminat-navigointi- ja viestintäjärjestelmä on monipuolisista toiminnoistaan huolimatta hyvin helppokäyttöinen. Siinä on runsaasti edistyksellisiä toimintoja, kuten navigoinnin ja puhelimen ääniohjaus, automaattinen zoomaus, kolmen vaihtoehtoisen reitin yhtäaikainen näyttö, ”lintuperspektiivin” panoraamanäyttö ja synteettisiä kuvia käyttävä moottoritien liittymien näyttö. Nopeat reittien laskenta- ja kartan zoomaustoiminnot tekevät järjestelmästä erittäin käytännöllisen. Kielivaihtoehtoja on tarjolla seitsemän (englanti, hollanti, ranska, saksa, italia, portugali ja espanja), ja yhdelle DVD-levylle on mahdutettu 21 maan kartat. Entistä suurempi ajonautinto Uusi Laguna sisältää uudistetun muotoilun lisäksi paljon teknisiä muutoksia. Laguna Celsium on urheilullinen ajoneuvo, joka painottaa ainutlaatuista ajonautintoa, mutta on samalla sopivan käytännöllinen myös arkikäyttöön. Malli saa voimansa uudesta 2.0T-moottorista, joka kehittää tehoa ja vääntöä 205 hv (150 kW) ja 300 Nm. Ajoneuvon esimerkillistä suorituskykyä korostavat muokatun rungon lisäksi Michelinin Pilot Exalto 2 -renkaat, 17 tuuman vanteet ja kymmenen millimetriä matalampi maavara. Mallissa on useita esteettisesti edukseen erottuvia ominaisuuksia, kuten matalampi ilmanottosäleikkö, tummalla kromilla viimeistellyt vanteet, takaspoileri (Hatchback), kattokaaret – harjattua alumiini ja sävytetyt takaosan sivuikkunat (Break). Sisätilojen ilme on urheilullinen ja elegantti. Nahkaverhoilussa on käytetty punaisen ja tumman hiilen sävyjä. Vaihteenvalitsimen nuppi on harjattua alumiinia, ja kojelaudan ympärys on viimeistelty kromauksella. Punaiset nahan rei'itykset ohjauspyörässä, ovipaneeleissa, keskikyynärnojassa ja istuimissa korostavat auton GT-luonnetta. Bensiinimoottorivalikoima käsittää myös neljä muuta vaihtoehtoa. Tarjolla ovat 1.6 16V (115 hv), 2.0 16V (135 hv), 2.0T (170 hv) ja 3.0 24V V6 (210 hv) -versiot. Dieselmoottorimallisto koostuu 1.9 dCi ja 2.2 dCi -voimanlähteistä, joiden tehot vaihtelevat maakohtaisesti 95 ja 150 hevosvoiman välillä. Kaikki moottorit täyttävät E4-päästönormin, joka astuu voimaan uusissa autoissa 1.1.2006. Uuden Lagunan ajokäyttäytymisen viimeistely oli pitkäaikainen projekti. Tavoitteena oli tarjota kuljettajalle parempi tuntuma autoon ja tiehen ja ylläpitää samalla korkea mukavuustaso. Tasapaino ja korin liikkeiden optimaalinen hallinta saavutettiin jäykkyyttä lisäämällä ja iskunvaimennusta tehostamalla. Uusi Laguna takaa hyvän ajotuntuman, mutta auton värinätaso on samalla entistä alhaisempi. Turvallisuutta ilman kompromisseja Uusi Laguna on ajoneuvo, jonka tehtävänä on tarjota täydellisen turvallinen ajokokemus. Mallin edellinen versio saavutti vuona 2001 ensimmäisenä autona maailmassa täydet viisi tähteä Euro NCAP:n törmäystesteissä, ja Renaultin tavoitteena on sittemmin ollut nostaa Lagunan turvallisuus vieläkin korkeammalle tasolle. Lagunan uraa uurtavaa asemaa Euroopan isojen perheautojen segmentissä on pyritty vahvistamaan asentamalla uuteen versioon parannellut turvajärjestelmät, tehokkaampi jousitus ja edistyksellisempi jarrujärjestelmä. Elektronisia ABS- ja ESP-järjestelmiä on kalibroitu entistä tarkemmiksi. Uusi Laguna on varustettu kolmannen sukupolven SRP-turvajärjestelmällä, joka sisältää kahdeksan turvatyynyä. Kehitystä on tapahtunut mm. turvatyynyissä ja etuistuinten pääntukien säätömekanismissä. Etumatkustajan turvavyön käytöstä muistutetaan myös erityisellä varoitusäänimerkillä. Etuistuinten pääntuissa on nerokas uusi säätömekanismi, jossa erityiset kannattimet liukuvat itse pääntuen sisällä selkänojan yläosan sijaan. Ratkaisu parantaa selän asentoa ja tukee päätä entistä paremmin. Lasten turvallisutta parantamaan reunimmaisille takaistuimille voi asentaa lasten muunneltavan pääntuen, joka näyttää suljetussa asennossa samanlaiselta kuin normaali aikuisten pääntuki. Kun tuki avataan, se muodostaa lapsen pään ympärille suojaisan kotelon. Lagunan suorituskyky on ajettavuuden ja jarrutekniikan osalta ollut luokkansa eliittiä jo vuodesta 2001 lähtien. Uusi Laguna nostaa riman entistä korkeammalle. ESP-ajovakauden hallinta- ja aliohjautuvuuden hallintajärjestelmä ottavat nyt huomioon myös jousituksen joustokinematiikan ja renkaiden kulumisen. Uuden sukupolven ABS/ESP-yksikkö (MK 60 P) varmistaa ESP:n nopeammat reaktiot. Uusi Laguna on helposti hallittava ajoneuvo, joka on kellottanut esteenväistötesteissä nopeita aikoja. ASR-luistonestotoiminto täydentää ESP-järjestelmää liikkeelle lähdöissä ja heikosti pitäviltä pinnoilta kiihdytettäessä. Tekniikka on nyt entistä tehokkaampaa nousuissa ja tienpinnoilla, jotka tarjoavat pitoa vain yksittäiselle renkaalle. Myös Lagunan ajovalot ovat kehittyneet edellisestä versiosta. Xenon-valojen uusittu tekniikka tehostaa valaistusta. Valonsäteiden korkeutta säädellään sekä staattisesti että dynaamisesti, ja järjestelmä ottaa auton kaltevuuden huomioon eri ajo-olosuhteissa. Valot taittuvat esimerkiksi kaupungissa matalilla nopeuksilla ajettaessa hieman alaspäin eivätkä näin ollen häikäise muita tiellä liikkujia. Soikeilla linsseillä varustetut xenon-tyyppiset yksiköt ovat normaalivaloja tehokkaampia ja toiminnallisesti johdonmukaisempia. Suomessa Uusi Renault Laguna esitellään Suomessa huhtikuussa. Malliston hinnat alkavat 24 900 eurosta (Laguna Hatchback 1.6 16V). Laguna Break 1.6 16V farmarimallin hinta on 26 600 euroa. Kaikissa versioissa on vakiovarusteena ilmastointi, ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä sekä radio-CD. 29.3.2005 Internet: www.media.renault.com www.renault.fi www.renault.com www.renault.f1.com