Uusi skaalautuva alusta antaa Volvo Car Group -konsernille mahdollisuuden lähestyä nopeammin kolaritonta tulevaisuutta

Elegantit designmahdollisuudet ovat näkyvimmät edut – mutta eivät suinkaan ainoat - Volvo Car Group -konsernin uudessa Volvo Car Scalable Product Architecture (SPA) alusta-arkkitehtuurissa. Uusi, nerokas skaalautuva alusta-arkkitehtuuri antaa myös yritykselle mahdollisuuden vahvistaa johtavaa rooliaan turvallisuuden alalla ja lisätä vauhtia kohti tavoitetta, jonka mukaan kenenkään ei pitäisi kuolla tai loukkaantua vakavasti uudessa Volvossa vuonna 2020.

Uudet, riippumattomat tiedot STRADA:sta (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) osoittavat, että modernissa Volvossa on lähes 60 prosenttia pienempi loukkaantumisfrekvenssi verrattuna moderniin keskiarvoautoon Ruotsissa, jonka loukkaantumisfrekvenssi on puolestaan alhaisimpia maailmassa.

Fokus kokonaisuudessa Uusi SPA-alusta mahdollistaa huomattavat parannukset, sekä turvallisuuteen pahimmassa ajateltavissa olevassa skenaariossa, että kuljettajaa onnettomuuksien välttämisessä auttavien innovatiivisten toimintojen luomisessa. - Pidämme kompromisseihin taipumattoman asenteemme tarjota ylivertainen kolarisuoja, sanoo Jan Ivarsson, Senior Manager, Safety Strategy and Requirements Volvo Car Group konsernista.

- Uusi alusta-arkkitehtuuri avaa uudet mahdollisuudet lisäparannuksiin. Alkuperäisessä XC90 mallissa seitsemän prosenttia turvakorirakenteista valmistettiin kuumamuovatusta booriteräksestä. Tulevassa, täysin uudessa XC90 mallissa kuumamuovatun booriteräksen osuus rakenteissa on yli 40 prosenttia, mikä tekee korista lujemman auton painoa tai massaa lisäämättä. Uuden SPA-alustan mukaan rakennetuissa autoissa matkustajat pysyvät älykkään turvavyön esikiristinjärjestelmän ansiosta paremmin paikoillaan ennen törmäystä ja sen aikana. Peräänajon ennakointiin käytetään muun muassa taakse suunnattua tutkaa. Sen ansiosta turvavyöt kiristyvät ennen törmäystä, jolloin matkustajat pysyvät paikoillaan.

Kolareiden välttäminen Kamera-, tutka- ja tunnistintekniikkaa on lisätty tunnistamaan useampia kohteita auton ympärillä ja tarjoamaan tukea suurissa nopeuksissa ja entistä useammissa ajotilanteissa, kuten esimerkiksi risteyksissä. - Yksi tärkeimmistä kohdealueista on itseohjauksen avulla estää kriittisissä tilanteissa autoa suistumasta tarkoituksettomasti tieltä. Nykypäivän liikenteessä tämä törmäystyyppi aiheuttaa eniten kuolemantapauksia ja vakavia vammoja, Jan Ivarsson sanoo. Katso video Uusiin toimintoihin kuuluu myös suurten eläinten ja jalankulkijoiden tunnistaminen ja automaattinen jarrutus pimeällä ajettaessa. Katso video, video2

Lisää ajoelämystä Törmäysten välttämiseen käytettävät tunnistimet ovat myös osa suurempaa, ajamisen hauskuutta ja mukavuutta lisäävien toimintojen tarjontaa. Näihin kuuluu ohjausaputoiminnolla varustettu adaptiivinen vakionopeussäädin, joka esitellään täysin uudessa XC90-mallissa. Sen avulla auto seuraa automaattisesti edellä ajavaa ajoneuvoa jonossa. Katso video

Scalable Platform Architecture on myös suunniteltu autonomisten tekniikoitten käyttöönottoa varten. - Auton automaattinen toiminta on edellytyksenä saavuttaa nollavisio, jossa tulevaisuuden autot eivät kolaroi ollenkaan. Uusi arkkitehtuuri tekee mahdolliseksi käyttää tekniikoita, jotka vievät meidät lähemmäksi lopputavoitettamme, Jan Ivarsson toteaa lopuksi.

Uusi sähköinen arkkitehtuuri Uuteen arkkitehtuuriin sisältyy uusi, uraa uurtava sähköinen arkkitehtuuri, jonka ansiosta on helppoa lisätä uusia, kehittyneitä toimintoja ja ottaa pikaisesti käyttöön uusia tekniikoita nopeasti kehittyvillä alueilla, kuten mikroprosessori-, tunnistin- ja kameratekniikka. video

12.12.2013

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.