Uusi XC60 – kaikkien aikojen turvallisin ja upein Volvo

Tässä ovat ensimmäiset kuvat yhdestä tämän vuoden jännittävimmistä uusista automalleista. Volvo XC60 ei jätä ketään kylmäksi. "XC60 ei ole ainoastaan kaikkien aikojen turvallisin Volvo, vaan se on mielestäni myös kaikkien aikojen upein. Ei yhtään hullumpi yhdistelmä", iloitsee Volvo Carsin pääjohtaja Fredrik Arp.

Uuden Volvo XC60:n ensi-ilta järjestetään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun 4. päivänä. Ensimmäiset autot saapuvat eurooppalaisille jälleenmyyjille loppuvuodesta 2008.

Kahden eri autotyypin ominaisuuksia yhdistelevä Volvon uusi crossover-malli astelee rohkeasti automaailman kovimpaan ja nopeimmin kasvavaan segmenttiin. XC60:n alaosassa pullistelevat vahvat XC-piirteet, jotka luovat yhdessä korkean maavaran ja suurten renkaiden kanssa urheilullisen ja voimakkaan yleisilmeen. Ylempänä soljuvat linjat huokuvat coupémaista sporttista karismaa.

- Tähän autoon on ladattu enemmän tunteita herättäviä muotoja ja energiaa kuin yhteenkään toiseen Volvoon. Olemme kohottaneet yhtiömme muotoilullisen DNA:n täysin uudelle tasolle virittämällä ajoneuvon visuaalisen vetovoiman huippuunsa. Jos tänä päivänä tunnistat Volvo-auton sadan metrin päästä, rohkenen väittää, että XC60 erottuu joukosta kaksi kertaa kauempaa, sanoo Volvon designjohtaja Steve Mattin.

Keskeinen osa XC60:n monipuolista varustusta ovat lukuisat älykkäät turvallisuusjärjestelmät. Suurin uutinen on uusi City Safety -järjestelmä, joka minimoi kaupunkiliikenteessä yleisten hidasvauhtisten yhteentörmäysten seuraukset tai auttaa kuljettajaa välttymään kyseisiltä kolareilta kokonaan. Jos auto on vaarassa törmätä edessä olevaan ajoneuvoon eikä kuljettaja reagoi tilanteeseen, auto jarruttaa automaattisesti.

- Olemme maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka tarjoaa tällaista ominaisuutta vakiovarusteena. City Safety on yksi monista edistyksellisistä ratkaisuista, jotka tekevät uudesta XC60:stä kaikkien aikojen turvallisimman Volvon. XC60 on tulvillaan vahvaa tietotaitoa ja turvallisuustekniikkaa, joka auttaa ehkäisemään onnettomuuksia ja suojelee ihmisiä vaaratilanteissa, Fredrik Arp toteaa.

XC60-projektin pääkohderyhmä ovat autoilijat, jotka arvostavat ryhdikästä brandia, tyylikästä muotoilua ja huipputekniikkaa.

- Voisi sanoa, että tämä on C30-omistajan seuraava auto. XC60 on yhtä urheilullinen ja jännittävä – mutta samalla huomattavasti monipuolisempi ajoneuvo. Laajennamme XC60:n myötä mallistoamme, jotta voimme houkutella puoleemme yhä enemmän asiakkaita, jotka viettävät aktiivista kaupunkielämää", Fredrik Arp selvittää.

Yhtä suuri volyymi Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa

Uuteen XC60-malliin on aluksi tarjolla kolme eri moottorivaihtoehtoa: kaksi versiota viisisylinterisestä turbodieselmoottorista (D5 185 hv ja 2.4D 163 hv) ja turboahdettu T6 (285 hv). AWD-neliveto on kaikissa versioissa vakiona.

- Tuomme vuoden 2009 aikana markkinoille etuvetoisen 2,4-litraisen version, joka saa voimansa Euro 5 -yhteensopivasta dieselmoottorista. Kyseinen voimanlähde kehittää 163 hevosvoimaa, ja sen CO2-päästöt ovat noin 170 g/km", Fredrik Arp paljastaa.

Uuden Volvo XC60:n myyntitavoite on 67 000 autoa vuodessa. Vuonna 2010 viisi suurinta markkina-aluetta tulevat olemaan USA, Saksa, Iso-Britannia, Venäjä ja Kiina.

Volvo XC60 -mallia valmistetaan Volvon tehtailla Gentissä, Belgiassa. Ennakkomyynti käynnistyy Suomessa maaliskuussa.

20.2.2008

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.org