Uusia moottoreita Volvo S80 -mallistoon: T6-turbo ja D5-turbodiesel AWD-nelivedolla

Volvo S80 -malliin on nyt saatavana Volvon kuusisylinterinen 285 hevosvoiman T6-moottori AWD-nelivedolla. Kyseinen voimanlähde
esiteltiin ensimmäisen kerran uuden Volvo V70:n yhteydessä vuoden 2007 maaliskuussa.
Toinen uusi S80:n moottorivaihtoehto on 185 hevosvoiman D5-turbodiesel AWD-nelivedolla.

Uusi voimakas T6-moottori
"T6-moottori tuo S80-mallistoon uuden ulottuvuuden. Voimanlähde on suunniteltu tarjoamaan parasta mahdollista suorituskykyä ja pitämään samalla polttoaineen kulutuksen ja pakokaasupäästöt mahdollisimman matalalla tasolla", kertoo Volvon suurten ajoneuvojen malliston varatoimitusjohtaja Hans Wikman.

T6-bensiinimoottori perustuu kompaktiin 3,2 litran alumiinirivimoottoriin, joka on ollut osa S80:n moottorivalikoimaa mallin ensiesittelystä lähtien. Turboversion tilavuus on 3,0 litraa, suurin teho 210 kW (285 hv) ja vääntömomentti peräti 400 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeudelta 1 500 r/min alkaen aina käyntinopeusalueen ylärajoille asti. Tekniikka mahdollistaa todella nopean kiihtyvyyden ja sulavan ajettavuuden (0-100 km/h 7,2 sekunnissa – alustava lukema).

Turboversion hieman pienempi sylinteritilavuus johtuu kapeammasta sylinterin halkaisijasta ja lyhyemmästä iskun pituudesta. Tätä on kompensoitu turboahtimella, joka ottaa pakokaasuja sisään kahdessa vaiheessa (virtaus on jaettu kahteen kolmen sylinterin sarjaan). Ratkaisu tunnetaan nk. kaksikanavatekniikkana (Twin-Scroll). Kaksikanavatekniikan ansiosta autossa voidaan käyttää kompaktimpaa ja mutkattomampaa turboahdinta. Tekniikka on reaktiivisuudeltaan täysin vertailukelpoinen jopa kaksoisturbojen kanssa.

AWD-neliveto ja Instant Traction
Volvo S80:n T6-versio on varustettu Volvon AWD-nelivedolla. Elektronisesti ohjattua hydraulista kytkintä käyttävä AWD-järjestelmä jakaa tehoa etu- ja takapyörien kesken ja varmistaa parhaan mahdollisen pidon kaikissa tilanteissa. Järjestelmä sisältää Instant Traction -toiminnon, joka siirtää liukkaalta tienpinnalta liikkeelle lähdettäessä tehoa salamannopeasti etupyöriltä takapyörille.

Tehokas turbodiesel
Viisisylinterinen D5-turbodiesel voidaan nyt yhdistää Volvo S80 -mallissa AWD-nelivetoon. Vahva ja ajettavuudeltaan erinomainen D5 tarjoaa tehoa 136 kW (185 hv) ja jopa 400 Nm:n vääntömomentin. Voimakas vääntö on käytettävissä erityisen laajalla käyntinopeusalueella.

Uusi D5-moottori sisältää elektronisesti ohjatun turboahtimen, edistyksellisen monipisteruiskutusjärjestelmän ja erittäin tehokkaan moottorinohjausjärjestelmän. Erinomainen suorituskyky takaa upean ajokokemuksen. AWD-neliveto ja Instant Traction -toiminto parantavat ajettavuutta ja pitoa entisestään.
Vakiovarustukseen kuuluva huoltovapaa hiukkassuodatin tekee D5-moottorista myös hyvin ympäristöystävällisen vaihtoehdon.

Molempien moottoreiden myynti on käynnistynyt ja asiakastoimitukset alkavat loppukesästä.

9.5.2007

Lisätietoja ja korkearesoluutiokuvia: