Vahva Volvo –mallisto vetää hyvin

Volvo otti lentävän lähdön vuodelle 2011 nousemalla tammikuun rekisteröintitilaston kolmanneksi. Volvoja meni rekisteriin yhteensä 1.194 autoa – kasvua vuoden takaisesta tilanteesta peräti 51,7 prosenttia, kun kokonaismarkkina kasvoi 11,3 prosenttia.

Huomattavaa on, että Volvon vähäpäästöisimmät, DRIVe-merkityt mallit menestyvät erittäin hyvin. Volvo oli markkinajohtaja Suomessa kun tarkistetaan tilastoja hiilidioksidien päästöluokan max 120 g/km mukaan. Joka viides kaiken kaikkiaan 1.858 rekisteröidyistä "ympäristöautosta" oli Volvo.

- Mallistomme on paremmassa kunnossa kun koskaan aikaisemmin ja on ilo huomata, että asiakkaat pitävät tuotteistamme, sanoo Volvo Auton toimitusjohtaja Mikael Malmsten.

Volvo päätti viime vuoden 6.959 rekisteröintiin, joka markinnaosuudella 6,4 antoi viidennen sijan tilastossa. Kasvuprosentti oli 19,8, eli hieman alle kokonaismarkkinan kasvu (23,6), mutta kun otetaan huomioon että pikkuautojen segmentti – jossa Volvo ei ole edustettuna lainkaan – kasvoi peräti 49,8 prosenttia voidaan mennyt vuosi pitää hyvänä. Volvo vahvisti asemansa isojen autojen segmenttissä ja jatkaa ylivoimaisena markkinajohtajana 33,5 % osuudella (31,7 % vuonna 2009).

– Suuri kiitos Volvon menestyksestä kuuluu ennen kaikkea asiakkaillemme, mutta myös jälleenmyyjillemme, jotka ovat panostaneet vahvaan yritysmyyntiin ja asiakaspalvelun kehittämiseen, sanoo Malmsten.

Alkaneelle vuodelle kasvua haetaan mm. kahden uuden mallin myötä. Uusi Volvo S60 ja mallistossa täysin uusi auto Volvo V60 tulivat myyntiin viime vuoden lopussa. Volvo S60 ja V60 rekisteröitiin loppuvuodesta yhteensä 531 autoa. Ensimmäisen täyden vuoden myyntitavoite on 2.300 autoa.

V70 on edelleen Suomen selkeä markkinajohtaja isojen henkilöautojen luokassa ja sitkeästi vuodesta toiseen kymmenen myydyimmän autojen listalla. Volvo V70-mallia myytiin viime vuonna 2.381 autoa, kasvua edelliseen vuoteen peräti 37,6 prosenttia. Volvo XC60 voidaan jo nyt, ainoastaan kahden täyden vuoden markkinalla olon jälkeen, nimetä toiseksi tukipilariksi. XC60 on Volvon maailmanlaajuisesti myydyin malli vuosina 2009-10. Suomessa mallia myytiin 1.271 kpl ja auto on premiumluokassa ylivoimaisesti suosituin katumaasturi.

Volvo tarjoaa kuluttajille laajan nelivetomalliston. Arvostetun saksalaislehden Auto, Motor und Sport –lehden tuoreessa testissä Volvon Haldex –nelivetojärjestelmä löi vertailussa kaikki kilpailijansa.

- Volvo XC-mallien suosio on ollut korkea jo useamman vuoden ajan. Viime vuosien selvästi kasvava suuntaus on Volvolla ollut nelivetoversioiden myynti S- ja V -mallistoissa, sanoo Malmsten.

Tärkeimmät syyt valita AWD-neliveto ovat turvallisuus ja takuu perillepääsystä kaikissa keliolosuhteissa. Yhä useammille AWD tarkoittaa myös enemmän ajonautintoa.

7.2.2011

Lisätietoja: