Volvo 360c -konsepti peräänkuuluttaa yleistä turvallisuusstandardia autonomisten autojen viestinnälle

Volvo Cars tarttuu uudella autonomisella 360c-konseptillaan yhteen autonomisen tekniikan käyttöönoton suurimmista haasteista ja peräänkuuluttaa uutta maailmanlaajuista standardia autonomisten autojen turvalliselle viestinnälle kaikkien tiellä liikkujien kanssa.

Autonominen ajo ja turvallisuus liittyvät läheisesti yhteen, ja tekniikalla on potentiaalia tarjota suurimpia parannuksia liikenneturvallisuuteen sitten vuoden 1959, jolloin Volvo kehitti kolmipisteturvavyön.

Autonominen tekniikka otetaan kuitenkin käyttöön asteittain eikä yhdessä yössä. Tämän seurauksena täysin autonomisia autoja nähdään liikennetilanteissa, joissa ilman kuljettajaa toimivat autot jakavat maantiet muiden tiellä liikkujien kanssa.

Tällaisessa tilanteessa ei ole enää mahdollista luoda katsekontaktia ja tulkita toisen kuljettajan aikeita, mikä on keskeinen elementti nykypäivän liikennevuorovaikutuksessa.

Volvon turvallisuusinsinöörit päättivät osana 360c:n kehitystä tarttua haasteeseen ja pohtia, kuinka saavuttaa turvallinen viestintätapa täysin autonomisten autojen ja muiden tiellä liikkujien välille.

Lisäksi painopisteenä oli luoda yleisesti hyväksyttävä standardi, jotta muiden tiellä liikkujien ei tarvitse miettiä, mikä kunkin yksittäisen autonomisen auton merkki ja malli on.

360c lähestyy haastetta järjestelmällä, joka koostuu äänistä, väreistä, kuvista, liikkeistä sekä näiden työkalujen yhdistelmistä, kun se ilmoittaa auton aikeista muille tiellä liikkujille. Tämä tarkoittaa, että kaikille on aina selvää, mitä auto aikoo tehdä seuraavaksi.

360c:n turvallisuusviestintätekniikka keskittyy auton omien aikeiden ilmoittamiseen toisille tiellä liikkujille, eikä se koskaan anna muille ohjeita.

– Uskomme vahvasti, että tällaisen viestintämenetelmän tulee olla yleinen standardi, jotta kaikki tiellä liikkujat voivat viestiä helposti autonomisen auton kanssa auton merkistä ja mallista riippumatta. On kuitenkin myös tärkeää, että auto ei ala neuvoa toisia, jotta vältytään mahdollisilta sekaannuksilta. Tutkimustemme mukaan tämä on turvallisin tapa täysin autonomisille autoille viestiä muiden tiellä liikkujien kanssa, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm.

360c edustaa Volvon visiota tulevaisuuden matkustamisesta, joka on autonomista, sähköistä, yhteydessä olevaa ja turvallista – ja joka voi avata Volvolle uusia kasvumahdollisuuksia.

Se esittelee neljä autonomisen auton käyttömahdollisuutta – nukkumisympäristön, mobiilitoimiston, olohuoneen ja viihdetilan.

Volvon turvallisuusinsinöörit ovat nukkumisympäristön suhteen tutkineet turvallisuustekniikan tulevaisuutta ja sitä, kuinka eri matkustusasennot voivat vaikuttaa turvallisuuteen. Nukkumistilan erityinen turvapeitto käsittää turvajärjestelmän, joka toimii kolmipisteturvavyön tapaan, mutta on säädetty makuulla olevaa ihmistä varten.

360c kattaa myös useita uusia potentiaalisia asiakasryhmiä ja ottaa huomioon mahdolliset vaikutukset tulevaisuuden kaupunkisuunnitteluun, infrastruktuuriin ja yhteiskunnan ympäristöjalanjälkeen.

Katso video täältä, täältä ja täältä

Huomautus toimittajille:

Aiheeseen löytyy kaksi muuta lehdistötiedotetta sivustolla: http://news.cision.com/fi/volvo-car-finland/

Aiheeseen liittyvä koko kuva- ja videotarjonta löytyy sivustolta: http://media.volvocars.com/

5.9.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2017

Tilivuonna 2017 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 421,6 miljoonaa euroa (1 113,5 miljoonaa euroa vuonna 2016). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 21,3 miljardia euroa (18,3 miljardia euroa). Vuoden 2017 myynti käsitti ennätykselliset 571 577 autoa, mikä merkitsi 7,0 prosentin kasvua vuoteen 2016 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2017 yhteensä 571 577 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi)

Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm