Volvo-brändin täyden potentiaalin valjastaminen

Thomas Ingenlath toimii Volvo Car Groupin muotoiluosaston johtajana. Hänen työnsä on ollut yksi autoteollisuuden parhaiten pidetyistä salaisuuksista jo yli vuoden ajan. Mutta nyt salaisuuden verhoa raotetaan.

- Volvo oli jo nopean muutoksen kourissa, kun tulin yhtiön palvelukseen vuonna 2012. Olen työryhmäni kanssa keskittynyt luomaan uuden tulkinnan muotokielestä. Se auttaa viemään tätä hienoa automerkkiä haluttuun suuntaan, Thomas Ingenlath sanoo.

Näin Thomas Ingenlath kuvailee Volvon muotoilun uutta suuntaa.

Miksi Volvo?

- Jokainen tietää, että Volvo on minulle täydellinen kumppani. En ole koskaan pyrkinyt miellyttämään massoja nopeilla ja äänekkäillä muodoilla. Olen harkitsevainen. Haluan tutkia älykkäitä elementtejä pinnan alla. Jos sen tekee oikein, estetiikka syntyy kuin itsestään. Volvo on ihmiskeskeinen merkki, jolla on poikkeuksellisen vahva perintö. On jännittävää luoda uutta muotoilua, joka tukee vakiintuneita arvoja ja vie merkkiä kohti entistä erottuvampaa premium-tyyliä.

Mikä on näkemyksesi skandinaavisesta muotoilusta?

­- Koska Ruotsissa ei Volvon lisäksi ole enää muita autonvalmistajia, olemme ainoa automerkki, joka voi luoda alkuperäistä ja aitoa skandinaavista muotoilua. Haasteena on kehittää nykyaikainen ja haluttu tulkinta siitä. Minulle Volvon skandinaavinen muotoilu juontaa juurensa ruotsalaisen yhteiskunnan arvoihin ja elämäntapaan tässä ainutlaatuisessa ympäristössä. Emme tuo vain skandinaavisia muotoiluelementtejä autoihimme, vaan lähestymistapamme menee tätä pidemmälle. Työmme on ymmärtää se henki ja itsevarmuus, joka tekee skandinaavisesta muotoilusta niin erityisen. Sitten meidän on mukautettava se automuotoiluun.

Mikä on lähestymistapasi?

- On tärkeää tunnistaa, että skandinaavista designia pidetään vetovoimaisena vain, jos se viimeistellään tarkasti ja yksityiskohtaisesti. Huolellinen toteutus ja tasainen laatu ovat edellytyksiä, jotta pääsemme autonvalmistajien eliittiin.

Selitä uusi muotoilun suunta.

- Mielestäni Volvon muotoilulla on aina ollut tiettyä auktoriteettia. Aiomme laajentaa tätä rauhallista, älykästä ja vahvaa brändin osa-aluetta nykyaikaisuudella ja ilmeikkyydellä. Concept Coupé kuvastaa selkeästi tätä suuntaa. Ulkoilma-aktiviteetit ovat tärkeä osa ruotsalaista elämäntapaa. Jatkamme Volvon vahvan siteen muodostamista näihin aktiviteetteihin korostamalla enemmän nykyaikaisuutta. Kyse on toiminnallisuudesta tunnerikkaalla kokemuksella höystettynä. Autoistamme välittyy aito hienostuneisuus, vahvuus ja kyvykkyys. Luovuus kukoistaa ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Tämä käsittää muotoilun ja teknologian sekä muodin, musiikin ja taiteen. Käytämme tätä inspiraationa luodessamme uutta ylellisyyttä. Tulevat automme osoittavat, että ruotsalaisen sielun kuvastamiseen on uusia jännittäviä tapoja.

Mitä mahdollisuuksia uusi skaalautuva alusta tarjoaa suunnittelijoille?

- Uusi alusta antaa meidän luoda mittasuhteita, jotka ovat tärkeitä premium-tason ulkoasun saavuttamisessa. Kojetaulun ja akselin välinen suhde on laajempi kuin missään aikaisemmassa alustassa, jonka parissa olen työskennellyt. Tämä antaa meille mahdollisuuden olla premium-huippumerkkien joukossa mittasuhteiden osalta. Niin kutsuttu lantiopiste on toinen esimerkki uusista mahdollisuuksista. Se on riittävän matala, jotta sulavalle sedan-mallille voidaan luoda matala profiili pääntilasta tinkimättä.

Mitkä ovat näkyvimpiä uusia muotoiluratkaisuja?

- Jokainen vahva merkki tarvitsee visuaalisia avainelementtejä, jotka tekevät siitä yksilöllisen. Tulevissa Volvoissa on erottuva rautamerkki kelluvassa säleikössä, jota reunustavat T-muotoiset päiväajovalot. Suurempi konepelti, elegantissa kaaressa autoa pitkin kulkeva vyölinja ja terävämpi uusiin takavaloihin yhdistyvä hartia ovat muita keskeisiä muotoiluelementtejä. Ne kaikki auttavat synnyttämään itsevarman asennon. Yleisellä yksinkertaisuudella sekä ulko- että sisäpuolella on vahva yhteys skandinaaviseen elämäntyyliin.

Entäpä sisätilat?

- Jatkamme työtä uuden Volvo V40:n premium-tunnelman pohjalta. Uudessa käyttöliittymässä on suuri keskikonsolin kosketusnäyttö, jonka avulla olemme voineet poistaa lähes kaikki painikkeet. Tällainen yksinkertaisuus on linjassa skandinaavisen muotoiluperintömme kanssa. Se avaa puhtaita pintoja, joiden avulla voimme luoda ylellisen kokemuksen uusilla muodoilla.

- Lunastamme merkkilupauksemme, jonka mukaan Volvo-asiakkaiden tulee tuntea itsensä erityiseksi. Yhdistämme klassisia käsityöelementtejä yllättäviin ihastuttaviin yksityiskohtiin.

Katso video

29.8.2013

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Car Groupin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Thomas Ingenlath, Volvo Car Groupin muotoiluosaston johtaja