Volvo Car Group esittelee maailman ensimmäisen pyöräilijöiden havaitsemistoiminnon automaattisella täysjarrutuksella

Volvon markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun varajohtaja Doug Speck paljasti omintakeisella tyylillään jälleen uuden Volvon turvallisuusinnovaation vuoden 2013 Geneven autonäyttelyssä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa. Hän ajoi yleisön eteen polkupyörällä ja esitteli mullistavan tekniikan, joka havaitsee polkupyöräilijät ja jarruttaa autoa automaattisesti, jos pyöräilijä ajaa auton eteen.

Uusi toiminto on kehitysversio nykyisestä havaitsemis- ja automaattijarrutustekniikasta. Kokonaisuutta kutsutaan nimellä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella. Kaikki autot, joihin asennetaan jalankulkijoiden havaitsemistoiminto, sisältävät myös pyöräilijöiden havaitsemistekniikan.

- Olemme autoturvallisuuden johtajana esitelleet ensimmäisenä lukuisia havaitsemis- ja automaattijarrutustekniikoita, alkaen ensimmäisen sukupolven jarrutusavusta vuonna 2006 jalankulkijoiden havaitsemistoimintoon ja automaattiseen täysjarrutukseen vuonna 2010, Doug Speck kertoo.
Estää onnettomuuksia

Onnettomuustilastojen mukaan noin 50 prosenttia kaikista Euroopan liikenteessä menehtyneistä pyöräilijöistä osui yhteen auton kanssa. Volvon uuden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistekniikan tarkoituksena on pienentää näitä lukuja.
Uusi kehittynyt ohjelmisto on mahdollistanut nykyisen havaitsemis- ja automaattijarrutustekniikan laajentamisen siten, että se kattaa myös tietyt pyöräilijätilanteet.

- Suojaamattomien tielläliikkujien kanssa tapahtuvien onnettomuuksien välttämiseen keskittyvät ratkaisumme ovat ainutlaatuisia autoteollisuudessa. Kattamalla yhä enemmän kohteita ja tilanteita vahvistamme johtavaa asemaamme autoturvallisuudessa. Etenemme tasaisen varmasti kohti pitkän tähtäimen visiotamme, jonka mukaan uudet automme eivät enää joudu onnettomuuksiin, Doug Speck sanoo.

Automaattijarrutus

Samalla kaistalla ajava auton eteen kaartava pyöräilijä on yksi vaaratilanne, johon jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella reagoi. Järjestelmä on saatavana Volvo V40-, S60-, V60-, XC60-, V70-, XC70- ja S80-malleihin vuoden 2013 toukokuun puolivälistä alkaen.
Kehittynyt anturijärjestelmä tarkkailee auton edessä olevaa aluetta. Jos auton kanssa samaan suuntaan ajava pyöräilijä yhtäkkiä kaartaa auton eteen ja yhteentörmäysvaara on välitön, tekniikka varoittaa kuljettajaa ja jarruttaa autoa täydellä jarruvoimalla.
Auton nopeudella on huomattava merkitys onnettomuuden vakavuuden kannalta. Matalampi törmäysnopeus pienentää loukkaantumisriskiä merkittävästi.

Kameran ja tutkan yhdistelmä

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella sisältää auton säleikköön integroidun tutkayksikön, taustapeilin eteen asennetun kameran sekä keskusohjausyksikön. Tutkan tehtävänä on havaita auton edessä olevat kohteet ja määrittää etäisyys niihin. Kamera määrittää kohteiden tyypin. Tutkan laajan näkökentän ansiosta jalankulkijat ja pyöräilijät voidaan havaita varhaisessa vaiheessa. Korkeatarkkuuskamera puolestaan mahdollistaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikekuvioiden tunnistamisen. Keskusohjausyksikkö tarkkailee ja arvioi liikennetilannetta jatkuvasti.
Automaattijarrutusjärjestelmä edellyttää, että sekä tutka että kamera ovat vahvistaneet kohteen. Kehittyneen anturitekniikan ansiosta autossa voidaan sitten käyttää täyttä jarrutusvoimaa. Tekniikka kattaa myös samalla kaistalla ajavat ajoneuvot.

Kuuden mallin uudistus

Volvo esitteli lehdistötilaisuudessaan Genevessä myös uutta mallistoa, joka sisältää uudet versiot Volvo S60-, V60-, XC60-, V70-, XC70-, S80- ja Volvo V60 Plug-in Hybrid -malleista.

- Tämä on malliemme laajin kehitysprojekti Volvon historiassa. Jokainen parannus on suunniteltu asiakkaidemme tarpeiden ympärille. Olemme keskittyneet korkeaan laatuun ja yksityiskohtaisuuteen terävöittääksemme mallien kilpailukykyä, Doug Speck toteaa.

CO2 -päästöt vain 88 g/km

Genevessä ilmoitettiin myös, että menestyksekkäästä uudesta Volvo V40 -mallista on nyt saatavilla käsivalintaisella vaihteistolla varustettu D2-versio (115 hv), joka synnyttää CO2-päästöjä vain 88 g/km. Vastaava polttoaineen kulutus on 3,4 l/100 km.

- Leikkaamalla CO2-päästölukemia vielä kuudella grammalla kilometriä kohti vahvistamme asemaamme taloudellisuuskehityksen edelläkävijänä, Doug Speck sanoo.

5.3.2013

Lisätietoja: Volvo Auto
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com
www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun varajohtaja Doug Speck