Volvo Car Group paljastaa Geneven autonäyttelyssä Concept Estate -konseptin

Volvo esittelee Geneven autonäyttelyssä kolmannen mallin konseptiautojen sarjassaan. Concept Estate jatkaa kahden ensimmäisen konseptimallin ihailua kerännyttä ulkoista muotokieltä, mutta paljastaa samalla ensimmäistä kertaa, miltä Volvon tulevien mallien sisätilat näyttävät ja tuntuvat.

Volvo Concept Estate -mallin silmiinpistävin sisustuselementti on yksinkertaisuus. Perinteiset painikkeet ja säätimet on korvattu yhdellä suurella kosketusnäytöllä keskikonsolissa, mikä tuo matkustamon kertaheitolla 2000-luvulle.

- Perusajatuksena on organisoida säätimet ja tiedot intuitiivisella ja käyttäjäystävällisellä tavalla. Kaikki toiminnot ovat juuri siellä, missä niiden odottaakin olevan, mikä tekee ajokokemuksesta entistä nautinnollisemman, tehokkaamman ja turvallisemman, kertoo Volvon muotoilun johtaja Thomas Ingenlath.

Yhdessä Volvon erityissuunnitellun ohjelmiston kanssa kosketusnäyttö toimii pääohjauspaneelina Volvon uudelle käyttäjäkokemukselle. Se korvaa kaikki painikkeet ja säätimet lukuun ottamatta joitakin keskeisiä toimintoja, kuten äänenvoimakkuutta, toistoa, hätävilkkuja ja lasinlämmittimiä. Se toimii myös saumattomasti vuorovaikutuksessa kuljettajan edessä olevan digitaalimittariston kanssa.

- Kun kuljettajan ei tarvitse käsitellä lukuisten toimintojen painikkeita ja säätimiä, hän kuvainnollisesti vapautuu käsiraudoista. Olemme voineet suunnitella kauniin sisäisen arkkitehtuurin kosketusnäytön ympärille. Konseptiauto näyttää, kuinka tämä käyttöliittymä integroidaan uuteen autosukupolveemme, kertoo Volvon sisätilojen muotoilujohtaja Robin Page.

Volvo on määritellyt farmariautot uudelleen yhdistelemällä toimivuuden, vahvuuden ja käytännöllisyyden suorituskykyyn. V70 ja XC70 ovat markkinoiden arvostetuimpia sportswagoneita, ja uusi Concept Estate osoittaa, kuinka yhtiö voi hyödyntää perintöään tulevissa malleissaan.

Volvon konseptiautot ovat saaneet paljon myönteistä palautetta. Johtava saksalainen autolehti nimesi Concept Coupén Frankfurtin autonäyttelyn tähdeksi, ja Concept XC Coupé sai arvostetun Eyes ON Design -palkinnon Detroitin autonäyttelyssä.

Volvon konseptiautoja kohtaan osoitettu kansainvälinen huomio on kasvanut mallien tarjotessa ensimmäisiä selkeitä vihjeitä siitä, miltä täysin uusi ja odotettu XC90 ja sitä seuraavat autot näyttävät. XC90 lanseerataan myöhemmin tänä vuonna.

Oppia historiasta

Concept Estate -mallin takaosa kuvastaa Volvo 1800 ES -mallia 1970-luvun alkupuolelta.

- 1800-mallit ovat ikonisia Volvoja, jotka ovat tunnettuja kauniista muodoistaan ja yksityiskohdistaan. Vaikka käytämme apunamme elementtejä niiden ulko- ja sisäpuolelta, emme kuitenkaan lähde retroilemaan. Käytämme näitä hienovaraisia linkkejä loistavaan menneisyyteen luodaksemme tulevaisuutta, jossa puhdas kauneus on tunnistettava osa Volvon identiteettiä, Thomas Ingenlath toteaa.

1800-malleista saatu inspiraatio näkyy Concept Estaten sisätilojen monissa yksityiskohdissa, kuten kaksipuolaisessa ohjauspyörässä, kojetaulussa ja mittareissa.

- Volvon neljälle ensimmäiselle vuosikymmenelle olivat ominaista klassinen käsityö ja korkealaatuiset materiaalit. Yhdistämme tämän tärkeän osan merkkimme DNA:ta uuteen tekniikkaan ja älykkäisiin toimintoihin. Tuomme Concept Estate -malliin myös Skandinavian luovan puolen. Lopputulos on eksoottinen matkustamo täynnä laadukkaita materiaaleja ja kauniita yksityiskohtia, Robin Page kertoo.

Kaunis ja erilainen

Soveltamalla tätä lähestymistapaa ikoniseen farmariautoon – joka on Volvon monipuolisen toimivuuden ydin – luodaan ajoneuvo, joka on sekä kaunis että erilainen.

Runsas kojelaudan ja akselin välinen suhde, matala konepelti, sulavat ääriviivat ja lasikatto synnyttävät vaikutelman dynaamisesta ja kyvykkäästä kolmiovisesta sportswagonista. Syvän tumman värin ja kirkkaiden viisipuolaisten 21-tuumaisten vanteiden kontrasti luo modernia auraa.

Aivan kuten Concept Coupé- ja Concept XC Coupé -malleissa, Volvo Concept Estaten keulalle ovat ominaista uudenmallinen konepelti ja ”leijuva” säleikkö sekä ajovalot, joissa on uudet T-muotoiset valo-ohjaimet. Takavalot ovat toinen erottuva elementti Volvon uudessa muotoilusuunnassa.

Ruotsalainen sisältä ja ulkoa

Ulospäin suuntautuvat ja värikkäät nykyaikaisen ruotsalaisen elämäntyylin ja muotoilun trendit ovat olleet suunnittelutyöryhmän tärkeitä inspiraation lähteitä. Kuljettajaa ja kolmea matkustajaa ympäröivät oranssit turvavyöt, ja ruotsalaisen Kasthallin tyylikkäissä villamatoissa on syvä sävy.

Orreforsin/Kosta Bodan kristallivaihteenvalitsin hehkuu oranssina, ja mustavalkoinen tekstiili kattoverhoilussa ja etuistuinten takasivuilla tuo sisätiloihin leikkisyyttä.

- Luovuus kukoistaa ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Tähän osana kuuluvat muotoilu ja teknologia sekä muoti, musiikki ja kuvataide. Olemme käyttäneet tätä kaikkea inspiraationa luodessamme uutta jännittävää tapaa kuvastaa Ruotsin sydäntä, Thomas Ingenlath sanoo.

Tunnelma kuin skandinaavisessa olohuoneessa

Hienostuneet, käsintehdyt yksityiskohdat, kuten Tärnsjön paksulla satulanahalla päällystetty kojetaulu, puukoristukset ja kuparielementit, korostavat Concept Estaten ainutlaatuista ruotsalaista ilmapiiriä.

- Matkustamo on hyvin elävä. Lasikatto sekä vaalealla ja pehmeällä Bridge of Wear -nahalla päällystetyt istuimet auttavat säilyttämään kirkkaan ja kotoisan tunnelman, joka on ominaista ruotsalaiselle olohuoneelle. Paikka tekee olosi niin mukavaksi, ettet halua lähteä sieltä pois, Robin Page sanoo.

Erityissuunniteltu ruotsalainen kubb-peli

Tunnelma voi inspiroida matkustajia pysähtymään piknikille ja ottamaan erän ruotsalaista kubb-peliä. Erityissuunniteltu peli näkyy takana tavaratilan lattian läpi.

- Etkö tiedä pelin sääntöjä? Ei ongelmaa. Ne on painettu läpinäkyvään lattiaan. Eikä sadekaan haittaa. Auton takaosasta löydät myös ainutlaatuiset Stutterheimin sadetakit, Robin Page paljastaa. Katso videot: video 1, video 2 ja video 3

Volvon yhteistyökumppanit Concept Coupé-, Concept XC Coupé- ja Concept Estate -mallien kehitystyössä:

Renkaat: Pirelli

Vanteet: Uniwheels

Nahka: Bridge of Wear

Ulkomaali: Axalta Coating Systems

Matot: Kasthall

Vaihteenvalitsin: Kongsberg

Vaihteenvalitsimen lasi: Orrefors

Ulkovalot: Valeo

Vyöt: Autoliv

Sisävalo: 3M

27.2.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi https://twitter.com/volvocarsnews www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon muotoilun johtaja Thomas Ingenlath