Volvo Cars alkaa valmistaa Lynk & Co -autoja Gentin tehtaalla Belgiassa

Premium-autonvalmistaja Volvo alkaa valmistaa uuden Lynk & Co -merkin autoja tehtaallaan Gentissä, Belgiassa vuoden 2019 lopulla.

Ilmoitus on merkki läheisemmästä yhteistyöstä näiden kahden yhtiön välillä. Volvo hankki 30 prosentin osuuden Lynk & Costa viime vuonna. Volvon omistaja Zhejiang Geely Holding lanseerasi Lynk & Co -merkin vuonna 2015.

Tarjoamalla Lynk & Colle tuotantokapasiteettia Gentin tehtaalla Volvo tukee uuden automerkin laajentumista Euroopassa ja monipuolistaa liiketoimintaansa.

– Näemme tässä Euroopan markkinoille saapuvassa uudessa merkissä suurta potentiaalia ja tarjoamme mielellämme Lynk & Colle Volvon teknistä tukea ja asiantuntemusta, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Yhteistuotannolla Lynk & Con kanssa on myönteisiä vaikutuksia kustannustasoihin, työllistämiseen ja tuotantovolyymeihin Gentin tehtaalla, ja se synnyttää lisää Volvon ja Lynk & Con käyttämään kompaktiin modulaariseen alustaan (CMA) liittyviä mittakaavaetuja.

– Gentin tuotantolaitoksemme on yksi Euroopan tehokkaimmista autotehtaista, ja sen työntekijät ovat erittäin ammattitaitoisia. Lynk & Con päätös valita Gent merkin tuotantokeskukseksi Euroopassa on osoitus Volvon kansainvälisen tuotantostrategian korkeasta laatutasosta, toteaa Volvon tuotanto- ja logistiikkajohtaja Javier Varela.

Yhteistyö merkkien välillä lähenee aikana, jolloin Volvo on siirtymässä uuteen kansainvälisen kasvun vaiheeseen viime vuosien täydellisen uudistustyön seurauksena.

Volvo on luomassa monimuotoista, nykyaikaista autoyhtiötä, joka käsittää urheilullisten sähköautojen erikoismerkin, ohjelmistoihin keskittyvän start-up-yrityksen, autojen erityisen tilausmallin, osuuden Lynk & Costa sekä teknologiaa jakavan yhteisyrityksen, joka luo synergioita laajemmin Volvo Car Groupin ja Zhejiang Geely Holdingin sisällä.

Gent on toinen Volvon kahdesta eurooppalaisesta tehtaasta, ja siellä on valmistettu Volvoja vuodesta 1965 lähtien. Tehdas työllistää tällä hetkellä noin 5 000 henkilöä.

Gentin tehtaalla valmistetaan tällä hetkellä XC40-mallia, joka on Volvon ensimmäinen auto nopeasti kasvavien pienten SUV-mallien segmentissä. XC40 valittiin vuoden autoksi Euroopassa viime kuussa Geneven autonäyttelyssä. Gentissä valmistetaan myös V40- ja V40 Cross Country -hatchback-malleja sekä S60-sedania. Lisäksi siellä aloitetaan helmikuussa esitellyn, täysin uuden keskikokoisen V60-sportswagonin tuotanto.

Volvo omistaa Lynk & Costa 30 prosenttia, Geely Auto 50 prosenttia ja Zhejiang Geely Holding 20 prosenttia.

26.3.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2017

Tilivuonna 2017 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 421,6 miljoonaa euroa (1 113,5 miljoonaa euroa vuonna 2016). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 21,3 miljardia euroa (18,3 miljardia euroa). Vuoden 2017 myynti käsitti ennätykselliset 571 577 autoa, mikä merkitsi 7,0 prosentin kasvua vuoteen 2016 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2017 yhteensä 571 577 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson