Volvo Cars esittelee ainutlaatuisen ratkaisun itseajavien autojen integroimiseksi liikenteeseen

Volvo esittelee ainutlaatuisen järjestelmäratkaisun, jonka avulla itseajavat autot voidaan integroida osaksi arkipäivän liikennettä tavallisen ihmisen istuessa kuljettajan istuimella.

– Siirrymme tutkimattomille teille autonomisessa ajamisessa. Otamme jännittävän askeleen eteenpäin tavoitteenamme antaa tavallisille ihmisille mahdollisuus istua itseajavan auton ohjauspyörän takana normaalissa liikenteessä yleisillä teillä, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Peter Mertens.

Drive Me -projektissa on alkamassa toinen vuosi, ja Volvo etenee nopeasti kohti tavoitettaan tuoda sata itseajavaa autoa valituille maanteille Göteborgin ympäristössä vuoteen 2017 mennessä. Julkinen pilottihanke, jossa ovat mukana lainsäätäjät, liikenneviranomaiset, kaupunki ja autonvalmistaja, on keskeinen osa Volvon suunnitelmaa saavuttaa kestävää liikkumista ja varmistaa tulevaisuus ilman liikenneonnettomuuksia.

Menetetystä ajasta laatuaikaan

Volvo on potentiaalisten teknisten vikojen kattavan analysoinnin perusteella suunnitellut tuotantokelpoisen autonomisen ajojärjestelmän. Tämän ennennäkemättömän harppauksen ytimessä on anturien, pilvipohjaisten paikannusjärjestelmien sekä älykkäiden jarrutus- ja ohjaustekniikoiden verkosto.

– Autonominen ajaminen muuttaa käsitystämme ajamisesta. Tulevaisuudessa voit valita autonomisen ja aktiivisen ajamisen välillä. Tämä muuntaa jokapäiväisen liikkumisen laatuajaksi, mikä avaa uusia mahdollisuuksia työlle ja vapaa-ajalle, Peter Mertens toteaa.

Eteenpäin konseptimalleista

Volvon Autopilot-järjestelmä on suunniteltu niin luotettavaksi, että auto voi ottaa haltuunsa ajamisen kaikki osa-alueet autonomisessa tilassa. Tekniikka ottaa tärkeän askeleen eteenpäin tähän mennessä esiteltyihin järjestelmiin verrattuna, sillä se sisältää vikatolerantteja järjestelmiä.

– On suhteellisen helppoa valmistaa ja esitellä itseajavia konseptiautoja, mutta kun halutaan tehdä vaikutus todelliseen maailmaan, on suunniteltava ja tuotettava täydellinen järjestelmä, joka on turvallinen, kestävä ja tavallisen asiakkaan ulottuvilla, toteaa Volvon tekninen asiantuntija Erik Coelingh.

Merkittävin haaste on suunnitella autopilotti, joka on luotettava eri liikennetilanteissa sekä mahdollisissa vikatilanteissa. Ei voida olettaa, että kuljettaja on valmis yhtäkkiä reagoimaan kriittisessä tilanteessa. Aluksi autot ajavat autonomisesti valituilla maanteillä sopivissa olosuhteissa, kuten ilman vastaantulevaa liikennettä, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.

Varajärjestelmät

– Ei riitä, että tämä monimutkainen järjestelmä on 99-prosenttisen luotettava. On päästävä paljon lähemmäksi 100 prosenttia ennen kuin itseajavat autot voidaan päästää muiden tielläliikkujien joukkoon liikenteessä. Meillä on samanlainen lähestymistapa kuin ilmailuteollisuudella. Arkkitehtuurimme sisältää varajärjestelmiä, jotka varmistavat, että Autopilot jatkaa toimintaansa turvallisesti, jos jokin järjestelmän osa lakkaa toimimasta, Erik Coelingh sanoo.

Esimerkiksi jarrujärjestelmävian todennäköisyys on erittäin pieni, mutta itseajava auto tarvitsee silti toisen erillisen järjestelmän, joka jarruttaa auton tarvittaessa pysähdyksiin, sillä on epätodennäköistä, että kuljettaja on varautunut kaikissa tilanteissa painamaan jarrupoljinta.

Käsittelee monimutkaisia tilanteita

Tien päällä teknologinen ratkaisu käsittelee monimutkaisiakin tilanteita sulavasta liikenteestä ruuhkiin ja hätätilanteisiin.

– Hyvien kuljettajien tapaan mahdollisesti kriittisiä tilanteita lähestytään varovaisesti. Todellisessa hätätilanteessa auto reagoi nopeammin kuin useimmat ihmiset, Erik Coelingh toteaa.

Kun autonominen ajo ei ole enää käytettävissä – poikkeuksellisten sääolosuhteiden, teknisen vian tai reitin päättymisen vuoksi – järjestelmä kehottaa kuljettajaa ottamaan ajamisen hallintaansa.

Jos kuljettaja ei jostain syystä tähän pysty, auto pysähtyy turvalliseen paikkaan.

Kuluttaja- ja yhteisölliset edut

Itseajavat autot tekevät elämästä ja jokapäiväisestä liikkumisesta yksinkertaisempaa ja synnyttävät myös ympäristöhyötyjä.

Volvo odottaa, että autonominen ajaminen voi vähentää polttoaineen kulutusta. Tekniikka voi myös tehostaa liikennevirtaa ja avata uusia mahdollisuuksia kaupunkisuunnitteluun sekä luoda kustannustehokkaita sijoituksia infrastruktuuriin.

– Itseajavien autojen kokonaisen teknologisen ratkaisun kehittäminen on suuri askel. Kun julkinen pilottihanke on käynnissä, saamme arvokasta tietoa itseajavien autojen käyttöönotosta liikenneympäristössä, ja voimme tutkia, kuinka ne voivat edistää kestävää liikkumista. Älykkäät ajoneuvomme ovat keskeinen osa ratkaisua, mutta laaja yhteisöllinen lähestymistapa tarvitaan, jotta kestävää henkilökohtaista liikkumista voidaan tarjota tulevaisuudessa. Ajoneuvojen ja yhteiskunnan rakenteiden yhteistyö on avain itseajavien autojen onnistuneeseen käyttöönottoon, Erik Coelingh sanoo.

Katso video tästä

Muutamia Drive Me -järjestelmäratkaisun komponentteja:

Anturitekniikat

Volvo kehittää holistista ratkaisua, joka määrittää tarkan sijainnin ja 360° näkymän auton ympäristöstä. Tämä saavutetaan useiden tutkien, kameroiden ja laseranturien yhdistelmällä. Tietokoneverkosto käsittelee tietoja ja muodostaa reaaliaikaisen kartan liikkuvista ja paikallaan olevista kohteista ympäristössä.

Tarkka paikannus perustuu ympäristöstä kerättäviin tietoihin, GPS:ään ja 3D-teräväpiirtodigitaalikarttaan, jota päivitetään jatkuvasti reaaliaikaisilla tiedoilla. Järjestelmä on riittävän luotettava toimimaan ilman kuljettajan valvontaa.

Yhdistetty tutka ja kamera

Yhdistetty 76 GHz:n taajuusmoduloitu tutka- ja kamerayksikkö tuulilasissa on sama kuin täysin uudessa XC90:ssä. Tämä järjestelmä lukee liikennemerkkejä ja tien kaarteita sekä osaa tunnistaa kohteet, kuten muut tielläliikkujat, tiellä.

Ympäröivät tutkat

Neljä tutkaa etu- ja takapuskurien takana (yksi auton jokaisessa kulmassa) voi paikallistaa kohteet kaikista suunnista. Ne lähettävät aaltoja, jotka heijastuvat takaisin liikennemerkeistä, pylväistä ja tunneleista ja tarkkailevat auton ympäristöä 360° säteellä.

360° näkymä

Neljä kameraa tarkkailee kohteita auton läheisyydessä. Kaksi niistä sijaitsee sivupeilien alla, yksi takapuskurissa ja yksi etusäleikössä. Lähellä olevien kohteiden tunnistamisen lisäksi kamerat tarkkailevat kaistamerkintöjä.

Kameroilla on laaja dynaaminen alue, ja ne osaavat käsitellä erittäin nopeita valo-olosuhteiden muutoksia esimerkiksi tunneliin ajettaessa.

Monisäteinen laserskanneri

Tämä anturijärjestelmä sijaitsee auton edessä ilmanottoaukon alla. Skanneri osaa tunnistaa kohteita auton edessä ja erottaa ne toisistaan. Ainutlaatuisen laseranturin toimintasäde on 150 metriä ajoneuvoille, ja se kattaa 140° näkökentän.

Kolmitehokamera

Tuulilasin yläosan taakse sijoitettu kolmitehokamera on kolme kameraa yhdessä ja tarjoaa laajan 140° näkymän, 45° näkymän ja pitkän mutta kapean 34° näkymän, joka parantaa syvyyshavainnointia ja kauempana olevien kohteiden tunnistusta. Kamera havaitsee äkillisesti ilmestyvät jalankulkijat ja muut odottamattomat vaarat.

Pitkän kantaman tutkat

Kaksi auton takapuskuriin sijoitettua pitkän kantaman tutkaa varmistaa hyvän näkökentän taakse. Tämä tekniikka on erityisen hyödyllinen kaistaa vaihdettaessa, sillä se tunnistaa takaa nopeasti lähestyvät ajoneuvot.

Ultraäänianturit

Kaksitoista ultraäänianturia auton ympärillä tunnistaa auton lähellä olevat kohteet ja tukee autonomista ajamista hitaissa nopeuksissa.

Anturit perustuvat tekniikkaan, jota käytetään nykyisissä pysäköintiavustimissa, ja niissä on kehittynyt signaalinkäsittely.

Tavallinen esimerkki tämän tekniikan tuomista eduista on odottamattomien tilanteiden tunnistaminen (esimerkiksi auton lähellä olevat jalankulkijat tai muut vaarat).

3D-teräväpiirtodigitaalikartta

3D-teräväpiirtodigitaalikartta antaa autolle tietoja ympäristöstä, kuten korkeudesta, tien kaarevuudesta, kaistojen lukumäärästä, tunnelien geometriasta, kaiteista, liikennemerkeistä jne. Sijaintigeometria toimii monissa tapauksissa senttimetritasolla.

Tehokas paikannus

Tehokas GPS on yksi osa paikannushallintaa, jota on parannettu 3 vapausasteen kiihtyvyysmittarilla ja 3 vapausasteen gyroskoopilla. Yhdistämällä anturien luoma 360 asteen kuva karttakuvaan auto saa tietoja sijainnistaan suhteessa ympäristöön.

Käyttämällä anturien ja kartan tietoja Drive Me -auto osaa valita parhaan reitin reaaliajassa ottaen huomioon eri muuttujia, kuten tien mutkat, nopeusrajoitukset, väliaikaiset liikennemerkit ja muun liikenteen.

Pilvipalvelut

Pilvipalvelu on yhdistetty liikenneviranomaisten ohjauskeskukseen. Tämä varmistaa, että käytettävissä on aina ajan tasalla olevia liikennetietoja. Ohjauskeskuksen käyttäjillä on mahdollisuus pyytää kuljettajaa kytkemään autonominen ajaminen tarvittaessa pois käytöstä.

19.2.2015

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group 2013-14

Tilivuonna 2013 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 209,5 miljoonaa euroa (7,2 miljoonaa euroa vuonna 2012).

Tuotot jakson aikana olivat 13,3 miljoonaa euroa (13,6 miljoonaa euroa) ja nettotulot 104,8 miljoonaa euroa

(59,2 miljoonaa euroa). Vuoden kansainvälinen myynti käsitti 427 840 (421 951) autoa, mikä merkitsi 1,4 prosentin kasvua

vuoteen 2012 verrattuna. Liikevoitto oli seurausta kulujen hallinnasta ja vahvasta myynnistä, ja se on selkeä todiste Volvon

kasvusta muutossuunnitelman puitteissa. Vuonna 2014 yhtiö myi 465.866 autoa, mikä tarkoitti 8,9 prosentin kasvua vuoteen 2013.

Volvo on ollut toiminnassa vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista

autonvalmistajista. Yhtiön myynti vuonna 2014 oli 465.866 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang

Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin

amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2014 yli 25 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) ja Chengdussa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina).

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat

olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta

Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Peter Mertens