Volvo Cars esittelee täysin uuden V60 Cross Country -mallin

Volvo esittelee kauan odotetun Cross Country -version menestyksekkäästä V60 -sportswagonistaan vuoden 2014 Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuussa.

– Olemme innoissamme voidessamme lisätä kolmannen aidon Cross Country -mallin tuotevalikoimaamme. Dynaamisen muotoilun ja vahvan suorituskyvyn menestyksekäs yhdistelmä nostaa V60 Cross Countryn omaan luokkaansa, kertoo Volvon tuotestrategiajohtaja Lex Kerssemakers.

Perintö

Cross Country -autoilla on pitkät perinteet. Volvo oli ensimmäinen premium-merkki, joka tarjosi sportswagoneihinsa enemmän maasto-ominaisuuksia ja erityismuotoilua jo vuonna 1997, kun se esitteli V70 Cross Country -mallin. Auto loi täysin uudenlaisen ajokokemuksen, joka on sittemmin osoittautunut autoilevan kansan keskuudessa erittäin suosituksi.

Volvon skandinaavista perimää ja seikkailunhalua kuvastava V60 Cross Country tuo yhteen kahden eri maailman parhaat puolet – urheilullisen ja mukavan ajokokemuksen sekä vapauden tutkia uusia käymättömiä korpimaita.

Urheilullista suorituskykyä

– Cross Country -mallissa on 65 mm korkeampi maavara kuin V60 –mallissa ja sen vankka rakenne tarjoaa erinomaista hallintaa erityyppisillä teillä. Urheilullista ajokokemusta parantavat tehon vektorointitekniikka ja kaarreluistonestojärjestelmä. V60 Cross Country (maavara 201 mm) mahdollistaa seikkailuntäyteisen elämäntyylin, Lex Kerssemakers sanoo.

V60 Cross Countryyn on saatavilla uudet 18 ja 19 tuuman Cross Country -vanteet sekä korkeaprofiilirenkaat, jotka lisäävät mukavuutta, täydentävät vahvaa ulkoasua, vähentävät tiemelua ja tarjoavat lisäsuojaa kivikkoisilla teillä ajettaessa.

Yksilöllinen muotoilu

Keskeinen osa Cross Country -konseptia ovat maasto-ominaisuudet ja voimakas muotoilu. Auto on suunniteltu aktiivista elämää viettäville kuljettajille, jotka suosivat hiekkateitä asfaltin sijaan. Näitä ominaisuuksia kuvastavat muotoilupiirteet, jotka paljastavat auton seikkailullisen luonteen.

Suurempi maavara, suojalevyt edessä ja takana, sivukynnyslistat ja lokasuojien jatkeet luovat kunnioitettavan voimakkaan ilmeen, joka korostaa auton suorituskykyä. Integroidut pakoputkenpäät puolestaan ovat merkki urheilullisesta puolesta. Ulkoista muotoilua täydentävät sisätiloissa mustat urheilulliset nahkaistuimet ruskealla tikkauksella. Kaksi uutta kaksisävyistä nahkaverhoilua tulee tarjolle Euroopan ja muun maailman lanseerauksen yhteydessä.

Voimansiirto

USA ja Kanada saavat ensimmäiset V60 Cross Country -autot. Ne lanseerataan Volvon ikonisen viisisylinterisen 250 hevosvoiman bensiinimoottorin kanssa. Nelivedon ja automaattivaihteiston yhdistelmä viimeistelee suorituskykyisen kokonaisuuden.

Drive-E-tehoa

Volvon uudet, luokkansa johtavat nelisylinteriset Drive-E-diesel- ja -bensiinimoottorit, jotka tulevat globaalisti saataville V60 Cross Countryyn vuoden 2015 alkupuolella, ovat etuvetoisen version perusta. Viisisylinterinen D4-moottori tarjoaa tehoa nelivetoversiolle. Suomen hinnasto tulee julki maaliskuussa 2015, jolloin avataan myynti. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2015.

Katso video

5.11.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group vuonna 2013

Tilivuonna 2013 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 209,5 miljoonaa euroa (7,2 miljoonaa euroa vuonna 2012).

Tuotot jakson aikana olivat 13,3 miljoonaa euroa (13,6 miljoonaa euroa) ja nettotulot 104,8 miljoonaa euroa

(59,2 miljoonaa euroa). Vuoden kansainvälinen myynti käsitti 427 840 (421 951) autoa, mikä merkitsi 1,4 prosentin kasvua

vuoteen 2012 verrattuna. Liikevoitto oli seurausta kulujen hallinnasta ja vahvasta myynnistä, ja se on selkeä todiste Volvon

kasvusta muutossuunnitelman puitteissa. Vuonna 2014 yhtiö odottaa pysyvänsä plussalla ja ennustaa kansainvälisen myynnin kasvavan yli 5 prosenttia.

Volvo on ollut toiminnassa vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista

autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2013 noin 427 000 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang

Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin

amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2013 yli 23 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) ja Chengdussa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina).

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat

olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon tuotestrategiajohtaja Lex Kerssemakers