Volvo Cars esittelee uuden kansainvälisen markkinointistrategian

Haastaa perinteisen automarkkinoinnin

Markkinointibudjetti kasvaa

Yksi autonäyttely maanosaa kohti, Volvon oma tapahtuma korvaa autonäyttelyt

Uudet verkkomarkkinointikanavat mahdollistavat johtavan aseman digitaalisessa markkinoinnissa

Volvo siirtyy täysin uuteen kansainväliseen markkinointistrategiaan, jonka ansiosta yhtiö voi markkinoida ja myydä autoja autoteollisuudessa ennennäkemättömillä tavoilla.

– Autoteollisuus on yksi konservatiivisimmista ja vähiten kehittyneistä toimialoista kansainvälisessä liiketoiminnassa. Automarkkinointi on vuosikymmenien ajan noudattanut tiettyä kaavaa, jota seuraa koko autoteollisuus. Nyt Volvo on päättänyt uhmata tätä logiikkaa ja ottaa käyttöön strategian, joka on räätälöity erityisesti yhtiön omia tarpeita varten, kertoo Volvon markkinointi-, myynti- ja asiakaspalvelujohtaja Alain Visser.

Uusi strategia – Volvo Way to Market – keskittyy neljään osa-alueeseen: markkinointityökaluihin, digitaaliseen johtajuuteen, jälleenmyyjiin ja huoltoon.

Yksi merkittävä seikka uudessa markkinointistrategiassa on, että Volvo keskittyy tulevaisuudessa kolmeen tärkeään kansainväliseen autonäyttelyyn: yhteen Euroopassa, USA:ssa ja Aasiassa. Lisäksi se järjestää vuosittaisen Volvo-tapahtuman, jossa esitellään tuotteita ja tuotemerkin uudistuksia. Yhtiö tekee verkkomyynnistä ja -markkinoinnista markkinointistrategiansa keskeisen tekijän ja uudistaa huomattavasti jälleenmyyntiliikkeitä ja huoltopalveluja.

Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi Volvo kasvattaa markkinointibudjettiaan.

– Volvo Way to Market -strategia ei tarkoita kaikkien nykyisten markkinointikonseptien hylkäämistä. Monet niistä ovat olemassa hyvästä syystä. Emme myöskään halua olla ylimielisiä ja sanoa, että olemme kaikkia muita parempia. Mutta meillä on itseluottamusta todeta, että olemme erilaisia. Siksi myös meidän markkinointitapamme on oltava erilainen, Alain Visser toteaa.

Uuden strategian yksityiskohdat ovat seuraavat:

Markkinointityökalut

Volvo Way to Market sisältää radikaalin uuden lähestymistavan Volvo-autojen markkinointiin.

Autonäyttelyt

Volvo ymmärtää tarpeen tiedottaa brändistään, tuotteistaan ja innovaatioistaan lehdistölle ja asiakkaille, mutta autonäyttelyt eivät aina ole paras paikka siihen.

– Autonäyttelyt ovat melko perinteinen miljöö, jossa merkit taistelevat lehdistön huomiosta, Alain Visser sanoo.

Tämän vuoksi Volvo aikoo asteittain vähentää autonäyttelyaktiviteettejaan ja keskittyä kolmeen näyttelyyn vuodessa: Geneve Euroopassa, Shanghai/Peking Kiinassa ja Detroit Yhdysvalloissa.

Perinteisen autonäyttelykalenterin seuraamisen sijaan Volvo käynnistää uusia toimenpiteitä, joilla pyritään luomaan vahvempi ja yksilöllisempi suhde lehdistöön ja asiakkaisiin.

Tukholmassa elokuussa järjestetyn täysin uuden Volvo XC90:n esittelytilaisuuden tapaan yhtiö järjestää vuosittaisen Volvo-tapahtuman, jossa Volvo-brändi, uudet tuotteet ja innovaatiot esitellään tuotemerkin mukaisella tavalla.

Mainonta

Volvon mainoskulut eivät ole yhtä suuret kuin tärkeimmillä kilpailijoilla. Tämän vuoksi Volvon sanoman on erotuttava joukosta ja yhtiön on oltava valikoiva mediakanavien suhteen. Volvo suunnittelee lisäävänsä merkittävästi investointeja tuotemerkistä viestimiseen.

Sponsorointi

Jokainen automerkki on mukana jonkinlaisessa sponsorointitoiminnassa, koska sitä pidetään lähes pakollisena osana markkinointia. Volvo kyseenalaistaa tämän ajattelutavan ja on päättänyt vähitellen lopettaa useimmat sponsorointiaktiviteettinsa.

Tämän sijaan Volvo lisää sitoutumistaan ja investointejaan Volvo Ocean Race -purjehduskilpailuun. Se on paljon enemmän kuin yksi sponsorointikohde muiden joukossa. Volvo Ocean Race on Volvoa puhtaimmillaan ja tukee Volvon perusarvoja kilpailuna jossa ihmiskeskeisyys ja luonto yhdistyvät.

Digitaalinen johtajuus

Autoteollisuuden suurin mullistus ei ole käynnissä autonvalmistajien pääkonttoreissa vaan asiakkaiden olohuoneissa. Suurin osa asiakkaista eri puolilla maailmaa tekee nykyään ostoksia verkossa. Sen sijaan, että auton ostaja menisi jälleenmyyntiliikkeeseen, hän selaa nyt verkkosivuja.

Tämän seurauksena ensimmäinen osa Volvo Way to Market -strategiaa keskittyy digitaaliseen johtajuuteen ja käsittää kolme avainelementtiä:

Digitaalinen kauppa

Volvo alkaa myydä tuotteitaan verkossa asteittain ympäri maailmaa. Verkkomyynti ei kuitenkaan korvaa jälleenmyyjäverkostoa, vaan se täydentää sitä. Volvo on työskennellyt läheisesti jälleenmyyjäverkoston kanssa ja kehittänyt työkalun, jonka avulla voidaan säilyttää se henkilökohtainen kosketus, joka on erittäin tärkeä autoa ostettaessa, toimitettaessa ja huollettaessa.

Ensimmäinen onnistunut askel digitaalisessa kaupassa otettiin 1.927 Volvo XC90 -erikoisversion verkkomyynnissä syyskuussa. Tämä menestys lisää yhtiön sitoutumista digitaalisen kaupan kasvuun.

Alan johtava verkkokonfiguraattori

Autoteollisuudessa yleisesti käytetyn “rakenna autosi alusta asti” -konseptin sijaan Volvo tarjoaa asiakkaille yksinkertaisen ja toimivan auton luontikokemuksen, joka alkaa niin kutsutusta suunnittelijan valinnasta, jota asiakas voi sitten muokata oman makunsa ja budjettinsa mukaan.

Kun valinta on tehty, asiakas saa lyhyen videon, joka esittelee autoa toiminnassa.

Tämä on yksinkertainen ja hauska premium-luokan elämys.

Alan johtavat verkkosivut

Volvon uudistuva verkkosivusto ei ole enää pelkkä tiedonlähde. Se on kokemus, jossa jokainen ruutu ja yksityiskohta on aseteltu Volvo-merkin ja sen arvojen mukaisesti.

Jälleenmyyjät

Monet automerkit investoivat niin kutsuttuihin merkkikeskuksiin, jotka sijaitsevat suurissa kaupungeissa. Volvo uskoo, että jokainen Volvo-jälleenmyyjä on oma merkkikeskuksensa. Tämän vuoksi yhtiö on alkanut soveltaa seuraavia periaatteita:

Kaikilla uusilla jälleenmyyjillä on yhteinen ulkoasu. Sisä- ja ulkotilat näyttävät ja tuntuvat skandinaavisilta ja volvomaisilta.

Nykyiset jälleenmyyntiliikkeet uudistetaan samaan tapaan, ja pienet yksityiskohdat kruunaavat kokonaisuuden. Tiloissa näkyvät Volvon skandinaaviset juuret, avainominaisuudet ja asiakasedut.

Volvo ottaa käyttöön pikantteja yksityiskohtia, jotka alleviivaavat yhtiön skandinaavista ja ruotsalaista perimää. Esimerkkejä tästä ovat juomien tarjoaminen ruotsalaisista laseista, äänet ja tuoksut, jotka kuvastavat skandinaavista henkeä, sekä odotustilat, joissa tarjotaan ruotsalaisen keittiön tuotoksia.

Henkilökunnat käyvät läpi koulutusohjelman, jossa he tutustuvat näihin uusiin asiakaspalvelukäytäntöihin ja -kriteereihin. Eurooppalaisten jälleenmyyntiliikkeiden henkilökuntien vaatetuksesta vastaa ruotsalainen muotisuunnittelija Oscar Jacobsson.

Huolto

Viimeinen osa Volvo Way to Market -strategiaa on henkilökohtainen Volvo-huolto, jonka oleellisena osana on omamekaanikko asiakasta varten. Auton luovutuksen yhteydessä asiakas esitellään omamekaanikolle, joka huolehtii asiakkaasta ja autosta koko omistajuuden ajan. Tämä ohjelma vaatii luonnollisesti paljon koulutusta ja kehitysohjelman, joka on jo käynnissä. Jotkin maat ovat jo ottaneet käyttöön omamekaanikkokonseptin pilottiohjelmana, ja asiakastyytyväisyys näillä markkina-alueilla on lisääntynyt huomattavasti. Vuoteen 2018 mennessä kaikki maailman Volvo-jälleenmyyjät tarjoavat tämäntyyppistä huoltoa.

16.12.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group vuonna 2013

Tilivuonna 2013 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 209,5 miljoonaa euroa (7,2 miljoonaa euroa vuonna 2012).

Tuotot jakson aikana olivat 13,3 miljoonaa euroa (13,6 miljoonaa euroa) ja nettotulot 104,8 miljoonaa euroa

(59,2 miljoonaa euroa). Vuoden kansainvälinen myynti käsitti 427 840 (421 951) autoa, mikä merkitsi 1,4 prosentin kasvua

vuoteen 2012 verrattuna. Liikevoitto oli seurausta kulujen hallinnasta ja vahvasta myynnistä, ja se on selkeä todiste Volvon

kasvusta muutossuunnitelman puitteissa. Vuonna 2014 yhtiö odottaa pysyvänsä plussalla ja ennustaa kansainvälisen myynnin kasvavan yli 5 prosenttia.

Volvo on ollut toiminnassa vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista

autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2013 noin 427 000 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang

Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin

amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2013 yli 23 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) ja Chengdussa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina).

Volvo on päättänyt ottaa käyttöön strategian, joka on räätälöity erityisesti yhtiön omia tarpeita varten
Volvon markkinointi-, myynti- ja asiakaspalvelujohtaja Alain Visser