Volvo Cars ja POC esittelevät suojaavan pyöräilykonseptin

Onnettomuustietojen mukaan 50 prosenttia kaikista liikenteessä menehtyneistä pyöräilijöistä on törmännyt autoon

USA:ssa vuonna 2012 menehtyneiden pyöräilijöiden määrä (726) kasvoi 6,5 prosenttia vuoteen 2011 verrattuna, ja loukkaantumiset (49 000) kasvoivat 2,1 prosenttia

Volvon, POC:n ja Ericssonin välinen yhteistyö pyrkii lopettamaan autojen ja polkupyörien väliset yhteentörmäykset

Volvo, suojaavia urheiluvarusteita valmistava ruotsalainen POC sekä Ericsson esittelevät autoteollisuudessa ennennäkemättömän turvallisuustekniikan, joka yhdistää autojen kuljettajat ja pyöräilijät. Innovaatio paljastetaan International CES -messuilla Las Vegasissa 6.-9. tammikuuta, 2015.

Tekniikka koostuu autosta ja kypäräprototyypistä, jotka yhdistettynä toisiinsa mahdollistavat kaksisuuntaisen tiedonsiirron. Se antaa Volvo-kuljettajille ja pyöräilijöille läheisyysvaroituksia ja auttaa näin välttämään onnettomuuksia. Yksikään toinen autonvalmistaja ei ole aikaisemmin lähestynyt tätä ongelmaa yhteystekniikan kautta.

Pyöräilyn suosio jatkaa kasvuaan kansainvälisesti ja yhä useammat kulkevat päivittäiset työmatkansa polkupyörällä. Tämä on lisännyt myös vakavien pyöräilyonnettomuuksien määrää, mitä ei voi Volvon ja POC:n mielestä hyväksyä. Ongelma on haasteellinen ja sitä täytyy lähestyä innovatiivisesti. Volvon City Safety -järjestelmä havaitsee pyöräilijät, varoittaa heistä ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti. City Safety oli alan ensimmäinen askel kohti parempaa pyöräilijöiden turvallisuutta. Tämä kehitystyö on luonut uraa innovatiiviselle kypärätekniikkakonseptille, joka esitellään International CES -messuilla 2015.

Pyöräilijöiden suosimaa älypuhelinsovellusta (esim. Strava) käyttämällä pyöräilijän sijainti voidaan jakaa Volvo-pilven kautta autoon ja päinvastoin. Jos tekniikka laskee välittömän törmäysvaaran, molempia tielläliikkujia varoitetaan, jotta he voivat toimia onnettomuuden välttämiseksi. Volvo-kuljettaja saa varoituksen lähellä olevasta pyöräilijästä tuulilasiin. Varoitus annetaan, vaikka pyöräilijä olisi kuolleessa kulmassa toisen ajoneuvon takana tai heikosti nähtävissä pimeällä. Pyöräilijää varoitetaan kypärään asennetulla varoitusvalolla. Katso video

Innovatiivinen konsepti on Volvon, POC:n ja Ericssonin välisen ruotsalaisen yhteistyön tulosta. Pilvipohjaisella turvallisuuskonseptilla on jännittäviä kehitysmahdollisuuksia, ja se auttaa lopulta pelastamaan henkiä.

Klas Bendrik, Volvon IT-johtaja, totesi seuraavaa:

– Volvon, POC:n ja Ericssonin yhteistyö on tärkeä merkkipaalu Volvon visiossa valmistaa autoja, jotka eivät joudu onnettomuuksiin. Vakiona täysin uudessa XC90-mallissa oleva City Safety -järjestelmä osaa jo havaita pyöräilijät, varoittaa heistä ja jarruttaa automaattisesti onnettomuuksien välttämiseksi. Mutta nyt, pilvipohjaisia turvallisuusjärjestelmiä tutkimalla, olemme lähempänä autojen ja pyöräilijöiden välisten kuolleiden kulmien poistamista ja yhteentörmäysten välttämistä.

Stefan Ytterborn, POC:n pääjohtaja ja perustaja, jatkoi:

– Tehtävämme on tehdä parhaamme ihmishenkien säästämiseksi ja onnettomuuksien seurausten minimoimiseksi. Kumppanuus Volvon kanssa sopii hyvin tavoitteisiimme, ja olemme innostuneita näkemään, kuinka voimme edesauttaa pyöräilijöiden turvallisuutta sekä lisätä vuorovaikutusta autojen ja pyöräilijöiden välillä.

Per Borgklint, Ericssonin tukiratkaisujen liiketoimintayksikön johtaja, sanoi:

– Verkostunut yhteiskunta luo parhaimmillaan yhteyksiä, joilla säästetään ihmishenkiä. Viimeisin projektimme Volvon kanssa keskittyy miljoonien tiellä liikkuvien pyöräilijöiden suojaamiseen. Se on esimerkki innovaatiosta, joka voi muuttaa maailmaa. Tuemme ylpeinä tätä tärkeää hanketta yhdessä POC:n kanssa ja haemme jatkossakin yhteyspohjaisia hankkeita, joilla luomme rajattomia uusia mahdollisuuksia.

Huomautuksia toimittajille:

Pyöräilytilastoja:

Maailmalla myytiin vuonna 2013 yhteensä 132,3 miljoonaa polkupyörää (lähde: NPD Group 2013)

Pekingin hallitus toivoo, että 25 prosenttia ihmisistä käyttäisi vuonna 2015 liikkumiseen polkupyörää (lähde: The Guardian, marraskuu 2013)

Göteborgissa pyöräilijöiden määrä kasvoi vuonna 2013 peräti 30 prosenttia (lähde: Göteborgs Posten, marraskuu 2014)

4 533 pyöräilijää loukkaantui Berliinissä vuonna 2012 (lähde: The Guardian, marraskuu 2013)

55 prosenttia kohtalokkaista pyöräilyonnettomuuksista EU-23-maissa tapahtuu kaupunkialueilla (lähde: CARE Database, Euroopan komissio 2012).

USA:ssa 69 prosenttia kaikista pyöräilijäkuolemista tapahtui vuonna 2012 kaupunkialueilla (lähde: National Highway Traffic Safety Administration/Traffic Safety Facts, huhtikuu 2014)

USA:ssa 726 pyöräilijää menehtyi vuonna 2012 (kasvua vuoteen 2011 oli 6,5 prosenttia), ja 49 000 loukkaantui (+2,1 prosenttia vuoteen 2011 verrattuna) (lähde: NHTSA/Traffic Safety Facts, marraskuu 2013)

Isossa-Britanniassa vuonna 2013 pyöräilijöiden vakavia loukkaantumisia tapahtui 31 prosenttia enemmän kuin vuonna 2009 (lähde: Department for Transport, Reported Road Casualties Great Britain: 2013 Annual Report)

USA:ssa pyöräilijöiden loukkaantumisten ja kuolintapausten kokonaiskustannukset ovat yli 3 miljardia euroa vuodessa (lähde: National Safety Council 2012)

Saksassa, Hollannissa ja Puolassa yli 85 prosenttia pyöräilijäkuolemista tapahtui risteyksissä (lähde: CARE Database, Euroopan komissio 2012)

Joissakin maissa yli 75 prosenttia liikennekuolemista koskee jalankulkijoita tai pyöräilijöitä (lähde: WHO Fact Sheet # 358, maaliskuu 2013)

Volvo City Safety

Vuoden 2013 keväästä lähtien kaikki uudet Volvo-autot on varustettu pyöräilijöiden havaitsemistoiminnolla ja automaattijarrutuksella. Volvon järjestelmä havaitsee pyöräilijät tutkaa ja kameraa käyttämällä. Se perustuu edistykselliseen anturitekniikkaan ja voi käyttää täyttä automaattijarrutusta, jos auto on vaarassa osua pyöräilijään.

Volvo visio 2020 – ja siitä eteenpäin

Volvon mielestä liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia ei voi hyväksyä. Ruotsalainen turvallisuuspioneeri on laatinut vuodelle 2020 vision, jonka mukaan kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo-autossa vuoden 2020 jälkeen. Tämän jälkeen tavoitteena on valmistaa autoja, jotka eivät enää joudu onnettomuuksiin.

19.12.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com