Volvo Cars juhlistaa 20-vuotista AWD-nelivetojärjestelmää lumen keskellä

Premium-autonvalmistaja Volvo juhlistaa AWD-nelivetojärjestelmänsä 20-vuotista taivalta viemällä suorituskykyiset autonsa äärirajoille Pohjois-Ruotsissa sijaitsevan Åren hiihtokeskuksen jäisillä järvillä.

Ruotsalainen autonvalmistaja järjestää talvikoeajoja, joissa se esittelee sekä mekaanisia että uusia sähköisiä AWD-ratkaisuja XC90-, V90 Cross Country- ja V40 Cross Country -malleissa.

– Volvon autoihin yhdistetään usein ruotsalainen termi ”framkomlighet” – kyky päästä määränpäähän sääolosuhteista riippumatta. Tämä on tärkeä osa perintöämme ja kuvastaa identiteettiämme. Huippumalleihimme hiljattain esitelty sähköinen AWD-järjestelmä tehostaa suorituskykyä tällä tärkeällä osa-alueella, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.

AWD-tekniikan edistysaskeleet näkyvät parempana ajettavuutena, vakautena ja pitona ja mahdollistavat itsevarman, ketterän ja nautinnollisen ajokokemuksen. Samalla polttoaineen kulutus on vähentynyt.

– Sähköistäminen tuo AWD-tekniikkaan vielä enemmän joustavuutta. Ensimmäiset merkit tästä voi nähdä XC90 T8 Twin Engine -mallissa, jossa on sähköinen taka-akselin vetoyksikkö. Edetessämme kohti täyssähköautoja ja muita voimansiirtosovelluksia käytössämme on enemmän mahdollisuuksia ohjata jokaista moottoria ja pyörää erikseen tieolosuhteiden tai ajotyylin perusteella, Henrik Green toteaa.

AWD-tekniikan kehittyessä mekaanisten järjestelmien paino on laskenut ja tehokkuus parantunut. Active On Demand -tekniikan myötä kaikki neljä pyörää ovat aina tarvittaessa valmiina tehon välittömään jakoon takapyörille. Todellista tehon määrää säädellään, jotta saavutetaan oikeat ajettavuuteen, vakauteen ja pitoon liittyvät ominaisuudet. Volvon nykyinen mekaaninen AWD-järjestelmä on rakenteeltaan modulaarinen, ja sitä käytetään kaikissa Volvo -malleissa.

– Ymmärrämme asiakkaidemme tarpeita. He tarvitsevat joustavan nelivetoratkaisun, joka mukautuu nopeasti ja automaattisesti tosielämän erilaisiin olosuhteisiin. Volvon AWD on yhtä paljon turvallisuusominaisuus kuin ajodynamiikkajärjestelmä, ja olemme sitoutuneet kehittämään itsevarmaa, tasapainoista ja nautinnollista ajettavuutta, jossa korostuu täydellinen hallinnan tunne, Henrik Green lisää.

Nelivetoversiot käsittävät yli 50 prosenttia uuden 90-sarjan autotilauksista. Volvon mallistossa kaiken kaikkiaan lukema on yli 40 prosenttia.

Katso video täältä

Huomautuksia toimittajille:

Volvon AWD-järjestelmien kehitystyö ja testaaminen ulottuvat yli 20 vuoden taakse. Ensimmäinen sarjatuotantoon päässyt Volvon AWD-auto oli Volvo 850 -farmari, joka lanseerattiin vuoden 1996 toukokuussa 2,5-litraisen I5T-turbomoottorin (193 hv) ja viisivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kanssa.

850-malliin vahvasti pohjautuva Volvo V70 sai AWD-nelivedon vuonna 1997. Samana vuonna Volvo valmisti ensimmäisen Cross Country V70XC -version, joka loi uuden autotyypin vahvalla muotoilullaan ja kyvykkäillä ominaisuuksillaan maanteillä ja niiden ulkopuolella.

Volvo esitteli yksityiskohtaisen AWD-ohjelmansa, kun se aloitti ensimmäisen sukupolven XC90:n kehitystyön. Palkittu SUV-malli lanseerattiin vuoden 2002 Detroitin autonäyttelyssä. Ensimmäisen sukupolven XC90-malliin oli valinnaisesti saatavilla Haldex Traction Generation 2 -nelivetojärjestelmä 2.5T-bensiiniturbomoottorin yhteydessä. 3,2-litraisen T6-voimanlähteen kanssa AWD oli vakiona.

25.1.2017

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group 2015

Tilivuonna 2015 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 703,9 miljoonaa euroa (226,3 miljoonaa euroa vuonna 2014). Tuotot

jakson aikana olivat yhteensä 17,4 miljardia euroa (14,6 miljardia euroa). Vuoden 2015 myynti oli ennätykselliset 503 127

autoa, mikä merkitsi 8 prosentin kasvua vuoteen 2014 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille

eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista

autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2015 yhteensä 503 127 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen

Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia

ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2015 lähes 29 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-,

markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee

Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja

Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä

(Ruotsi).

Volvon AWD on yhtä paljon turvallisuusominaisuus kuin ajodynamiikkajärjestelmä, ja olemme sitoutuneet kehittämään itsevarmaa, tasapainoista ja nautinnollista ajettavuutta.
Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green