Volvo Cars käynnistää Ison-Britannian suurimman ja kunnianhimoisimman autonomisen ajamisen projektin

Premium-autonvalmistaja Volvo aikoo aloittaa Ison-Britannian kunnianhimoisimman autonomisen ajamisen projektin ensi vuonna voidakseen tuoda markkinoille nopeammin tekniikkaa, joka voi vähentää merkittävästi auto-onnettomuuksia ja ruuhkia sekä säästää kuljettajien aikaa.

Ruotsalaisyhtiö on ollut synonyymi autoturvallisuudelle vuodesta 1959, jolloin se kehitti kolmipisteturvavyön. Nyt Volvo on kehittämässä kansainvälisesti autonomisen ajamisen järjestelmiä osana sitoutumistaan tavoitteeseen, jonka mukaan kukaan ei menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo -autossa enää vuonna 2020.

– Autonominen ajaminen edustaa merkittävää loikkaa eteenpäin autoturvallisuudessa. Mitä nopeammin autonomiset autot saadaan maanteille, sitä enemmän ihmishenkiä säästyy, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Samuelsson kertoo näkemyksistään Volvon ja vakuutusalan tutkimusorganisaatio Thatchamin seminaarissa Lontoossa 3. päivä toukokuuta. Tilaisuuden aihe käsittelee tulevaisuutta autonomisten autojen kanssa ja pohtii tekniikan vaikutuksia vakuutusalaan.

Isossa-Britanniassa järjestettävän autonomisen ajamisen kokeen nimi on Drive Me London, ja se eroaa muista ohjelmista käyttämällä perheitä, jotka ajavat autonomisia autoja julkisilla maanteillä.

Volvo kerää tietoja jokapäiväisiltä käyttäjiltä ja kehittää niiden avulla autonomisia autoja, jotka sopivat tosielämän ajo-olosuhteisiin sen sijaan, että se luottaisi vain testiratojen epärealistisempiin olosuhteisiin. Thatcham Research tarjoaa kokeessa tarvittavat teknisten tietojen analyysit ja ammattimaiset testikuljettajat.

Drive Me London -ohjelma käynnistyy vuoden 2017 alkupuolella rajatulla määrällä autoja. Se laajenee vuonna 2018 käsittämään jopa 100 autonomista autoa, mikä tekee siitä suurimman ja laajimman autonomisen ajamisen testiohjelman Britannian maanteillä.

Itse ajavat autot lupaavat mullistaa Britannian maantiet neljällä pääosa-alueella, jotka ovat turvallisuus, ruuhkat, saasteet ja ajansäästö.

Puolueettomien tutkimusten mukaan autonomisella ajamisella on potentiaalia vähentää auto-onnettomuuksia merkittävästi, joissakin tapauksissa jopa 30 prosentilla. Jopa 90 prosenttia kaikista onnettomuuksista aiheutuu kuljettajan virheestä tai keskittymisen herpaantumisesta. Näitä tekijöitä saadaan karsittua tehokkaasti autonomisissa autoissa.

– Autonvalmistajat ennustavat, että autonomisia autoja, jotka antavat kuljettajan ”poistua oravanpyörästä” tietyillä matkan osilla, tulee saataville arviolta vuodesta 2021. Epäilemättä onnettomuuksien määrä laskee merkittävästi. Tämä on jo toteutunut uusissa autoissa, joissa on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. NHTSA:n suorittamat tutkimukset USA:ssa ennustavat, että vuoteen 2035 mennessä onnettomuudet ovat vähentyneet 80 prosenttia autonomisen ajotekniikan ansiosta.Tilanteissa, joissa yhteentörmäystä ei voi välttää, törmäysnopeudet vähenevät autonomisten järjestelmien ansiosta, kertoo Thatcham Researchin johtaja Peter Shaw.

Ruuhkien suhteen autonomiset autot mahdollistavat liikenteen sulavamman etenemisen, mikä vähentää myös haitallisia päästöjä ja saasteita. Vähentyneet ruuhkat säästävät lisäksi kuljettajien aikaa.

– Autonomisilla autoilla on lukuisia etuja. Sen vuoksi hallitusten täytyy huolehtia lainsäädännöstä ja infrastruktuurista, jotka sallivat autonomiset autot maanteille mahdollisimman pian. Autoteollisuus ei voi huolehtia kaikesta itse. Tarvitsemme hallitusten apua, Håkan Samuelsson toteaa.

Volvo ja autonominen ajo, katso video 1 , video 2

27.4.2016

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group 2015

Tilivuonna 2015 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 703,9 miljoonaa euroa (226,3 miljoonaa euroa vuonna 2014). Tuotot

jakson aikana olivat yhteensä 17,4 miljardia euroa (14,6 miljardia euroa). Vuoden 2015 myynti oli ennätykselliset 503 127

autoa, mikä merkitsi 8 prosentin kasvua vuoteen 2014 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille

eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista

autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2015 yhteensä 503 127 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen

Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia

ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2015 lähes 29 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-,

markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee

Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja

Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä

(Ruotsi).

Mitä nopeammin autonomiset autot saadaan maanteille, sitä enemmän ihmishenkiä säästyy.
Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson