Volvo Cars käyttää maailman edistyksellisintä alustasimulaattoria uuden sukupolven autojen kehitystyössä

Volvo on ensimmäinen premium-autojen valmistaja, joka on hankkinut käyttöönsä maailman edistyksellisimmän Vi-Grade-alustasimulaattorin seuraavan sukupolven mallien kehitystyötä varten. Samaa laitteistoa käyttävät myös Ferrari ja Porsche.

Simulaattori tarjoaa mielenkiintoisia virtuaaliympäristöjä, kuten Saksan kuuluisan Nürburgringin radan sekä testiratoja Ruotsissa sijaitsevasta Volvon omasta salaisesta testilaitoksesta. Sen ansiosta Volvo voi kehittää erittäin varhaisessa vaiheessa autojensa ajovakautta suurissa nopeuksissa, tasapainoa ja yksittäisiä ajotila-asetuksia, mikä johtaa lopulta ajoneuvoihin, jotka reagoivat paremmin ja ovat nautinnollisempia ajettavia.

Innostavaa hallintaa

– Sijoitamme merkittävästi ihmisiin, tekniikkaan ja toimitiloihin, jotta voimme hienosäätää Volvon ajokokemusta. Tavoitteemme on tarjota ohjauspyörän takana täyttä hallintaa ja helppokäyttöisyyttä. Parannamme ajettavuutta koko Volvo -mallistossa, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Peter Mertens.

Ruotsalainen autonvalmistaja käyttää simulaattorin virtuaaliympäristöjä tukemaan suurten nopeuksien ajovakauden, tasapainon ja yksittäisten ajotila-asetusten kehitystyötä varhaisessa vaiheessa. Simulaattorin ansiosta asetuksia voi testata nopeasti, ja se yhdistää oikean kuljettajan kokeellisen arvion ja tietokoneavusteisen objektiivisen data-analyysin.

Simulaattori merkitsee Peter Mertensin mukaan uutta alkua Volvolle ajokokemuksen kehitystyössä:

– Olemme investoineet viime aikoina merkittävästi tutkimus- ja kehitystyöresursseihin ja tuotekomponentteihin, ja nyt nämä sijoitukset alkavat kantaa hedelmää. Täysin uusi skaalattava alusta (SPA), modulaarinen voimansiirto-ohjelma ja uusimmat alustakomponentit ovat erinomainen lähtöpiste.

Vapautta innovaatioihin

Uusi simulaattori tuo lisää vapauksia innovaatioihin konseptien kehitysvaiheessa ja lyhentää kehitysaikoja. Peter Mertensin mukaan lopputuloksena on emotionaalisesti latautuneempi ajokokemus.

– Uuden simulaattorin etuna on, että se antaa meille mahdollisuuden kokea laskentamallit fyysisesti ja arvioida niitä käyttämällä oikeita kuljettajia. Meidän ei tarvitse vain tuijottaa kaavioita ja numeroita kokoushuoneessa. Tämä on yksi osoitus sitoutumisestamme ihmiskeskeiseen kehitystyöhön ja kulmakivi ainutlaatuisen ajokokemuksen tuottamisessa, toteaa Volvon ajoneuvodynamiikkajohtaja Stefan Karlsson.

Simulaattoria esittelevä video löytyy tältä sivustolta

Huomautuksia toimittajille:

Lisätietoja VI-Gradesta on täällä.

6.10.2015

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

Volvo Car Group vuonna 2014
Tilivuonna 2014 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 238, 5 miljoonaa euroa (203,2 miljoonaa euroa vuonna 2013). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 13,8 miljardia euroa (12,9 miljardia euroa). Vuoden 2014 myynti oli ennätykselliset 465 866 autoa, mikä merkitsi 8,9 prosentin kasvua vuoteen 2013 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa muutosohjelmaan tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Tänään Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2014 yhteensä 465 866 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999.
Volvolla oli joulukuussa 2014 yli 26 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) ja Chengdussa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Tavoitteemme on tarjota ohjauspyörän takana täyttä hallintaa ja helppokäyttöisyyttä. Parannamme ajettavuutta koko Volvo-mallistossa
Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Peter Mertens