Volvo Cars laajentaa kansainvälistä tuotantoaan ensimmäisellä USA:n tehtaalla

Premium-autonvalmistaja Volvo vihkii tänään käyttöön ensimmäisen yhdysvaltalaisen tuotantolaitoksensa Charlestonissa, Etelä-Carolinassa. Uusi tehdas vakiinnuttaa yhtiön aseman maailmanlaajuisena autonvalmistajana, jolla on tuotantolaitoksia kaikilla kolmella suurella myyntialueella.

Huippuluokan tehtaan rakentaminen Etelä-Carolinaan on osa Volvon kansainvälistä tuotantostrategiaa, jonka ohjenuorana on “rakenna siellä, missä myyt”.

Ensimmäinen yhdysvaltalainen tuotantolaitos täydentää Volvon kahta tuotantokeskusta ja yhtä moottoritehdasta Euroopassa, kolmea autotehdasta ja yhtä moottoritehdasta Kiinassa sekä kokoonpanotehtaita Intiassa ja Malesiassa.

Charlestonin tehdas alkaa valmistaa vuoden 2018 syksyllä uutta urheilullista Volvo S60 -sedania, joka pohjautuu yhtiön skaalautuvaan SPA-alustaan. Vuodesta 2021 alkaen tehtaassa valmistetaan myös seuraavan sukupolven Volvo XC90 -katumaastureita. Tehtaalla valmistettavat autot on tarkoitettu sekä USA:n markkinoille että vientiin.

– Charlestonin tehdas vakiinnuttaa USA:n kolmanneksi kotimarkkinaksemme. Sedan-segmentti ja SPA-alustan tarjoama parempi tuottavuus luovat merkittäviä kasvumahdollisuuksia Volvolle USA:ssa ja muualla maailmassa, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Volvo investoi tuotantotoimintaan USA:ssa noin 950 miljoonaa euroa. Yhtiö luo Charlestonin tehtaalle tulevina vuosina noin 4 000 uutta työpaikkaa. Noin 1 500 henkilöä työllistetään tämän vuoden loppuun mennessä.

– Ensimmäisen amerikkalaisen tehtaan avaaminen on todella iso juttu. USA:n liiketoiminta kehittyy hyvin, automme ovat voittaneet arvostettuja palkintoja ja uudella Etelä-Carolinan tehtaalla on suuri merkitys Volvolle ja paikalliselle yhteisölle, kertoo Volvo Car USA:n pääjohtaja Anders Gustafsson.

Uusi Charlestonin tehdas sisältää 300 henkilön toimistorakennuksen, jossa on työntekijöitä tutkimus- ja kehitystyö-, hankinta-, laadunvarmistus- ja myyntiosastoilta. Tehdas voi valmistaa 150 000 autoa vuodessa täydellä kapasiteetilla. Tontin pinta-ala on 6,5 neliökilometriä ja rakennusten pinta-ala 213 677 neliömetriä. Tehtaan rakennustyöt alkoivat vuonna 2015.

Volvo alkaa rakentaa lataushybridiautoja kaikilla tehtaillaan maailmanlaajuisesti. Yhtiö ilmoitti vuonna 2017 strategiastaan sähköistää kaikki uudet mallit vuodesta 2019 alkaen.

20.6.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2017

Tilivuonna 2017 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 421,6 miljoonaa euroa (1 113,5 miljoonaa euroa vuonna 2016). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 21,3 miljardia euroa (18,3 miljardia euroa). Vuoden 2017 myynti käsitti ennätykselliset 571 577 autoa, mikä merkitsi 7,0 prosentin kasvua vuoteen 2016 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2017 yhteensä 571 577 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvo Car USA:n pääjohtaja Anders Gustafsson