Volvo Cars lähestyy tulevaisuutta ilman onnettomuuksia avaamalla AstaZero-koeradan

AstaZero on maailman ensimmäinen täysikokoinen koerata, jolla testataan tulevaisuuden liikenneturvallisuusratkaisuja. Sen avaaminen on tuonut Volvon lähemmäksi visiota, jonka mukaan vuonna 2020 kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo-autossa.

Tärkeä toimenpide tämän tavoitteen saavuttamiseksi on aktiivisten turvallisuusjärjestelmien kehitys, mikä auttaa estämään onnettomuuksien syntyä. Nämä aktiiviset järjestelmät ovat AstaZero-koeradan prioriteetti. Testikeskus sijaitsee lähellä Volvon päämajaa Länsi-Ruotsissa.

Yksi keskuksen tärkeimmistä eduista on sen joustavuus. Rakenne mahdollistaa ainutkertaisten mukautettujen liikenneympäristöjen rakentamisen. AstaZeron pääjohtaja Pether Wallin kommentoi uutuutta seuraavasti:

– Voimme simuloida kaikentyyppisiä tosielämän liikennetilanteita. Useimmilla koeradoilla mahdollisuudet ovat rajoitetummat.

Keskuksessa voidaan luoda monia eri testiolosuhteita, kuten ruuhkaisia kaupunginkatuja, valtateitä, monikaistaisia moottoriteitä ja risteyksiä. Nämä olosuhteet ovat kriittisiä tutkittaessa tapaa, jolla autot ovat vuorovaikutuksessa liikkuvien esteiden, kuten toisten autojen, jalankulkijoiden, polkupyörien, mopojen, moottoripyörien, kuorma-autojen, bussien ja jopa eläinten kanssa. Tietyissä tutkimuksissa, kuten monimutkaisissa liikennetilanteissa ja suurissa nopeuksissa, robotit käyttävät testiajoneuvoja.

– Turvallisuuden testaaminen realistisissa olosuhteissa on ehdoton edellytys aktiivisten turvallisuusjärjestelmien kehitystyössä. Uudella keskuksella on monia tärkeitä tehtäviä. Se auttaa meitä saavuttamaan turvallisuustavoitteemme ja kehittämään autoja, jotka eivät joudu onnettomuuksiin. Lisäksi voimme kehittää turvallisuustoimintoja, jotka suojaavat auton ulkopuolisia henkilöitä, kuten jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, kertoo Anders Axelson Volvon turvallisuuskeskuksesta.

Tutkimus- ja kehitystyö

Yksi AstaZeron päätehtävistä on toimia alustana uuden sukupolven turvallisuustekniikoiden tutkimus- ja kehitystyössä. Täällä, yhteistyössä yliopistojen ja teollisuuskumppaneiden kanssa, Volvo tekee runsaasti tutkimustyötä strategisesta ajoneuvotutkimuksesta ja innovaatioprojekteista kohdistettuihin tutkimusprojekteihin.

AstaZerossa tehtävään työhön kuuluu myös autonomisen ajamisen tekniikan kehitystyö ja testaus. Kyseessä on älykäs kuljettajan tukijärjestelmä, jonka tarkoituksena on vähentää onnettomuuksia ja parantaa ajokokemusta. Lisäksi kehitteillä on edistyksellisiä järjestelmiä, jotka auttavat torjumaan kuljettajan keskittymiskyvyn herpaantumista ja väsymystä.

Vaikka vuoden 2020 tavoite voi olla kunnianhimoinen, Volvolla on syytä optimismiin. Kuten yhtiön innovatiiviset turvallisuusratkaisut ovat jo osoittaneet, tulevaisuus ei ole enää kaukana.

Anders Axelson on luottavainen:

– Ruotsin autoteollisuus on johtavassa asemassa aktiivisen turvallisuuden saralla. AstaZeron ansiosta meillä on loistavat mahdollisuudet säilyttää asemamme. Olemme maailman ainoa autonvalmistaja, joka on ottanut tavoitteekseen nolla kuolonuhria tiettyyn määräaikaan mennessä, ja olemme ainoa maa, jonka hallitus tukee tätä visiota.

Tietoja AstaZerosta

AstaZero AB on rakentanut 55 miljoonan euron koeradan Göteborgin ulkopuolelle. AstaZeron keskus perustuu yhteistyöhön yliopistojen, teollisuuden ja viranomaisten kanssa, ja se toimii avoimena kansainvälisenä alustana kaikille kiinnostuneille sidosryhmille, kuten autonvalmistajille, hankkijoille, lainsäätäjille, yliopistoille ja teknisille instituuteille eri puolilta maailmaa. AstaZeron teollisuuskumppaneita ovat Volvo Car Group, Volvo Group, Scania, Autoliv ja Test Site Sweden. Nimi Asta (Active Safety Test Area) viittaa keskuksen ja nollaliikennekuolemavision yhteyteen.

Rakenne

AstaZeron kokonaispinta-ala on noin 2 000 000 neliömetriä, ja päällystettyä pintaa on 250 000 neliömetriä. Keskusta ympäröi 5,7 kilometriä pitkä valtatie, joka yhdistyy kaupunkiympäristöön neljällä lohkolla (40 kertaa 25 metriä). AstaZerossa on myös suurten nopeuksien alue, joka koostuu halkaisijaltaan 240 metrin ympyrästä ja lisäalueista, jotka liittyvät 700 metriä pitkään monikaistaiseen tiehen.

Testiympäristöt

Maaseututie

Maaseututie sisältää yhteensä kymmenen avointa ja kätkettyä pistettä, joissa auton eteen ilmestyy kohteita. Alue on suunniteltu kuljettajan käyttäytymisen tutkimiseen, ja sillä voidaan käyttää piilotettuja tai äkillisesti ilmestyviä esteitä. Tiellä on kaksi T-risteystä ja kylteillä varustettu risteys. Kylttien kieltä voi vaihtaa asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Maaseututiellä on myös mm. bussipysäkkejä.

Kaupunkialue

Kaupunkialueella testataan pääasiassa ajoneuvon kykyä toimia vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa ja kykyä välttää törmäyksiä busseihin, pyöräilijöihin, jalankulkijoihin ja muihin tielläliikkujiin. Alue kattaa monia ala-alueita, kuten kaupungin keskustan, jossa on erilevyisiä katuja ja kaistoja, bussipysäkkejä, jalkakäytäviä, polkupyöräkaistoja, katuvaloja ja taustarakennuksia. Kaupunkialueella on myös tiejärjestelmä, joka sisältää erilaisia testiympäristöjä, kuten liikenneympyröitä.

Monikaistainen tie

Monikaistainen tie koostuu neljästä kaistasta. Ne on yhdistetty suuren nopeuden alueeseen kiihtyvyyspätkällä, joka on noin 300 metriä pitkä, 7 metriä leveä ja sisältää kääntösilmukan pitkille ajoneuvoille. Monikaistaisella tiellä voidaan testata useita eri skenaarioita, kuten kaistanvaihtoja sekä onnettomuus- ja ylitystilanteita.

Suuren nopeuden alue

Koeradan keskellä sijaitseva suuren nopeuden alue koostuu kahdesta kiihdytystiestä. Ensimmäinen niistä on noin 1 kilometriä pitkä. Kahden kiihdytystien lisäksi kiihdytyksiin voidaan käyttää myös monikaistaista tietä, joten ajoneuvot voivat tulla suuren nopeuden alueelle kolmesta eri suunnasta. Tällä alueella keskitytään pääasiassa ajoneuvodynamiikkaan, kuten väistöliikkeisiin erittäin suurissa nopeuksissa.

21.8.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Anders Axelson Volvon turvallisuuskeskuksesta