Volvo Cars Tech Fund sijoittaa sähköautojen latausyhtiöön FreeWireen

Volvo Cars on hankkinut osuuden sähköautojen latausyhtiöstä FreeWire Technologiesista, mikä syventää autonvalmistajan sitoutumista täysin sähköiseen tulevaisuuteen.

Vaikka Volvon sähköistämisstrategia ei käsitä lataus- tai huoltoasemien suoraa omistajuutta, investointi FreeWireen vahvistaa yhtiön laaja-alaisen siirtymisen kohti sähköistä liikkuvuutta yhdessä yhteistyökumppanien kanssa.

FreeWire on San Franciscossa toimiva yritys, joka on edelläkävijä joustavassa sähköautojen pikalataustekniikan kehityksessä. Yritys erikoistuu sekä paikallaan tapahtuvaan että liikkuvaan pikalataustekniikkaan, jonka ansiosta sähköautojen lataus onnistuu nopeasti ja kattavasti.

Perinteisten kiinteiden pikalatausasemien asennus on tavallisesti kallis ja aikaa vievä prosessi. Se vaatii paljon päivityksiä, jotka tukevat latausasemien ja pääsähköverkon välistä yhteyttä. FreeWiren latausasemat poistavat monimutkaisuuden ja käyttävät matalaa jännitettä, minkä ansiosta niissä voidaan käyttää olemassa olevia pistorasioita. Näin kuljettajat voivat nauttia pikalatauksen eduista ilman, että sähköverkkoon täytyy muodostaa korkeajänniteliitäntää.

Volvolla on yksi autoteollisuuden edistyksellisimmistä sähköistämisstrategioista. Jokainen vuodesta 2019 lähtien julkaistava Volvo -auto sähköistetään, ja yhtiö tavoittelee vuoteen 2025 mennessä täyssähköautoilleen 50 prosentin osuutta maailmanlaajuisesta kokonaismyynnistään.

– Volvon tulevaisuus on sähköinen, mitä kuvastaa alan johtava sitoutuminen koko malliston sähköistämiseen. Jotta voimme edesauttaa sähköautojen laajempaa leviämistä, sähköauton lataamisesta täytyy tulla yhtä helppoa kuin polttoaineen tankkaamisesta. Sijoituksemme FreeWireen on vahva osoitus yhtiön panostuksesta tälle osa-alueelle, kertoo Volvo Cars Tech Fundin pääjohtaja Zaki Fasihuddin.

– FreeWire pikalataustekniikka tulee helpottamaan sähköistettyjen Volvojen käyttöä, sanoo Atif Rafiq, Volvo Cars digitaalisen toiminnan johtaja. Tavoitteemme on tehdä sähköistettyjen autojen käytöstä käytännöllisempää ja mukavampaa.

– Olemme innoissamme yhteistyöstä Volvon kanssa ja mahdollisuudesta tavoitella uusia markkinoita ja kehittää uusia liiketoimintamalleja sähköautojen pikalataustekniikallemme. Volvolla on loistava historia ja tulevaisuudenvisio, ja pääsemme yhteistyömme kautta hyödyntämään maailmanluokan tekniikkaa, testauskapasiteettia ja strategioita, jotka todella vauhdittavat yhtiömme kasvua, sanoo FreeWiren pääjohtaja Arcady Sosinov.

Volvo Cars Tech Fund perustettiin aikaisemmin tänä vuonna, ja sen tarkoituksena on investoida suuren potentiaalin start-up-yrityksiin eri puolilla maailmaa. Se keskittyy sijoittamaan strategisiin teknologiatrendeihin, jotka muuttavat koko autoteollisuutta. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi tekoäly, sähköistäminen, autonominen ajaminen sekä digitaaliset liikkuvuuspalvelut.

Volvo Cars Tech Fund ilmoitti aikaisemmin tänä vuonna ensimmäisestä investoinnistaan Luminar Technologiesiin, joka on johtava start-up-yritys autonomisissa ajoneuvoissa käytettävän kehittyneen anturitekniikan saralla. Volvo tekee yrityksen kanssa yhteistyötä LiDAR-anturitekniikan kehityksessä ja testauksessa.

Yritykset hyötyvät yhteistyöstä Volvo Cars Tech Fundin kanssa, sillä ne saavat mahdollisuuden vakiinnuttaa tekniikoitaan, kiihdyttää pääsyään markkinoille ja hyödyntää Volvon maailmanlaajuista verkostoa ja ainutlaatuista asemaa Kiinan automarkkinoilla.

24.10.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2017

Tilivuonna 2017 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 421,6 miljoonaa euroa (1 113,5 miljoonaa euroa vuonna 2016). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 21,3 miljardia euroa (18,3 miljardia euroa). Vuoden 2017 myynti käsitti ennätykselliset 571 577 autoa, mikä merkitsi 7,0 prosentin kasvua vuoteen 2016 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2017 yhteensä 571 577 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).