Volvo Carsin haastaja premium-sedanien segmenttiin on kauan odotettu S90-malli

Uusi Volvo S90 tuo Volvon premium-sedanien luokan kärkeen. S90 on Volvolle valtava askel eteenpäin. Ruotsalainen autonvalmistaja on paremmin tunnettu SUV-malleistaan ja sportswagoneistaan, mutta S90:n lanseerauksen myötä se aikoo ravistella premium-sedanien segmenttiä joukosta erottuvalla edustusluokan mallillaan.

S90 on varustettu lukuisilla uusilla tekniikoilla huippuedistyksellisistä turvallisuusratkaisuista pilvipohjaisiin sovelluksiin ja palveluihin. Se on erinomainen osoitus ruotsalaismerkin jatkuvasta muutoskyvystä.

– Kun lanseerasimme XC90-mallin, teimme aikomuksemme selväksi. Olemme nyt vahvasti mukana pelissä. Kymmenen miljardin euron investointi viiden viime vuoden aikana on auttanut meitä luomaan käsityksen Volvosta uudelleen. Lunastamme nyt lupauksemme uudelleensyntyneestä ja vaikuttavasta Volvo -merkistä, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Uusi Volvo S90 on varustettu kehittyneellä puoliautonomisella ajotoiminnolla. Pilot Assist –ajojärjestelmä käyttää ohjauspyörää hienovaraisesti ja pitää auton kaistaviivojen sisällä noin 130 km/h nopeuteen asti. Järjestelmän ei tarvitse enää seurata toista autoa. Pilot Assist -ajoavustin on jälleen yksi askel kohti täydellistä autonomista ajamista, joka on keskeinen innovaatioprojekti Volvolle.

S90-malliin on saatavilla myös puhdas ja voimakas T8 Twin Engine -plug-in-hybridivoimansiirto ja yksi suurten sedanien ylellisimmistä sisustuksista ja kehittyneimmistä tieto- ja viihdejärjestelmistä.

– Ajatuksemme oli tuoda jotakin täysin uutta tähän melko konservatiiviseen segmenttiin ja luoda ulkoasu, joka huokuu johtavuutta ja itsevarmuutta. Sisäpuolella olemme vieneet S90:n seuraavalle tasolle. Tarjolla on ylellinen kokemus, joka takaa mukavuuden ja hallinnantunteen, kertoo Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath.

S90 esittelee myös maailman ensimmäisen suurten eläinten havaitsemistoiminnon, joka on osa City Safety -järjestelmää. Se voi havaita suurikokoiset eläimet, kuten hirvet ja hevoset, sekä päivällä että yöllä. Tekniikka antaa varoituksen ja jarrutustukea onnettomuuden välttämiseksi. S90 on myös hyötynyt Volvon investoinneista erittäin kehittyneeseen alustasimulaattoriin.

– S90 on ottanut merkittävän harppauksen eteenpäin ajodynamiikan ja suorituskyvyn suhteen. Olemme suunnitelleet Volvon ajokokemuksen täysin uusiksi. Auto tarjoaa tarkkaa ja innostavaa hallintaa ja mukavuutta, sanoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Peter Mertens.

S90 esitellään julkisesti Pohjois-Amerikan autonäyttelyssä Detroitissa.

Video autosta löytyy täältä ja kaikki videot liittyen uuteen Volvo S90 -malliin on listattu täällä

Lisätietoja S90:n teknisistä tiedoista ja mallin lehdistöpaketti löytyy mediasivustolta

Lisäkuvia autosta

2.12.2015

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

Volvo Car Group vuonna 2014
Tilivuonna 2014 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 238, 5 miljoonaa euroa (203,2 miljoonaa euroa vuonna 2013). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 13,8 miljardia euroa (12,9 miljardia euroa). Vuoden 2014 myynti oli ennätykselliset 465 866 autoa, mikä merkitsi 8,9 prosentin kasvua vuoteen 2013 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa muutosohjelmaan tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista
Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Tänään Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2014 yhteensä 465 866 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999.
Volvolla oli joulukuussa 2014 yli 26 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) ja Chengdussa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Tarjolla on ylellinen kokemus, joka takaa mukavuuden ja hallinnantunteen
Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath