Volvo Carsin uudet Drive-E-voimansiirrot – taloudellinen ja suorituskykyinen ajonautinto innovatiivisilla tekniikoilla

Volvon uusi voimansiirtoratkaisujen Drive-E - mallisto nostaa tehokkaan ja taloudellisen ajonautinnon uudelle tasolle. Sylinterien määrä ei ole enää ratkaiseva tekijä tehokkuuden ja ajettavuuden määrittelemisessä.

Kaksilitraisen nelisylinterisen Drive-E -tuoteperheen kolme ensimmäistä moottoria lanseerataan syksyllä 2013. Dieselversio käyttää ensimmäisenä maailmassa i-Art-tekniikkaa, ja tehokkain bensiinimoottori sisältää kompressorin ja turboahtimen johtavan yhdistelmän.

- Olemme kehittäneet pienempiä ja älykkäämpiä moottoreita, joiden tehokäyrät tarjoavat jännittävää ajettavuutta verrattuna useammalla sylinterillä varustettuihin moottoreihin. Taloudellisuus on kuitenkin nelisylinterisille voimanlähteille ominaisella tasolla. Lisäksi käyttämällä sähköratkaisuja, kuten pistokehybriditekniikkaa, saavutamme jopa V8-tason teholukemia, kertoo Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Derek Crabb.

Koko Drive-E -moottorimallisto, jota kehitysvaiheen aikana kutsuttiin nimellä Volvo Engine Architecture (VEA), koostuu periaatteessa kahdesta nelisylinterisestä moottorista: yhdestä yhteispaineruiskutuksella varustetusta dieselvoimanlähteestä ja yhdestä suorasuihkutusbensiinimoottorista. Ne korvaavat kahdeksan moottoriarkkitehtuuria kolmella alustalla.

Drive-E -dieselien teholukemat ovat 120 - 230 hevosvoimaa. Bensiiniversiot alkavat 140 hevosvoimasta ja yltävät aina yli 300 hevosvoimaan.

Monitasoinen turboahtaminen tarjoaa joustavuutta koko mallistoon taloudellisista versioista suuren tehon ja vääntömomentin moottoreihin. Jotta Volvo pystyisi vastaamaan kaikkiin asiakasvaatimuksiin, jotkin moottorit saavat lisäsuorituskykyä sähkö- tai muun huipputekniikan kautta.

Kolme Drive-E -moottoria

Uudesta moottoriperheestä on aluksi saatavilla uusiin S60-, V60- ja XC60-malleihin kolme eri moottoria: 306 hevosvoiman T6-bensiiniturbomoottori, 245 hevosvoiman T5 sekä D4-turbodiesel (181 hv). Uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto edesauttaa hienostunutta ajokokemusta ja erinomaista taloudellisuutta. T5- ja D4-moottorit ovat saatavilla myös uusiin Volvo V70-, XC70- ja S80-malleihin.

Volvon voimansiirtoasiantuntijat ovat kehittäneet moottorit yhtiön sisällä. Moottorit valmistetaan Volvon huipputeknisellä moottoritehtaalla Skövdessä, Ruotsissa.

Uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto

Moottorien pariksi on saatavilla uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto tai edelleen kehitetty 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto, jotka viimeistelevät sulavan ja taloudellisen ajettavuuden.

Drive-E -tekniikat tarjoavat asiakkaalle erinomaista suorituskykyä, parempaa taloudellisuutta, huomattavasti vähäisempiä päästöjä ja hienostuneen äänen.

- Nelisylinteriset moottorimme tuottavat parempaa suorituskykyä kuin nykypäivän kuusisylinteriset moottorit, mutta niiden polttoaineen kulutus on matalampi kuin nykyisessä nelisylinterisessä sukupolvessa. Jos asetat nelisylinterisen Drive-E -moottorin mitä tahansa kuusisylinteristä moottoria vastaan, huomaat, että saat saman tehon huomattavasti pienemmässä paketissa. Polttoaineen säästö on 10 - 30 prosenttia riippuen siitä, mihin moottoriin uutta tuotettamme verrataan, Derek Crabb sanoo.

Dieselmoottorit ja ensimmäisenä maailmassa i-Art-tekniikka

Dieselmoottorit käyttävät ensimmäisenä maailmassa i-Art-tekniikkaa. I-Art käyttää painepalautetta suoraan polttoainesuuttimesta perinteisen yksittäisen paineanturin sijaan. I-Art pystyy jatkuvasti tarkkailemaan ja säätämään polttoaineen ruiskutusta kussakin neljässä sylinterissä.

- Nostamalla paineen poikkeuksellisen korkeaksi 2 500 baariin ja käyttämällä i-Art-tekniikkaa olemme ottaneet uuden askeleen dieselvallankumouksessa. Tätä läpimurtoa voisi verrata katalysaattorin lambdatunnistimen keksimiseen vuonna 1976. Se on jälleen uusi Volvon innovaatio henkilöautoissa, Derek Crabb toteaa.

Jokaisen suuttimen päällä on pieni ohjausyksikkö, joka tarkkailee ruiskutuspainetta. Näitä tietoja käyttämällä itsesäätyvä i-Art-järjestelmä varmistaa, että polttoainetta ruiskutetaan aina ihanteellinen määrä.

Korkeamman ruiskutuspaineen ja i-Art-tekniikan yhdistelmä antaa asiakkaan käyttöön moottorin, joka kuluttaa vähemmän polttoainetta ja synnyttää vähemmän päästöjä mutta kehittää runsaasti tehoa ja kuulostaa hyvältä.

Dieselmoottoreissa on myös muita edistyksellisiä ominaisuuksia, kuten huippuluokan kaksoisturbo, pienempi kitka ja älykäs jäähdytysjärjestelmän venttiiliratkaisu, joka takaa nopeamman lämmitysvaiheen kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Bensiinimoottori kompressorilla ja turbolla

Mekaaninen ahdin huolehtii alaväännöstä ja antaa moottorille suurikokoisen vapaasti hengittävän voimanlähteen tuntuman. Mekaaninen ahdin alkaa toimia välittömästi matalalla käyntinopeudella, ja turboahdin puuttuu peliin, kun ilmavirtaus kasvaa.

Muita Drive-E-bensiinimoottorien parannuksia ovat erinäiset kitkan vähennysmenetelmät, kuten kuulalaakerit nokka-akselissa, nopea jatkuvasti muuttuva venttiilien ajoitus ja älykäs lämmönhallinta sähköisellä vesipumpulla.

Valmiudet sähköratkaisuihin

Drive-E-moottorit ovat valmiina tuleviin sähköistämissovelluksiin. Avainkomponentit, kuten integroitu käynnistingeneraattori, voidaan kytkeä helposti. Nelisylinteristen moottorien kompakti koko mahdollistaa sähkömoottorin asennuksen auton etu- tai takaosaan. Akusto sijaitsee auton keskiosassa.

Pienempi koko ilman kompromisseja muiden ominaisuuksien suhteen

Volvo on erittäin luottavainen, että keskittyminen nelisylinterisiin Drive-E-voimansiirtoratkaisuihin on oikea tapa luoda toivottava yhdistelmä tehoa, ajettavuutta ja taloudellisuutta.

- Moottorista saatavalla teholla ei ole mitään tekemistä koon kanssa. Kyse on ilman määrästä, joka moottorin läpi virtaa. Moottorista voi tehdä sekä tehokkaamman että pienemmän. Jos pienemmän moottorin läpi saa kulkemaan enemmän ilmaa, saavutetaan paremmat teho- ja taloudellisuusominaisuudet. Kun työskentelin F1-moottorien parissa, tallit käyttivät 1,5-litraisia turbomoottoreita, jotka kehittivät yli 900 hevosvoimaa tehoa. Näitä uusia Volvo Drive-E-moottoreita on itse asiassa jo testattu kilparadalla. Moottori, jota käytimme Volvon WTCC-autossa vuonna 2011, oli Drive-E-prototyyppi, ja viimeisessä kisassa teimme uuden rataennätyksen, Derek Crabb kertoo.

Teknistä tietoa moottoreista löydät täältä ja videot täältä

16.8.2013

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Derek Crabb