Volvo Carsin uusi autonominen 360c-konsepti: miksi lentää, kuin voi matkustaa autolla?

Kuvittele maailma, jossa voit matkustaa pitkiä matkoja ilman tarvetta mennä lentokentälle. Maailma, jossa voit välttää turvatarkastukset, tuntien jonotuksen ja odottelun ja meluisat ja ahtaat lentokoneet. Mitä jos voisit sen sijaan matkustaa omassa ykkösluokan matkustamossa, joka ottaa sinut kyytiin kotoasi ja vie sinut kokonaan perille asti?

Volvo esittelee autonomisen matkustamisen vision uuden Volvo 360c -konseptin myötä. Kyseessä on kokonaisvaltainen näkemys autoilun tulevaisuudesta, joka on autonominen, sähköinen, yhteydessä oleva ja turvallinen. Se voi avata uusia kasvumarkkinoita Volvolle esimerkiksi monen miljardin euron arvoisella, maiden sisäisen lentomatkailun alueella.

360c:n perusta on täysin autonominen sähköauto, joka ei tarvitse kuljettajaa. Konsepti hyödyntää ohjauspyörän ja polttomoottorin puuttumisen mahdollistamia muotoiluvapauksia ja tarjoaa uuden näkemyksen perinteisestä matkustajien asettelusta kahteen tai kolmeen riviin.

360c esittelee neljä autonomisen auton käyttömahdollisuutta – nukkumisympäristön, mobiilitoimiston, olohuoneen ja viihdetilan. Lisäksi se ehdottaa uutta maailmanlaajuista standardia autonomisten autojen turvalliselle viestinnälle kaikkien tiellä liikkujien kanssa.

– Autoala muuttuu tulevina vuosina, ja Volvon tulee olla johtamassa tätä muutosta. Autonominen ajaminen antaa meidän ottaa seuraavan ison askeleen eteenpäin turvallisuudessa, mutta se avaa myös jännittäviä uusia liiketoimintamalleja ja antaa asiakkaiden tehdä autossa haluamiaan asioita, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

360c on houkutteleva kilpailija lyhyille lentomatkoille, jotka ovat monen miljardin euron arvoista liiketoimintaa, käsittäen lentoyhtiöt, lentokoneiden valmistajat ja muut palveluntarjoajat. Erityisesti lyhyemmät reitit, joissa lähtöpaikan ja määränpään välinen etäisyys on noin 300 kilometriä, ovat hyvä kohde vaihtoehtoiselle matkustustavalle.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa yli 740 miljoonaa ihmistä matkusti viime vuonna kotimaan lennoilla, ja Amerikan kotimainen lentoteollisuus on tuotoiltaan miljardien eurojen arvoinen. Monet suositut reitit, kuten New Yorkista Washington DC:hen, Houstonista Dallasiin ja Los Angelesista San Diegoon, vievät enemmän aikaa lentokoneella kuin autolla, kun otetaan huomioon matkat lentokentälle, turvatarkastukset ja odotusajat.

– Kotimaan lentomatkailu voi kuulostaa hyvältä, kun ostat lipun, mutta se ei oikeastaan ole sitä. 360c tarjoaa uuden vaihtoehdon. Nukkumatilassa voit nauttia ylellisestä mukavuudesta ja matkustaa rauhallisesti yön yli ja herätä virkeänä määränpäässä. Tämä voi antaa meille mahdollisuuden kilpailla maailman johtavien lentokonevalmistajien kanssa, kertoo Volvon yritysstrategiajohtaja Mårten Levenstam.

360c:llä on potentiaalia tuoda Volvolle uusia asiakasryhmiä, ja sillä on vaikutuksia myös matkustamisen tulevaisuuteen, kaupunkisuunnitteluun, infrastruktuuriin ja yhteiskunnan ympäristöjalanjälkeen. Se ei vain tarjoa uutta matkustustapaa, vaan tarkastelee myös, kuinka ihmiset ovat vuorovaikutuksessa ystävien ja perheenjäsenten kanssa tien päällä ja kuinka he voivat hyötyä laatuajasta matkustaessaan kaupungeissa.

– Autonomisilla autokonsepteilla on taipumus muuttua teknologian esittelyalustoiksi sen sijaan, että ne tarjoaisivat vision todellisista käyttömahdollisuuksista. Volvo on kuitenkin ihmiskeskeinen merkki. Me keskitymme asiakkaiden päivittäiseen elämään ja siihen, kuinka voimme tehdä siitä helpompaa. 360c on seuraava askel tässä lähestymistavassa, sanoo Volvon muotoilujohtaja Robin Page.

360c on ensimmäinen, mutta merkittävä askel kohti laajempaa keskustelua autonomisen ajamisen mahdollisuuksista ja tavasta, jolla se voi muuttaa yhteiskuntaa.

– Kun Wrightin veljekset nousivat ilmaan vuonna 1903, heillä ei ollut ajatustakaan, miltä nykyajan lentomatkailu voisi näyttää. Me emme tiedä, mitä tulevaisuuden autonominen ajaminen pitää sisällään, mutta sillä on varmasti suuri vaikutus ihmisten matkustustapaan, kaupunkien suunnitteluun ja infrastruktuurin käyttöön. 360c on keskustelunavaaja. Lisää ideoita ja vastauksia saadaan, kun opimme aiheesta yhä enemmän, Mårten Levenstam sanoo.

Katso video täältä, täältä ja täältä

Huomautus toimittajille:

Aiheeseen löytyy kaksi muuta lehdistötiedotetta sivustolla: http://news.cision.com/fi/volvo-car-finland/

Aiheeseen liittyvä koko kuva- ja videotarjonta löytyy sivustolta: http://media.volvocars.com/

5.9.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2017

Tilivuonna 2017 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 421,6 miljoonaa euroa (1 113,5 miljoonaa euroa vuonna 2016). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 21,3 miljardia euroa (18,3 miljardia euroa). Vuoden 2017 myynti käsitti ennätykselliset 571 577 autoa, mikä merkitsi 7,0 prosentin kasvua vuoteen 2016 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2017 yhteensä 571 577 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi)

Volvon muotoilujohtaja Robin Page.