Volvo Carsin uusi kompaktien autojen mallisto valmistetaan innovatiiviselle alustarakenteelle

Volvo laajentaa kompaktien autojen mallistoaan uusiin kokoluokkiin innovatiivisen moduulaarisen alustarakenteen (CMA) avulla. Kyseessä on pienempi, mutta yhtä kehittynyt versio Volvon kehutusta skaalautuvasta alustarakenteesta (SPA). Yhtiön ensimmäinen CMA:han perustuva auto lanseerataan näillä näkymin vuonna 2017.

CMA:n markkinoille tulo vuonna 2017 tarkoittaa, että kaikki tulevat Volvo -autot valmistetaan vain kahdelle täysin skaalautuvalle ja modulaariselle alustalle.

SPA:n ja CMA:n samanaikainen kehitystyö on muodostanut Volvon tuoteuudistusten ja kasvustrategian kulmakiven. Yhtiö aikoo uudistaa mallistonsa jokaisen auton seuraavien neljän vuoden aikana ja tavoittelee jopa 800 000 auton vuosimyyntiä. Prosessi alkoi XC90-mallin lanseerauksella ja jatkuu pian uuden S90 premium-sedanin myötä.

CMA:n ansiosta Volvo voi tarjota kompaktien autojen asiakkaille samoja teknisiä etuja kuin SPA-alustalle rakennetuissa suuremmissa autoissa. SPA:n ja CMA:n yhteisiä tekniikoita ovat mm. voimansiirtoratkaisut (sekä perinteiset että uudet plug-in hybridiversiot) sekä tieto- ja viihde-, ilmastointi-, dataverkko- ja turvallisuusjärjestelmät. Uudistukset vievät ruotsalaisen autonvalmistajan askeleen lähemmäksi kunnianhimoista tavoitetta, jonka mukaan kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvossa vuoden 2020 jälkeen.

– CMA:n joustavuus vapauttaa Volvon insinöörit ja suunnittelijat laatimaan lukuisia uusia houkuttelevia ominaisuuksia. Samalla ajettavuus paranee, ja autoissa voidaan käyttää maailmanluokan turvallisuustoimintoja ja yhteystekniikkaa, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitysjohtaja Peter Mertens.

CMA muuttaa myös tapaa, jolla Volvo valmistaa tuotteensa tulevaisuudessa. Sen avulla laaja valikoima autoja, voimansiirtoja, sähköjärjestelmiä ja monimutkaisia tekniikoita voidaan asentaa samalle alustalle, mikä synnyttää huomattavia taloushyötyjä ja virtaviivaisemman valmistusprosessin.

Volvon CMA-alusta on alun perin suunniteltu hyödyntämään sähkövoimansiirtoja. Tarjolla on uusi Twin Engine -plug-in hybridiversio, joka on laadittu erityisesti uutta alustaa varten.

– Olemme CMA:n kanssa loistavassa asemassa. Olemme kehittäneet tämän uuden alustan siten, että Volvon seuraavan sukupolven kompakteissa autoissa voidaan nauttia uuden XC90:n kehittyneistä teknisistä ratkaisuista, Mertens sanoo.

Volvo odottaa kasvattavansa maailmanlaajuista myyntiään merkittävästi tulevien CMA-pohjaisten autojen avulla. Uudet mallit ovat aidosti kansainvälisiä ja ne vievät ruotsalaismerkin uusiin jännittäviin kokoluokkiin.

– CMA on avainasemassa Volvon jatkuvassa kasvustrategiassa. Se tarjoaa monia suurempien premium-autojen etuja ja ominaisuuksia, kuten johtavan turvallisuuden, voimansiirron ja tieto- ja viihdetekniikan, ja mahdollistaa edukseen erottuvan ajo- ja omistajuuskokemuksen kasvavassa  premium-segmentissä, kertoo Volvon myynti-, markkinointi- ja asiakaspalvelujohtaja Björn Annwall.

CMA-alustan esittelyvideo löytyy täältä

19.10.2015

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

Volvo Car Group vuonna 2014
Tilivuonna 2014 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 238, 5 miljoonaa euroa (203,2 miljoonaa euroa vuonna 2013). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 13,8 miljardia euroa (12,9 miljardia euroa). Vuoden 2014 myynti oli ennätykselliset 465 866 autoa, mikä merkitsi 8,9 prosentin kasvua vuoteen 2013 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa muutosohjelmaan tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista
Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Tänään Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2014 yhteensä 465 866 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999.
Volvolla oli joulukuussa 2014 yli 26 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) ja Chengdussa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvon tutkimus- ja kehitysjohtaja Peter Mertens.