Volvo DRIVe –mallistolla päästöt alle 120 g/km

Volvo Cars esittelee Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa uudet taloudelliset dieselversiot C30-, S40- ja V50-malleista. Nämä ajoneuvot kuluttavat polttonestettä yhdistetyssä ajossa vain 4,4 litraa/100 km (C30) ja 4,5 litraa/100 km (S40 ja V50). Vastaavat CO2-päästöarvot ovat 115 ja 118 g/km. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että C30:n ja V50:n päästötasot ovat segmenttiensä matalimmat.

Kaikki kolme mallia - C30, S40 ja V50 – on varustettu erikoissarjalla, joka parantaa ajoneuvojen taloudellisuutta. Autot on merkitty DRIVe-logolla, joka on merkkinä niiden edistyksellisistä ympäristöllisistä ominaisuuksista. DRIVe-mallit pohjautuvat Volvo C30 Efficiency -konseptiautoon, joka tuotiin julkisuuteen Frankfurtin autonäyttelyssä vuoden 2007 lokakuussa. Tuolloin esitellyt hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävät menetelmät tulevat tuotantoon vuodenvaihteessa C30-, S40 ja V50-malleissa.

Volvo haluaa osoittaa, että matala CO2-päästötaso ei ole vain pienten dieselautojen yksinoikeus. Volvo V50:n päästötason laskeminen alle 120 g/km tarkoittaa, että nyt myös perheillä ja muilla autoihinsa paljon tilaa kaipaavilla asiakkailla on mahdollisuus tehdä aktiivinen valinta ympäristön puolesta.

Holistinen lähestymistapa ympäristöystävälliseen suorituskykyyn

Polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen vähentäminen toteutettiin auton potentiaalin huolellisella tutkimisella. Tavoitteena oli saavuttaa entistä taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi ajokokemus. Autojen ominaisuuksia optimoitiin neljällä eri osa-alueella:

1. Pienempi ilmanvastus:
• Alustaa madallettiin noin 10 mm. Sama mukavuustaso kuin muissakin malleissa.
• Sama etuspoileri kuin T5-mallissa (S40 ja V50).
• Suojattu jäähdytinsäleikkö. Tunnusomaisen Volvo-säleikön takana on ilmaa ohjaava paneeli, joka tarjoaa parempaa aerodynamiikkaa moottoritilan sisällä.
• Ilmanohjaimet etupyörien edessä.
• Aerodynaamisesti optimoidut erikoisvanteet, saatavilla 15- ja 16-tuumaisina.
• Korin alapuoliset paneelit tehostavat ilmavirtausta auton alla (C30).
• Ainutlaatuinen takaspoileri (C30). S40-mallissa sama spoileri kuin T5- ja D5-malleissa.
• Uusi takapuskuri (C30).
2. Pienempi vierintävastus:
• Kaikkiin autoihin on asennettu vakiona uuden sukupolven Michelin-renkaat, joissa on pieni vierintävastus. Saatavana 15 ja 16 tuuman vanteiden kanssa.
3. Suuremmat välityssuhteet:
• Vaihdelaatikko, jossa viritetyt suhteet kolmannelle, neljännelle ja viidennelle vaihteelle.
4. Tehokkaampi voimansiirto:
• Optimoitu moottorin jäähdytys, moottorin ohjaus ja ohjaustehostin.
• Uusi vaihteistoöljy ja pienempi kitka.
• Vaihteenvaihdon ilmaisin tietonäytössä.
"Vaihteistoöljyn vaihtaminen vähentää polttonesteen kulutusta 0,75 prosenttia. Matalan vierintävastuksen renkaat tuovat kahden prosentin säästön. Kukin toimenpide voi yksinään tuntua vaatimattomalta, mutta on tärkeä katsoa koko kuvaa. Yhdessä kaikki pienet säädöt ovat auttaneet meitä saavuttamaan tavoitteemme (päästöt alle 120 g/km) jokaisen kolmen auton kohdalla. Ja kaikki tämä on saatu aikaan ilman kompromisseja mukavuuden ja ajettavuuden suhteen", kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Magnus Jonsson.

Volvo C30 paras ECO-testissä

Volvon DRIVe-mallit on sertifioitu pakollisen eurooppalaisen NEDC-standardin mukaan. Volvo C30 on lisäksi loistanut ECO-testissä, jossa tehdään vielä perusteellisempia CO2-mittauksia ja hiukkaspäästötestejä. Tämä sertifiointiprosessi käyttää tähtiä ja pisteitä hieman samaan tapaan kuin turvallisuuden EuroNCAP-ohjelma. Riippumaton ECO-testi sijoitti Volvo C30:n kokoluokkansa kärkeen ja myönsi sille neljä tähteä ja 76 pistettä auton ympäristöystävällisen suorituskyvyn arvioinnin päätteeksi.

Polttonesteen kulutuksen vähentäminen ja CO2-päästötason putoaminen
120 g/km rajapyykin alle tarjoaa useita etuja sekä ympäristölle että ostajan taloudelle. Pienempien hiilidioksidipäästöjen ansiosta autot hidastavat kasvihuoneilmiön etenemistä. Volvon kaikkiin uusiin dieselmalleihin on lisäksi asennettu hiukkassuodatin, joka vangitsee noin 95 prosenttia kaikista nokihiukkasista.

Nousevat polttoaineiden hinnat tekevät 1.6D DRIVe -malleista erittäin houkuttelevan vaihtoehdon. DRIVe-autojen polttonesteen kulutus on laskenut
0,5 l/100 km ja voi olla maantienopeuksissa niinkin alhainen kuin 3,7 l/100 km. Kuitenkin teho, kiihtyvyys ja vääntö pysyvät samalla tasolla kuin nykyisessä
1.6D-mallistossa.

Volvo odottaa myyvänsä ensi vuonna Euroopassa yli 20 000 1.6D DRIVe -autoa. Myynnin uskotaan jakautuvan tasaisesti koko alueelle. Suurimmat yksittäiset markkina-alueet ovat Ranska, Ruotsi ja Espanja. Syynä tähän ovat poikkeuksellisen hyvät edut, joita auton ostajille kyseisissä maissa tarjotaan.

Ympäristöystävällinen automallisto

Volvo tarjoaa kolmen dieselkäyttöisen DRIVe-auton lisäksi monipuolisen Flexifuel-malliston, joka koostuu viidestä automallista ja kolmesta bioetanolimoottorista (ei Suomen markkinoilla). Kaiken kaikkiaan Volvo tarjoaa tänä päivänä markkinoiden laajimman valikoiman ympäristöystävällisiä premium-luokan autoja.

Volvo tekee myös perusteellista tutkimusta hybriditekniikasta ja tulevaisuuden vaihtoehtoisista polttoaineista. Huomiota herättävä ReCharge Concept -hybridi ja Ford Motor Companyn päätös perustaa Euroopan hybridikeskuksensa Volvon kotikaupunkiin Göteborgiin korostavat selvästi Volvon potentiaalia kehittää entistä ympäristöystävällisempää tekniikkaa.

10.9.2008

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoja:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
www.media.volvocars.com
www.volvocars.com/epi (Environmental Product Information)
www.volvooceanrace.org