Volvo esittelee täytettävän turvaistuimen konseptin

Lasten turvaistuimet ovat yleisesti olleet suurikokoisia, vaikeasti liikuteltavia ja hankalia asentaa. Tämän vuoksi Volvo on kehittänyt kevyen täytettävän, selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen konseptin käyttämällä uraa uurtavaa teknologiaa. Istuin on turvallinen, helppo pakata ja kuljettaa mukana, ja vanhemmat voivat käyttää sitä monissa tilanteissa, joissa nykypäivän muut istuimet eivät ole käytännöllisiä.

Volvon valvonta- ja konseptikeskuksessa Los Angelesissa työskentelevä uuden istuimen suunnittelija Lawrence Abele ajatteli kahta lastaan, kun hän laati uutta konseptia:

- Minulle lasten turvallisuus on aina etusijalla. Kun asuimme ulkomailla kahden pienen lapsen kanssa, meidän täytyi kuljettaa hankalia turvaistuimia lentokentillä ja takseissa. Lasten kanssa matkustaminen on monille haaste. Kaikki vanhempien elämää helpottavat ratkaisut ovat hieno asia, sanoo Abele.

Konsepti tarjoaa monia uusia mahdollisuuksia. Siitä on esimerkiksi suuri apu isovanhemmille ja ystäville, jotka hoitavat lapsia ja tarvitsevat liikuteltavan turvaistuimen. Se on myös erittäin käytännöllinen matkustettaessa taksilla, vuokra-autolla tai bussilla – tilanteissa, joissa on yleensä jouduttu turvautumaan saatavilla oleviin, usein puutteellisiin turvallisuusratkaisuihin.

Täyttyy 40 sekunnissa

Istuimessa on innovatiivinen pumppujärjestelmä, joka on rakenteeltaan hiljainen ja tehokas. Istuin täyttyy alle 40 sekunnissa ja tyhjenee integroidun pumpun avulla. Istuimen kokonaispaino on alle 5 kg, eli puolet tavallisen turvaistuimen painosta. Se on lisäksi jatkuvasti verkossa Bluetoothin kautta, mikä tarjoaa monia mahdollisuuksia, kuten kauko-ohjatun täytön. Se mahtuu pieneen kassiin yhdessä lapsen muiden tarvikkeiden kanssa. Katso video

Ainutlaatuinen dropstitch-kangas

- Käytimme ainutlaatuista dropstitch-kangasta, kun kehitimme istuimen prototyyppiä. Tämä kangas on erittäin vahvaa, ja se kestää korkean sisäisen paineen. Se on aika yleinen tekniikka veneilyteollisuudessa, ja se kehitettiin alun perin armeijakäyttöön, kertoo Maria Hansson, tuotejohtaja Volvon valvonta- ja konseptikeskuksessa Los Angelesissa.

Selkä menosuuntaan turvallisinta

Täytettävän turvaistuimen konsepti asennetaan selkä menosuuntaan päin, sillä se on turvallisin tapa matkustaa. Lapsen kehittyvä niska ei ole yhtä vahva kuin aikuisen niska. Etutörmäyksessä kasvot menosuuntaan istuvan matkustajan pää heilahtaa eteenpäin rasittaen niskaa voimakkaasti. Lapset tarvitsevat täten erityisvarusteita, ja heidän tulee matkustaa autossa selkä menosuuntaan päin vähintään 3-4-vuotiaaksi.

- Itse asiassa olisi parasta, jos me kaikki voisimme matkustaa selkä menosuuntaan päin, mutta autojen nykyrakenteen vuoksi se ei ole mahdollista. Pienten lasten tulisi kuitenkin matkustaa selkä menosuuntaan päin mahdollisimman pitkään. Tavoitteemme oli suunnitella istuin, joka on turvallisempi kuin mikään muu markkinoilla oleva vaihtoehto. Lisäksi halusin, että kaikki – mukaan lukien lapset – saisivat nauttia hyvästä muotoilusta joka päivä, Abele toteaa.

14.4.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Volvo Car Group juhlistaa 50-vuotista taivaltaan lapsiturvallisuuden edelläkävijänä

Volvo on ollut sitoutunut kaikista pienimpien ja herkimpien matkustajien suojelemiseen jo 50 vuoden ajan. Tässä on joitakin tärkeitä merkkipaaluja Volvon lapsiturvallisuushistoriassa:

1964 Ensimmäisen turvaistuimen prototyyppi

Astronauttien matkustusasennosta innoituksensa saanut Bertil Aldman – lääkäri ja myöhemmin liikenneturvallisuuden professori Chalmersin teknillisessä korkeakoulussa – kehitti ensimmäisen turvaistuimen prototyypin. Volvo oli läheisesti mukana kehitystyössä, ja prototyyppiä testattiin PV544-autossa.

1967 Käännettävä etumatkustajan istuin erityisellä lapsen selkänojalla

Ensimmäinen asiakkaille myytävä turvaistuin kehitettiin kääntämällä etumatkustajan istuin ympäri. Siihen lisättiin pehmustettu selkänoja hihnoilla, jotka varmistivat, että selkä menosuuntaan päin matkustava lapsi pysyi paikoillaan. Ratkaisua myytiin lisävarusteena hiljattain esiteltyyn Volvo Amazoniin.

1972 Volvon ensimmäinen selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin

Selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet tukevat niskaa ja jakavat etutörmäyksen voimia suuremmalle alueelle. Etutörmäykset ovat yleisin ja usein vakavin onnettomuustyyppi.

1976 Turvakoroke – ensimmäisenä Volvolta

3-4-vuotiaita vanhemmat lapset matkustavat kasvot menosuuntaan päin käyttämällä tavallista turvavyötä ja vyön oikein asettelevaa turvakoroketta. Volvon käytäntö on, että lasten tulisi käyttää turvakoroketta, kunnes he ovat 140 cm pitkiä ja kymmenen vuotta vanhoja. Turvakoroketta käytettäessä lapsella on noin 75 prosenttia pienempi riski loukkaantua onnettomuudessa kuin ilman turvakoroketta.

1990 Maailman ensimmäinen integroitu turvakoroke

Ensimmäinen integroitu turvakoroke oli nerokas keskimmäisestä takaistuinpaikasta taitettava versio

Volvo 960 -mallissa. Reunimmaisten takaistuinten integroidut turvakorokkeet esiteltiin Volvo S40 -mallissa

vuonna 1995.

1999 Maailman ensimmäinen selkä menosuuntaan asennettava istuin ISOFIX-järjestelmään

Maailman ensimmäinen autoon integroiduille ISOFIX-kiinnikkeille tarkoitettu ratkaisu oli itse asiassa kaksi selkä menosuuntaan asennettavaa istuinta yhdessä. Molemmat istuimet – toinen vauvoille ja toinen korkeintaan nelivuotiaille – voitiin asentaa samaan ISOFIX-kehykseen.

2007 Maailman ensimmäinen kaksivaiheinen integroitu turvaistuin

Kaksivaiheiset integroidut turvaistuimet esiteltiin Volvo V70 -mallissa. Kaksitasoinen versio, jossa oli kaksi istuinkorkeutta, mahdollistaa vyön paremman istuvuuden lapsen koosta riippumatta. Istuimissa olivat myös lapsille sovitetut turvavöiden voimanrajoittimet.

2014 Täytettävän turvaistuimen konsepti

Yhä kehitysvaiheessa oleva innovaatio on helppo asentaa, ja se voidaan pakata pieneen kassiin, kun sitä ei tarvita. Tämän ansiosta turvaistuin voidaan siirtää helposti autosta kassiin ja päinvastoin, ja se mahtuu käsimatkatavaroihin lentomatkoilla.

Tavoitteemme oli suunnitella istuin, joka on turvallisempi kuin mikään muu markkinoilla oleva vaihtoehto. Lisäksi halusin, että kaikki – mukaan lukien lapset – saisivat nauttia hyvästä muotoilusta joka päivä.
Volvon uuden istuimen suunnittelija Lawrence Abele