Volvo jatkaa vahvasti kasvun tiellä

Volvo on alkuvuonna kasvattanut markkinaosuuttaan ja pysyi vahvasti kasvun tiellä myös kolmannella neljänneksellä. Samalla merkki jatkaa selkeänä premium-luokan ykkösenä Suomessa.

Uusia Volvoja on tänä vuonna rekisteröity 5.955 kappaletta, mikä on 13,3 prosentin kasvu vuoden

takaiseen lukemaan. Markkinaosuus on noussut 7,2 prosenttiin kun se vuosi sitten oli 6,5 prosenttia. Volvo oli syyskuussa selvästi suosituin premiumauto 7,8 prosentin markkinaosuudella (Audi 6,0, MB 4,8 ja BMW 4,6 prosenttia) ja ajanjaksolla tammikuu-syyskuu Volvo on myös kasvattanut markkinaosuuttaan eniten (Volvo +0,7 prosenttia, Audi +0,5, MB -0,1 ja BMW -0,2 prosenttia).

Volvon myydyimmäksi malliksi on noussut V60, jota on rekisteröity 1.303 kappaletta. V40 -mallin suosio jatkuu (1.183 kpl ja yhdessä Cross Country -version kanssa V40 -mallia on rekisteröity peräti 1.346 kappaletta). Kestosuosikki V70 seuraa kolmantena (1.181 kpl).

- Menestystä siivittää edelleen uusi moottorisukupolvemme. Uusilla Drive E-moottoreilla Volvo päihittää nyt kilpailijat tehon ja CO2-päästöjen välisessä suhteessa ja olemme myös onnistuneet

hinnoittelemaan uudet tuotteet kilpailukykyisesti, sanoo Mats Lille, Volvo Car Finlandin myynti- ja

markkinointijohtaja.

- Uusi Volvo Ocean Race -mallistomme on myös heti alkusyksystä herättänyt mielenkiintoa mikä lupaa hyvää myös loppuvuodelle, jatkaa Lille.

Tyytyväisyys huipussaan Saksassa

Premiumautojen katumaastureiden joukossa XC60 on vuodesta toiseen Suomen ylivoimaisesti suosituin ja mallia on tänä vuonna myyty reilusti saksalaiskolmikon (Audi, BMW ja MB) vastaavien mallien yhteenlaskettu määrä. XC60-mallia on rekisteröity 1.094 kappaletta (Audi Q5 399 kpl, BMW X3 202 kpl ja MB GLK 95 kpl).

XC60 on Volvon suosituin malli maailmalla ja suosio heijastuu myös asiakastyytyväisyyteen. Volvo teki äskettäin historiaa Saksassa kun autojärjestön ADAC:n tyytyväisyyskysely päättyi merkin voittoon. Koskaan ennen saksalaiset eivät ole valinneet ulkomaalaista automerkkiä parhaaksi. Volvo nousi voittoon ohi Audin (2.) ja BMW:n (3.). Mercedes-Benz sijoittui seitsemänneksi.

- Teemme lujasti työtä asiakkaiden tyytyväisyyden eteen ja odotusarvomme ovat korkealla myös jatkossa, sillä äskettäin esitelty täysin uusi Volvo XC90 -malli on saanut erinomaisen vastaanoton. Auton First Edition -malli myytiin netissä loppuun 47 tunnissa.

- Nykyisten malliemme kehitysprojekti, yhdistettynä Volvon omaan uuteen moottorituotantoon antaa meille hyvät eväät menestykseen myös jatkossa, toteaa Lille.

1.10.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group vuonna 2013

Tilivuonna 2013 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 209,5 miljoonaa euroa (7,2 miljoonaa euroa vuonna 2012).

Tuotot jakson aikana olivat 13,3 miljoonaa euroa (13,6 miljoonaa euroa) ja nettotulot 104,8 miljoonaa euroa

(59,2 miljoonaa euroa). Vuoden kansainvälinen myynti käsitti 427 840 (421 951) autoa, mikä merkitsi 1,4 prosentin kasvua

vuoteen 2012 verrattuna. Liikevoitto oli seurausta kulujen hallinnasta ja vahvasta myynnistä, ja se on selkeä todiste Volvon

kasvusta muutossuunnitelman puitteissa. Vuonna 2014 yhtiö odottaa pysyvänsä plussalla ja ennustaa kansainvälisen myynnin kasvavan yli 5 prosenttia.

Volvo on ollut toiminnassa vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista

autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2013 noin 427 000 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang

Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin

amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2013 yli 23 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) ja Chengdussa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina).

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat

olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

- Uusi Volvo Ocean Race -mallistomme on heti alkusyksystä herättänyt mielenkiintoa mikä lupaa hyvää myös loppuvuodelle
Mats Lille, Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja