Volvo kasvaa voimakkaasti

Päättynyt vuosi oli Volvo Car Finlandille yksi kaikkien aikojen parhaimmista. Yhteensä 8.888 rekisteröinnillä Volvo saavutti 7,5 prosentin markkinaosuuden ja nousi Suomen neljänneksi suosituimmaksi autoksi. Vain kerran aikaisemmin Volvolla on ollut yhtä vahva markkina-asema (osuus 7,9 prosenttia vuonna 2002).

– Kasvumme edellisvuoteen oli 21 prosenttia, mikä oli selkeästi suurin kasvu Suomen 20. suosituimman automerkin joukossa ja oikeastaan huikea suoritus kun katsoo kokonaismarkkinan kehitystä, sanoo Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Samalla vahvistimme asemamme premiumluokan selkeänä markkinajohtajana, sillä kasvamme nopeammin kuin kilpailijamme, jatkaa Ahlstedt.

Menestyksen takana on malliston onnistunut uudistuminen, joka toistaiseksi näkyy isojen Volvo 90 -sarjalaisten, sekä ensimmäisen uuden 60 -sarjan edustajan, XC60:n menestyksessä.

Volvo S90/V90 valittiin vuoden autoksi Suomessa 2017 ja S90 voitti Tekniikan Maailman talvitestin yhdessä Audi Q2:n kanssa. Autot ottivat välittömästi paikkansa Volvo -ystävien sydämessä ja myös uusi XC60 -malli näyttää tulevan markkinoille ryminällä, sanoo Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Tom von Bonsdorff.

Volvo S90/V90 on Suomen myydyin iso auto. Mallia rekisteröitiin yhteensä 3.249 kpl (mukaan lukien 427 kpl Volvo V90 Cross Country -versiota). Hyvänä kakkosena on Volvo XC60, joka saavutti 1.956 rekisteröintiä. Malli on suositumpi kuin omat premiumkilpailijansa yhteensä (MB GLC 893 kpl, Audi Q5 486 kpl ja BMW X3 227 kpl).

Uusi XC60 tuli markkinoille vasta syksyllä, joten suuret rekisteröintiluvut olivat pitkälti vielä ns. Classic-version ansiota. Uuden mallin tilauskanta on todella vahva, joten aloitamme uuden vuoden todella hyvistä asetelmista, jatkaa von Bonsdorff.

Suosituin neliveto

Volvo nousi vuoden 2017 aikana myös Suomen suosituimmaksi nelivedoksi. Volvon AWD -malleja rekisteröitiin yhteensä 4.063 kpl (BMW Xdrive 3.076 ja Audi Quattro 3.068 kpl).

Volvo XC60 saavutti EuroNCAP törmäys- ja turvallisuustesteissä vuoden 2017 korkeimmat pisteet ja uudistetun testin pistevertailun kärkisijoilta löytyvät nyt kaikki uudet Volvo -mallit (XC90, S90/V90 ja XC60).

Uusi Volvo XC40 tulossa

Volvo S60/V60 -malli on nyt Classic -vaiheessa ja vetää hyvin. Mallia rekisteröitiin yhteensä 1.710 kpl.

Kompaktien perheautojen luokassa Volvolla on myös vahva edustus. V40 -malliston 1.664 rekisteröintiä riitti hyvin premiumluokan ykkössijaan (Audi A3 1.119 kpl, MB A-sarja 983 kpl ja BMW 1-sarja 642 kpl).

Kompaktien katumaastureiden luokkaan saapuu alkuvuodesta täysin uusi Volvo XC40, joka ennakkoarvioiden perusteella tulee herättämään suurta mielenkiintoa. Auto on koeajettavissa Volvo -jälleenmyyjillä jo helmikuussa.

On hienoa, että pärjäämme laajalla rintamalla, kokoluokasta riippumatta. Uudistettu Volvo -mallisto on testattu ja hyväksi todettu auton koosta riippumatta, toteaa von Bonsdorff.

2.1.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2016
Tilivuonna 2016 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 153,1 miljoonaa euroa (700,0 miljoonaa euroa vuonna 2015). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 18,9 miljardia euroa (17,2 miljardia euroa). Vuoden 2016 myynti käsitti ennätykselliset 534 332 autoa, mikä merkitsi 6,2 prosentin kasvua vuoteen 2015 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2016 yhteensä 534 332 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.
Volvolla oli joulukuussa 2016 yli 31 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Vahvistimme asemamme premiumluokan selkeänä markkinajohtajana, sillä kasvamme nopeammin kuin kilpailijamme
Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt