Volvo ladattavien hybridien kärjessä Suomessa

Volvon sähköistämisstrategia on hyvässä vauhdissa, sillä merkki on ottanut vahvan otteen ladattavien hybridien markkinasta Suomessa. Peräti 38 prosenttia tänä vuonna rekisteröidyistä plug in -autoista ovat Volvoja.

- Volvon strategia on sähköistää kaikki uudet mallinsa vuodesta 2019 eteenpäin ja tuoda markkinoille miljoona sähköllä kulkevaa autoa vuoteen 2025 mennessä. On hienoa että asiakkaat Suomessa jo nyt valitsevat myös sähköllä kulkevia Volvoja käyttöönsä, sanoo Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Ladattavien hybridien rekisteröinnissä Volvo on noussut ykköseksi sekä alkuvuoden, että viimeisen 12 kuukauden rekisteröintilastoissa. Samalla Volvo jatkaa selkeänä premiumautojen ykkösenä Suomessa 7,3 prosentin markkinaosuudella kaikista rekisteröinneistä.

- Näimme tulevan trendin jo viime vuoden asiakastilauksissa, kun noin 17 prosenttia oli ladattavia hybridejä. Viime vuoden rekisteröinnistä osuus oli vielä vain 5 prosenttia, mutta nyt plug in -autot tulevat ryminällä, sillä esimerkiksi XC60 -mallia myydään 50-prosenttisesti hybridinä, sanoo Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Tom von Bonsdorff.

Tämän vuoden Volvo -rekisteröinnistä lähes viidesosa on ladattavia hybridejä ja 496 rekisteröinnillä merkki on ottanut peräti 38 prosentin markkinaosuuden alkuvuoden kaikista plug in -hybrideistä Suomessa. Merkkitilastossa Mercedes Benz (272 kpl) on kakkonen ja BMW kolmonen (189 kpl).

Uutuusmalli Volvo XC60, joka viikko sitten valittiin Vuoden Autoksi maailmassa 2018, on suurimman nousun takana. Malli saapui markkinoille vasta viime syksynä ja on nyt ottanut vahvan otteen Suomen mallitilaston kärkipaikasta. Alkuvuonna rekisteröitiin 345 kpl XC60 -hybridiä (MB GLC 233 kpl).

- Vahvuutemme on laaja mallisto, sillä kolme eri Volvo -mallia on rekisteröintitilaston kuuden parhaan joukossa. Suositun XC60 -mallin ohella myös Volvo XC90 ja Volvo S90/V90 kuuluvat kärkikuusikkoon, jatkaa von Bonsdorff.

Suorituskykyinen ja laaja lataushybridimallisto tarjoaa jopa 390 hevosvoimaa pienillä päästöillä. Neljä ajotilaa (Hybrid, Pure, Power sekä AWD) puolestaan takaavat tarkan voimansiirron hallinnan. Pure-tila käyttää vain sähkömoottoria ja pitää päästöt nollassa, parhaimmillaan jopa 45 kilometrin ajan.

Volvon T8 Twin Engine AWD -hybridissä korkeajänniteakku on sijoitettu tunnelikonsoliin turvallisuuden maksimoimiseksi ja paremman painonjakauman varmistamiseksi. Tämä parantaa myös ajokokemusta.

Volvo -hybridimallisto kiertää huhti-tuokokuun ajan Volvo -jälleenmyyjien luona ympäri Suomea ja mahdollistaa tutustumisen koko mallistoon mm. koeajon muodossa.

Ladattavat hybridit, rekisteröinnit 1-3/2018:

Merkit: 1) Volvo 496 kpl 2) MB 272 3) BMW 189 4) Volkswagen 100 5) Porsche 46 6) Kia 41 7) Audi 39 8) Mitsubishi 37 9) Mini 35 10) Toyota 22.

Mallit: 1) Volvo XC60 345 kpl 2) MB GLC 233 3) BMW 5-sarja 80 4) Volkswagen Passat ja Volvo XC90 76 6) Volvo S90/V90 72 7) Porsche Panamera 46 8) Mitsubishi Outlander 37 9) BMW 2 active tourer ja BMW 3-sarja 36.

Rekisteröinnit viimeiset 12 k. (4/2017-3/2018):

Merkit: 1) Volvo 944 kpl 2) MB 712 3) BMW 632 4) Volkswagen 339 5) Audi 147 6) Porsche 145 7) Kia 136 8) Mitsubishi 108 9) Toyota 88 10) Mini 71.

Mallit: 1) MB GLC 602 kpl 2) Volvo XC60 556 3) Volkswagen Passat 267 4) BMW 5-sarja 263 5) Volvo S90/V90 193 6) Volvo XC90 186 7) BMW 3-sarja 127 8) Audi Q7 125 9) Porsche Panamera 122 10) Mitsubishi Outlander 108.

4.4.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2017

Tilivuonna 2017 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 421,6 miljoonaa euroa (1 113,5 miljoonaa euroa vuonna 2016). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 21,3 miljardia euroa (18,3 miljardia euroa). Vuoden 2017 myynti käsitti ennätykselliset 571 577 autoa, mikä merkitsi 7,0 prosentin kasvua vuoteen 2016 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2017 yhteensä 571 577 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt