Volvo Ocean Race palaa Aucklandiin

Purjehduksen pääkaupunkina pidetty Auckland palaa Volvo Ocean Race –maailmanympäripurjehdukseen kymmenen vuoden tauon jälkeen. Uusiseelantilaiset ovat isäntinä jo kahdeksannen kerran, kun tulevan Volvo Ocean Race –kisan neljäs etappi Kiinan Sanyasta päättyy Aucklandiin. Viides osuus lähettävät purjehtijat Aucklandista legendaarisen Kap Hornin ympäri ja Brasilian Itajaihin. - On hienoa saada Auckland ja Uusi-Seelanti jälleen mukaan Volvo Ocean Race -kilpailuun. Paikalliset ihmiset arvostavat suuresti purjehdusta – ja erityisesti Volvo Ocean Racea, sanoo kilpailun toimitusjohtaja Knut Frostad. - Monet maailman parhaista purjehtijoista ovat Uudesta-Seelannista ja olemme ylpeitä, että voimme tuoda kilpailun takaisin kaupunkiin, jossa meitä varmasti odottaa valtava vastaanotto, jatkaa Frostad. Suurta menestystä saavuttaneisiin uusiseelantilaisiin kuuluu Sir Peter Blake. Hän osallistui viisi kertaa Whitbread Round The World -kilpailuun, josta tuli Volvo Ocean Race vuoona 2001 – ja voitti lopulta kilpailun vakuuttavalla tavalla Steinlager 2 -veneellä 1989-90. Grant Dalton on niinikään niittänyt mainetta, osallistumalla kuusi kertaa, oli jäsen voittavassa miehistössä 1981-82 (Flyer) ja kipparoi New Zealand Endeavour maxiluokan voittoon 1993-94. Samassa kilpailussa maanmies Ross Field voitti Whitbread 60 -luokan Yamaha-veneellä. Mike Sanderson johti ABN AMRO ONE voittoon 2005-06, vahtipäälliköiden Brad Jacksonin ja Stu Bannatynen avustuksella. Jackson ja Bannatyne jatkoivat voittokulkuettaan edellisessä Volvo Ocean Race -kilpailussa Ericsson 4 -veneen vahtipäällikköinä. Kaksikko nimettiin vuoden purjehtijoiksi Uudessa-Seelanissa 2009 ja ovat Mark Christensenin lisäksi ainoat jotka ovat voittaneet kilpailun kolmesti. Reittikartta Volvo Ocean Race -maailmanympäripurjehdukseen 2011-12 on nyt valmis. Reitti näyttä seuraavalta: lähtösatama Alicante/Espanja – Kapkaupunki/Etelä-Afrikka, Abu Dhabi/Arabieriimikunnat – Sanya/Kiina – Auckland/Uusi-Seelanti – Itajai/Brasilia – Miami/USA – Lissabon/Portugali – Lorient/Ranska – ja maali Galway/Irlanti. Kilpailun tarkempi aikataulu julkistetaan lähiviikkoina. 31.3.2010 Lisätietoja: www.volvooceanrace.org Lehdistötiedote kokonaisuudessaan: http://press.volvooceanrace.com Kysymyksiä: Sophie Luther - International Press Officer, +34 606 894 940 Sophie.luther@volvooceanrace.com Korkearesoluutiokuvia, reittikartta: http://images.volvooceanrace.org/asset-bank/action/browseItems?categoryId=3420&categoryTypeId=1 http://images.volvooceanrace.org Videomateriaalia: www.thenewsmarket.com/volvooceanrace Volvo Auto, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325