Volvo P1800 -malli täyttää 50 vuotta

Volvo osallistuu maailman suurimpaan klassikkoajoneuvojen sisänäyttelyyn juhlavalla teemalla: Volvo P1800 täyttää 50 vuotta.

Kaikki Volvon osastolla tämän vuoden TechnoClassica-näyttelyssä (30. maaliskuuta – 3. huhtikuuta) esiteltävät autot ovat Volvo Cars Heritage -erityisosaston toimittamia ja saman mallin johdannaisia. Vuonna 2011 on kulunut 50 vuotta siitä, kun P1800-mallin tuotanto käynnistyi ja autoja alettiin toimittaa innokkaasti odottaville asiakkaille, jotka olivat nähneet kuvia ajoneuvosta jo vuotta aikaisemmin.

Yksikään toinen Volvo-malli ei ole tehnyt yhtä suurta vaikutusta Volvon ja autoteollisuuden historiaan. Mallista on tullut varsinainen kuuluisuus. Tätä on syytä juhlia, ja se tapahtuu Volvo 1800 -autojen ainutlaatuisen näyttelyn avulla. Paikalla on myös joitakin kuuluisia persoonia, joilla on erittäin läheiset siteet 1800-malliin.

Volvo Cars Heritagen osastolla on näytteillä kuusi erityistä ja erilaista versiota kuuluisasta Volvo-mallista:

X1 – ensimmäinen P1800-prototyyppi, joka on valmistettu käsin vuonna 1957 Fruan yrityksessä Torinossa

P1800 1961 – erittäin hieno sarjatuotantoauto, joka on koottu Jensen Motor Ltd:ssä Iso-Britanniassa

P1800S 1963 Rally – on kilpaillut menestyksekkäästi radoilla ja rallipoluilla ja niittänyt mainetta myös elokuvatähtenä

1800S 1966 Volvoville – yksi harvoista vielä olemassa olevista USA:ssa valmistetuista avomalleista

1800E 1971 – rakennettu täydellisesti uudelleen

1800ES 1971 – sportswagon, jolle on annettu hauskoja lempinimiä ja joka täyttää tänä vuonna 40 vuotta

TechnoClassicassa ei ole esillä ainoastaan autoja, vaan näyttelyssä voi tavata myös ihmisiä, joilla on erittäin läheiset siteet P1800-malliin. Näyttelyssä on paikalla ehkä kaikkein tärkein henkilö P1800:n historiassa: Pelle Petterson. Hän suunnitteli auton vuonna 1957 ja myöhemmin niitti mainetta maailmankuuluna purjevenesuunnittelijana ja olympiamitalistina. Petterson saa seurakseen Volvon osastolle amerikkalaisen Irv Gordonin, joka on viettänyt 1800:n ohjauspyörän takana enemmän aikaa kuin kukaan muu maailmassa. Hän ajaa päivittäin autoaan, joka on kulkenut jo yli 4 500 000 kilometriä! Kyseessä on Guinnessin maailmanennätys, jota ei todennäköisesti rikota koskaan.

Tekniset julkaisut

Volvo esittelee myös DVD-levyt alkuperäisistä teknisistä julkaisuista, jotka käsittävät Volvon huolto- ja korjaamomateriaalia. Pienikokoinen levy korvaa valtavat määrät kirjoja, esitteitä ja papereita, jotka tulevat tarpeeseen, kun klassista Volvo-autoa täytyy huoltaa tai siihen tarvitsee tilata varaosia. Tällä hetkellä julkaisut sisältävät kaikki saatavilla olevat huolto-, korjaamo- ja varaosamateriaalit kaikille Volvo-malleille vuosilta 1927 -1999. Kokonaisuus käsittää yksitoista DVD-levyä useilla kielillä.

Toinen mielenkiintoinen Volvo Heritage -tuote on kaunis korkealaatuinen tuloste klassisista Volvo-autoista. Printit toimittaa www.volvoprints.com. Valittavana on satoja erilaisia kuvia. Essenissä esillä ovat 1800-autot. Tulosteita voi tilata Volvon osastolta.

Volvon osallistumisesta TechnoClassica-näyttelyyn vastaa Volvo Cars Heritage -osasto, joka toimii yhtiön ja autojen historian puolestapuhujana.

Volvo Cars Heritage- ja P1800-näyttely sijaitsevat hallissa 3 osastolla 3.0-257.

24.2.2011

Lisätietoja klassisista Volvoista on osoitteessa www.volvocars.com/heritage

Lisätietoja printeistä on osoitteessa www.volvoprints.com Voit myös käydä TechnoClassican sivustolla osoitteessa www.siha.de

Volvo Auto, Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
www.media.volvocars.com
www.volvocars.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.