Volvo S90 ja V90 saivat Euro NCAP:ltä huippuarvosanan jalankulkijaturvallisuudesta

Premium-autonvalmistaja Volvo on vankistanut asemaansa autoturvallisuuden edelläkävijänä uusilla S90-ja V90-malleillaan. Volvo on ensimmäinen autonvalmistaja, jonka mallit ovat saaneet täydet kuusi pistettä automaattisten jarrutusjärjestelmien jalankulkijatesteissä ja lisäksi kokonaisarvosanaksi täydet 5 tähteä.

S90:n ja V90:n pisteet ylittävät kaikkien viime vuonna testattujen autojen parhaat kokonaistulokset, ja Euro NCAP:n testihistorian kolme parasta autoa ovat nyt kaikki Volvoja.

Uudet mallit kulkevat vahvasti XC90:n jalanjäljissä. XC90 oli ensimmäinen auto, joka saavutti täydet pisteet Euro NCAP:n automaattisten jarrutusjärjestelmien peräänajotesteissä. S90 ja V90 suoriutuivat odotetulla tavalla vuoden 2017 testeissä saavuttaen täydet 5 tähteä pääasiassa autojen runsaan vakioturvallisuusvarustuksen ansiosta.

– Työskentelemme väsymättä varmistaaksemme, että automme täyttävät tiukat turvallisuusvaatimukset ja läpäisevät kaikki testit. Painopisteemme on aina ollut tosielämän turvallisuudessa. Automaattiset jarrutusjärjestelmät, kuten City Safety, ovat selkeä askel myös kohti täysin autonomisia autoja, joiden uskomme vähentävän liikennekuolemia ja loukkaantumisia, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm.

Volvon menestys automaattisten jarrutusjärjestelmien testeissä on seurausta kehittyneestä City Safety -tekniikasta, joka on vakiona kaikissa uusissa Volvo -autoissa. City Safety tunnistaa mahdolliset vaarat, kuten muut ajoneuvot, jalankulkijat ja pyöräilijät, tietyissä tilanteissa päivin ja öin.

– Turvallisuus on aina ollut etusijalla Volvolla. S90:n ja V90:n 5 tähden arvosanat ja täydet pisteet automaattisten jarrutusjärjestelmien testeissä alleviivaavat sitoutumistamme turvallisen ja nautinnollisen ajokokemuksen kehittämiseen, Malin Ekholm lisää.

Euro NCAP:n automaattisten jarrutusjärjestelmien testit arvioivat jalankulkijoiden havaitsemisjärjestelmien suorituskykyä käyttämällä kolmea tienylitysskenaariota, joista kaikki voivat johtaa hengenvaaralliseen törmäykseen, jos jarrutusjärjestelmä ei reagoi oikein. Testit edustavat yleisiä ja kriittisiä tilanteita, joissa jalankulkija voi menehtyä tosielämässä:

• Aikuinen tulee yllättäen tielle auton kuljettajan puolelta

• Aikuinen kävelee maantielle matkustajan puolelta (tässä skenaariossa tehdään kaksi testiä)

• Lapsi tulee yllättäen kahden pysäköidyn auton välistä tielle matkustajan puolelta

Volvolla on jo kauan ollut visio, jonka mukaan kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi uudessa Volvo -autossa vuoden 2020 jälkeen. S90 ja V90 ovat lisätodiste Volvon jatkuvista investoinnista ja sitoutumisesta turvallisuuteen.

Huomautus toimittajille

Euro NCAP:n turvallisuusarvostelu käsittää neljä osa-aluetta – aikuiset, lapset, jalankulkijat ja auton turvallisuustukitoiminnot. Voit lukea lisää Euro NCAP:n arvioinneista osoitteessa www.euroncap.com

25.1.2017

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group 2015

Tilivuonna 2015 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 703,9 miljoonaa euroa (226,3 miljoonaa euroa vuonna 2014). Tuotot

jakson aikana olivat yhteensä 17,4 miljardia euroa (14,6 miljardia euroa). Vuoden 2015 myynti oli ennätykselliset 503 127

autoa, mikä merkitsi 8 prosentin kasvua vuoteen 2014 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille

eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista

autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2015 yhteensä 503 127 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen

Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia

ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2015 lähes 29 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-,

markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee

Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja

Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä